Als je een online platform wilt starten ben jij de marktplaatseigenaar die twee partijen samenbrengt: het aanbod (verkoper) en de vraag (koper). Je staat vooral in dienst van deze partijen.
Immers: hoe meer producten of diensten er verkocht worden, hoe meer dit je oplevert. Maar tegelijkertijd sta je ook boven de partijen: jij bent verantwoordelijk voor de kwaliteit die wordt aangeboden op het platform en jij bepaalt de koers.
Online platform: ondernemingsplan schrijven
Als je een online marktplaats start, is het schrijven van een ondernemingsplan essentieel. In dit document zet je uiteen wat je precies wilt gaan doen met je onderneming. Je geeft antwoord op een aantal vragen die jou helpen om je plannen concreet te maken:
- Is er een markt voor de producten of diensten?
- Hoe kom ik aan aanbieders én kopers?
- Hoe verdien ik mijn geld, wat is het verdienmodel?
- Wie zijn mijn concurrenten?
- Hoe kom ik aan financiering?
- Hoe maak ik reclame voor mijn onderneming?
Gat in de markt zoeken
Van zorg tot bouw en van tweedehands kleding tot zelfgemaakte producten. Een online platform of online marktplaats brengt vraag en aanbod bij elkaar. Bekende voorbeelden zijn onder meer Airbnb.com, Freelancer.nl, Etsy.com en Werkspot.nl.
Als je een online marktplaats wilt starten, moet je een gat in de markt zien te vinden. Dit kan een product of dienst zijn (denk aan Uber met taxi’s) maar het kan ook een geografisch aspect hebben door lokale partijen met elkaar in contact te laten komen. Denk bijvoorbeeld aan biologische telers en afnemers in Overijssel.
Verdienmodel bepalen
Voor een online marktplaats kun je verschillende (of een combinatie van) verdienmodellen hanteren.
Commissie
Als je vraag en aanbod bij elkaar brengt met jouw online marktplaats is het meest gebruikte verdienmodel dat je een commissie (een bepaald percentage of bedrag) ontvangt van iedere transactie die er plaatsvindt.
Een aanbieder mag jouw platform gebruiken om zijn product aan te bieden en daar staat dan een vergoeding tegenover. Voorbeelden van platformen die een commissie rekenen zijn onder meer Booking.com of Marktplaats.nl.
Adverteerdersmodel
Je kunt daarnaast geld verdienen door aanbieders of bedrijven te laten adverteren op je online platform. Naarmate het platform een groter bereik krijgt, kun je een hoger bedrag voor de advertentieruimte vragen.
Online marktplaatsen gaan hier verschillend mee om. Je kunt een advertentie of banner boven of onder de zoekresultaten tonen. Ook kun je bijvoorbeeld een gesponsord blok inrichten op een productpagina.
Freemium model
Afhankelijk van wat voor online platform je opzet, kun je ook kiezen voor een freemium model. Je biedt een gratis basisplatform aan, maar voor extra’s moet de consument betalen.
Denk aan muziekplatform Spotify waar gebruikers gratis muziek kunnen luisteren, maar wel steeds reclames tussendoor krijgen en lang niet altijd hun eigen nummers kunnen kiezen. Als ze een abonnement nemen, krijgen ze geen reclames meer te horen en kunnen ze ook offline luisteren.
- Lees hier alles over de verschillende verdienmodellen
Data verzamelen en gebruiken
Verzamel data van je bezoekers (zoektermen, interessegebieden, aantal clicks) om je doelgroepen beter te begrijpen en het aanbod beter te bepalen. Met deze data kunnen je klanten gerichter producten of diensten aanbieden.
Je kunt deze data gratis aanbieden aan gebruikers van je platform. Je kunt deze data (uiteraard geanonimiseerd vanwege AVG) ook tegen betaling aan externe gebruikers aanbieden.
Opschalen online platform
Bij het starten van een online platform zit het meeste werk in de opstartfase. Je moet een platform bouwen en alles goed inrichten. Voor de aanbieders, de kopers, maar ook je betaalsystemen (zie hieronder).
Dat houdt in dat je in het begin vooral aan het investeren bent. Als je al deze aspecten op orde hebt, kun je live en dan pas ga je geld verdienen. Het voordeel van een online marktplaats of platform is dat je makkelijk kunt opschalen.
Als het platform eenmaal loopt, kun je eenvoudig extra gebruikers toevoegen. Het principe is immers hetzelfde. Hoe meer gebruikers, hoe meer geld je uiteindelijk verdient.
Betaalstrategie online platform
Klanten op jouw online marktplaats moeten veilig online kunnen afrekenen. Rabo OnlineKassa, onderdeel van Rabo Smart Pay, is een uitgebreide online kassa voor je online winkel of platform. Je kunt er Nederlandse én buitenlandse betaalmiddelen in onderbrengen.
Je bepaalt zelf welke online betaalmethoden je op het online platform aanbiedt. De bank neemt alle contractuele verplichtingen met de betaalsystemen over en beheert deze.
Betaalmogelijkheden opschalen
De online betaalstrategie voor jouw marktplaats is voor een groot deel hetzelfde als bij een webshop. Zoals we hierboven beschreven is het bij een online platform erg belangrijk dat je gemakkelijk kunt opschalen. Dat geldt ook voor je betaalmogelijkheden.
Voeg je een buitenlandse aanbieder toe aan je marktplaats of is er een aanbieder met veel buitenlandse klanten? Dan groeit Rabo OnlineKassa met je mee en kun je naast de nationale betaalsystemen ook een internationale betaalmethode toevoegen.
Rabo OnlineKassa: alle betaalmiddelen bij elkaar
Rabo OnlineKassa maakt één overzicht van alle transacties. Deze verlopen allemaal via één online loket waardoor je geen aparte overeenkomsten met maatschappijen hoeft te sluiten.
Als je de overeenkomsten met de financiële instellingen allemaal los van elkaar afsluit, moet je al die verschillende geldstromen constant in de gaten te houden. Hierdoor bestaat de kans dat je op den duur het overzicht kwijtraakt en er betalingen tussendoor glippen.
Bied bekende betaalmethoden aan
Richt je online platform zo in dat het afrekenen van producten soepel verloopt. Het moet voor klanten duidelijk, overzichtelijk en snel zijn. Bied bekende betaalsystemen aan, die klanten herkennen en (dus) vertrouwen. Iedereen kent iDEAL en weet precies welke stappen er bij de betaling gaan volgen.
Als eigenaar van een online platform wil je meerdere betaalmethoden aanbieden. Je wilt immers zoveel mogelijk klanten bedienen, nationaal en internationaal.
Je bepaalt zelf welke betaalmethoden je in de webshop aanbiedt, deze kun je op ieder moment toevoegen. Dit zijn betaalmethoden die je kunt koppelen:
- iDEAL
- Maestro
- Creditcard
- V PAY
- Bancontact
- PayPal
- Afterpay
Centraal dashboard
De centrale registratie van alle transacties verloopt via het dashboard. Hierin wordt gecontroleerd of de geslaagde transacties correct worden afgehandeld en houdt je op de hoogte van de status van de betalingen.
Het verschil met een webshop is dat je met een online marktplaats een commissie per transactie ontvangt. Hier moet je dus vooraf rekening mee houden en een splitsing in betalingen voor inrichten.
Rabo Smart Pay: al je betaalmethoden bij elkaar
Rabo Smart Pay is de verzamelplek voor al je betaaloplossingen. Het gratis bijbehorende dashboard geeft inzicht in je zakelijke transacties en de omzet van je platform, winkel en/of webshop(s).
Voor elk verkooppunt kies je de gewenste betaaloplossingen. Alle betalingen, nationaal of internationaal, kun je hier volgen: van iDeal-betalingen tot een (internationaal) Rabo Betaalverzoek.
Je kunt Rabo Smart Pay koppelen aan je administratie en – indien nodig - voorraadbeheer. Zo is je boekhouding altijd up-to-date en staat je btw-aangifte elk kwartaal voor je klaar.
- Tip: hulp bij innovatieve oplossingen voor jouw platform? Ontdek deze partners van Rabobank.