Winkelinrichting: zo behaal je meer omzet

Bijgewerkt op 16 maart 2022
9 min  leestijd
1.230
Auteur: Roy Timmerman
winkel inrichten

Met een slimme winkelinrichting kun je meer omzet behalen. Met deze tips, waaronder gebruik van neuromarketing en psychologische trucs, kun je klanten sneller verleiden tot (impuls)aankopen in jouw winkel.

Onderzoekers van het University College in Londen beschreven de winkelinrichting van de Ikea eens als een doolhof. Je raakt er als klant gedesoriënteerd, omdat je niet meer weet waar je in de winkel bent. De shortcuts geven niet duidelijk aan waar je naartoe gaat, waardoor je uiteindelijk maar het hoofdpad volgt, dat je door de hele winkel leidt.

Winkelinrichting: psychologische trucs

Het is een psychologische truc om je te laten vergeten wat jouw doel was van het bezoek aan de winkel, waardoor je (ook) andere producten gaat kopen. Nu is een gemiddelde winkel natuurlijk een stuk kleiner dan Ikea, waar klanten niet verdwalen, maar het gaat om het psychologische effect.

Je kunt als winkeleigenaar bijvoorbeeld om de zoveel tijd de indeling volledig veranderen. Klanten moeten dan weer opnieuw je hele winkel door om te zoeken wat ze nodig hebben en zullen onderweg ook impulsaankopen doen. Je kunt met verrijdbare stellingen ook eenvoudig de winkelinrichting aanpassen.

Peak-end Rule

De winkelinrichting van Ikea is een goed voorbeeld van de Peak-end Rule. Deze regel stelt dat hoe je een bepaalde activiteit herinnert, belangrijker is dan hoe je de activiteit daadwerkelijk beleeft. Het piekmoment en de eindervaring tellen zwaarder in je herinnering dan de gehele beleving. Ikea speelt daar bijvoorbeeld op in door je na de winkelervaring ijsjes en hotdogs aan te bieden, voor bijna niets. 

Zorg er dus voor dat de winkelervaring één of enkele hoogtepunten heeft én een prettige eindervaring. Dat kan al met een flinke glimlach na de aankoop. Of geef iets extra's mee, zoals een snoepje bij de kassa of een kaartje met een kortingscode voor je webshop

Neuromarketing gebruiken voor slimme inrichting

Het voorbeeld van Ikea is een slimme manier van neuromarketing. Hierbij gebruik je technieken uit de neurowetenschap om het onbewuste gedrag van consumenten positief te beïnvloeden. Met als doel om de klanten te verleiden tot (impuls)aankopen. 

Grote bedrijven analyseren de hersenen van proefpersonen, maar voor kleine ondernemers is het vooral relevant om te weten hoe je met een klein budget toch verrassende resultaten en meer omzet kunt behalen.

Door soms dus, zoals hierboven beschreven, de inrichting van je winkel om te gooien. En je kunt trucs leren over sociale beïnvloeding. Lees bijvoorbeeld eens het boek De zes geheimen van het overtuigen van Robert Cialdini. Hij laat zien dat je met de volgende zes principes succesvol leert overtuigen: wederkerigheid, consistentie, sociaal bewijs, sympathie, autoriteit en schaarste.

Rabo SmartPin

Rabo SmartPin

Met Rabo SmartPin kunnen je klanten afrekenen via de kaartlezer, op je smartphone of tablet. Ideaal als je weinig transacties hebt of veel onderweg bent.

Probeer Rabo SmartPin

Uurtarief: hoeveel vraag jij in 2025?

€ 15 - € 30 (excl. btw)
10%
€ 30 - € 45 (excl. btw)
20%
€ 45 - 60 (excl. btw)
21%
€ 60 - 90 (excl. btw)
21%
€ 90 - € 150 (excl. btw)
18%
Meer dan € 150 (excl. btw)
3%
Ik lever niet op uurtariefbasis
7%
Aantal stemmen: 5341

Tips voor winkelinrichting

En zo zijn er meer handigheidjes die je kunt toepassen om klanten langer in je winkel te houden, of te verleiden tot aankopen. We zetten er hieronder een aantal op een rij.

Vertragen looptempo

Klanten met haast moet je bijvoorbeeld zien te vertragen. Dit kun je onder meer doen door net na de ingang een display te plaatsen. De bezoeker komt automatisch tot stilstand en gaat om zich heen kijken. Op deze manier kun je de klant door de looproute loodsen op de manier – en in het tempo – dat jij wilt.

Producten aan de rechterkant plaatsen

Onderzoek wijst uit dat rechtshandige mensen (85 tot 90% van de mensen) het meest zijn georiënteerd op de rechterkant van het gangpad. Houd hier dus rekening mee bij de winkelinrichting en de plaatsing van je producten. Een in het oog springend display helpt om de aandacht te trekken van speciale acties of producten.

Koffiecorner creëren

Heb je ruimte voor een koffiecorner? Maak dan een plek waar klanten rustig een kop koffie kunnen drinken. Hoe langer ze in de winkel blijven, hoe groter de kans dat ze een (impuls)aankoop doen. Belangrijker nog: hier komt het begrip wederkerigheid van Cialdini om de hoek kijken. Als je iets krijgt, ben je sneller geneigd iets terug te doen (lees: kopen).

Winkelinrichting aan doelgroep aanpassen

Pas de winkelinrichting aan de doelgroep aan. Heb je een chique winkel met sieraden, laat dit dan ook terugkomen in het interieur. Verkoop je zelfgemaakte armbanden en dromenvangers, dan kan je de winkel uiteraard wat spiritueler en losser inrichten. Houd ook rekening met geluid en licht. Jongeren willen harde muziek, ouderen juist zacht, of helemaal niet.

Plaatsing van de kassa

Zet de kassa niet aan het begin van je winkel - behalve als je een supermarkt hebt - maar in het midden en bouw daar de rest van je inrichting omheen. Als iemand naar binnen loopt om een vraag te stellen moet diegene eerst door de winkel heen en is de kans op aankopen groter.

Rond de kassa kun je producten neerzetten (niet te veel!) die verleiden tot impulsaankopen. Er liggen bij de supermarkt niet voor niets kleine (dure) verpakkingen van snoep bij de kassa – denk aan het klassieke Kinder Surprise ei. 

Betaalmethoden fysieke winkel

Kom je klanten ook tegemoet met betaalmethoden. Je wilt ze veilig, snel en gemakkelijk laten betalen. Het meest gebruikte betaalmiddel is pinnen, waarbij de meeste transacties contactloos plaatsvinden: met een bankpas, mobiele telefoon of wearable. Ook hier verschilt de betaalmethode per doelgroep: jongeren zullen veelal met mobieltjes of wearables betalen, ouderen met een bankpas of contant.

In je winkel wil je klanten laten afrekenen zodat zij dat graag willen. Bied dus genoeg verschillende betaalmethodes aan, zodat je geen nee hoeft te verkopen en dus meer omzet kunt draaien.  

Als je jouw winkel combineert met een webshop merk je dat klanten vaker online producten bestellen en deze in de winkel retourneren. Retourpinnen is wat dat betreft een handige service. Je hoeft minder contant geld in de kassa te hebben en de klant krijgt het geld snel en veilig op zijn bankrekening gestort.

Pinoplossingen

Een vaste pinautomaat op de toonbank wordt het meest gebruikt door winkeliers. Met de Rabo PinBox kun je ook andere opties kiezen. Een pinapparaat op een vaste plek, maar ook een extra pinapparaat op een andere plek in de winkel of een mobiele pinautomaat als je ook wel eens bezorgt. Je hebt de keuze uit: 

  • Rabo PinBox Vast: geschikt voor een vaste locatie met veel transacties, deze bevat een apart apparaat voor de klant
  • Rabo PinBox Compact: geschikt voor een vaste locatie, de klant en jij gebruiken hetzelfde apparaat
  • Rabo PinBox Mobiel: geschikt als je veel onderweg bent, bijvoorbeeld voor beurzen of bezorging

Rabo SmartPin: mobiel pinnen

Als je in jouw winkel relatief weinig pintransacties verwerkt is Rabo SmartPin wellicht een interessant alternatief. Hiermee maak je van je mobiele telefoon een pinautomaat.

Het enige wat je hiervoor nodig hebt, is een mobiele telefoon, de gratis Rabo SmartPin app, internet en de kaartlezer. De Rabo SmartPin App maakt via Bluetooth draadloos verbinding met de kaartlezer en je kunt vervolgens de mobiele telefoon of tablet als pinautomaat gebruiken. De klant doet zijn bankpas in de kaartlezer en kan op die manier pinnen.

Rabo SmartStore: creëer een mobiele kassa 

Wanneer je pinbetalingen in de winkel toenemen, kun je Rabo SmartPin uitbreiden met Rabo SmartStore. Met slimme accessoires kun je jouw mobiele pinapparaat zo uitbouwen tot een volledige kassa. Je kunt onder meer een bonnenprinter, barcodescanner en kassalade toevoegen.

Rabo Smart Pay: alle betaalmethoden in één overzicht

Als je een Rabo PinBox gebruikt, de Rabo Smartstore aanvraagt, of al Rabo SmartPin hebt, maak je automatisch gratis gebruik van Rabo Smart Pay.

Het bijbehorende dashboard geeft je inzicht in al je zakelijke transacties en de omzet van je winkel en webshop(s). Op deze manier houd je overzicht over je verkooppunten en alle bijbehorende betaalmethoden. 

Betaalmethoden toevoegen

Groeit je winkel, open je een webshop erbij, of merk je dat klanten ook andere betaalmethoden willen gebruiken, dan beweegt Rabo Smart Pay flexibel met je mee. Je voegt namelijk eenvoudig een mobiel pinapparaat of online betaalmethoden voor je webshop toe.

Rabo OmniKassa

Zo werkt Rabo Smart Pay

Al je betaaloplossingen in één keer geregeld met Rabo Smart Pay. Flexibel, overzichtelijk en snel.

Meer weten?

 

Meer over betaalmethoden

Meer over betaalmethoden
Ondernemingsplan

Gratis ondernemingsplan voorbeelden!

Kun je wel wat hulp gebruiken bij het maken van je ondernemingsplan? Download gratis de voorbeeld ondernemingsplannen, ieder gericht op een bepaalde branche. Zo ga jij sterker van start!

Sluiten