Zakelijke rekening eenmanszaak: wanneer relevant?

Bijgewerkt op 25 oktober 2021
5 min  leestijd
1289
Image
Zakelijke rekening eenmanszaak

Wanneer je als startende ondernemer een zakelijke rekening opent, heb je direct alle zakelijke inkomsten en uitgaven vanaf het begin op orde. Daarnaast biedt een zakelijke rekening nog meer voordelen voor eenmanszaken.

Zakelijke rekening openen: privé en zakelijk scheiden

De belangrijkste reden om een zakelijke bankrekening te openen, is om goed inzicht te krijgen in de financiële gang van zaken van je bedrijf.

Uit onderzoek van het Nibud blijkt dat eenmanszaken door een fluctuerend inkomen eerder het overzicht kwijtraken en daardoor in de financiële problemen kunnen komen. 

Inzicht in wisselend inkomen

Het wisselende inkomen hoort bij het ondernemen, maar dat inzicht kun je wel zelf creëren.

Het openen van een zakelijke rekening is wettelijk gezien niet verplicht, maar om je privé- en zakelijke financiën uit elkaar te houden is een zakelijke rekening erg belangrijk, zegt financieel specialist Sander Nederhof van ASU Advies & Administratie. “Anders wordt je administratie een zooitje en lopen al die af- en bijschrijvingen door elkaar.” 

Sander Nederhof: "Met een zakelijke rekening krijg je een goed inzicht in je inkomsten en uitgaven, wat je aan belasting moet betalen en wat je overhoudt om privé te besteden."

Overzicht houden in zakelijke uitgaven

Een zakelijke rekening is volgens hem noodzakelijk om al je zakelijke uitgaven overzichtelijk te houden. “Je krijgt een goed inzicht in je inkomsten en uitgaven, wat je aan belasting moet betalen en wat je overhoudt om privé te besteden.”

Zijn tip: “Maak dat bedrag een keer per maand naar je privérekening over, dat maakt het overzicht veel makkelijker.”

Zakelijke spaarrekening openen

Als je een zakelijke rekening opent, koppel er dan direct gratis een zakelijke spaarrekening aan om hier maandelijks een bedrag op te zetten.

Niet alleen handig voor je financiële overzicht, het is ook slim om hier geld voor de btw en inkomstenbelasting voor opzij te zetten.

Zo kun je ieder kwartaal zonder financiële stress de btw-aangifte doen en na de aangifte inkomstenbelasting ook de jaarlijkse belastingafdracht doen. Wat je overhoudt, kun je jezelf mooi als vakantiegeld of kerstbonus uitkeren.

Boekhouder 

Als je een boekhouder of accountant hebt, zal hij je zeker adviseren – en waarschijnlijk zelfs verplicht stellen - dat je een zakelijke rekening gebruikt. Het maakt zijn werk veel eenvoudiger, en daarmee zijn diensten voor jou ook goedkoper.

Hoe beter jij de administratie organiseert, hoe lager de kosten voor een boekhouder.

Image

Voorbeeldplan nodig?

Handig: zo ziet een goed ondernemingplan voor jouw branche eruit.

Download gratis voorbeeld 

Koppeling met je boekhouding

De meeste ondernemers doen tegenwoordig de boekhouding online of via een app. Het schrikbeeld van de schoenendoos vol bonnetjes die een keer per jaar vol stress wordt omgekeerd, verdwijnt langzaam door de digitalisering en nieuwe online mogelijkheden. 

Boekhoudprogramma koppelen aan zakelijke rekening

Als eenmanszaak heb je keuze uit tal van boekhoudprogramma’s, die je het efficiëntst gebruikt als je deze koppelt met een zakelijke rekening.

Zo lopen al je transacties over in de boekhouding en wordt aan de hand van je facturen en zakelijke kosten de btw-aangifte (bijna geheel) automatisch voor je gedaan. 

Handig voor zzp’ers en startende ondernemers die aanhikken tegen het bijhouden van hun administratie, maar het wel graag zelf willen doen.

Voorlopige belastingaanslag 

Als ondernemer krijg je aan het begin van het jaar (januari of februari) een voorlopige belastingaanslag in je berichtenbox van mijnoverheid.nl.

Op basis van eerdere jaren schat de Belastingdienst jouw omzet voor het komende jaar en ontvang je de voorlopige aanslag met jouw (geschatte) winst uit onderneming. 

Check dit bedrag en pas het indien nodig aan. De Belastingdienst biedt de mogelijkheid om het bedrag te wijzigen als het niet realistisch is.

Gespreid betalen

Daarnaast krijg je de optie om de voorlopige aanslag gespreid over 2021 te betalen, of in één keer. Wanneer je besluit het volledige bedrag over te maken, krijg je een korting.

Overzicht in belastingjaren

Een zakelijke rekening openen zorgt in dit geval ook voor een goed overzicht. Er lopen altijd twee belastingjaren deels tegelijk.

Je doet immers pas na 1 maart 2021 aangifte over 2020 en als je uitstel aanvraagt, doe je dit waarschijnlijk pas in de zomer van 2021. Voor deze aangifte heb je in 2020 geld opzijgezet én je hebt de voorlopige aanslag 2020 al betaald.

Tegelijkertijd moet je voor 1 maart 2021 je eerste termijn voor de voorlopige aanslag van 2021 betalen, de btw reserveren etc. Kortom, je hebt overzicht nodig. 

Voorlopige aanslag Zvw

Naast de voorlopige belastingaanslag krijg je ook nog een voorlopige aanslag voor 2021 met betrekking tot de inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet. Dit is een percentage van je winst, dus ook dit is een geschat bedrag.

Wat kost een zakelijke rekening?

Een zakelijke rekening is iets duurder dan een privérekening, maar dit zijn bedrijfskosten en deze kun je fiscaal aftrekken. Bovendien bespaar je met een overzichtelijke administratie tijd én kosten voor je boekhouder.

Je verdient niet alleen de kosten van een zakelijke rekening dus meer dan terug, je houdt ook meer tijd over om te ondernemen. Het openen van een zakelijke rekening kost ook weinig tijd. Bij Rabobank open je die eenvoudig in 5 minuten online.

Let op: bankkosten zijn vrijgesteld van btw, dus je kan de btw niet aftrekken bij de btw-aangifte.

Zakelijke rekening voor zzp

Wist je dat Rabobank een speciale zakelijke rekening aanbiedt voor zzp'ers? De kosten van de Rabo ZZP Rekening worden op een andere manier berekend dan bij een standaard zakelijke rekening.

Zo betaal je namelijk geen abonnementskosten, maar een vast bedrag van € 0,39 per transactie. Heb je uiteindelijk veel meer transacties dan verwacht? Dan kun je eenvoudig overstappen naar een gewone zakelijke rekening. Ook kun je indien nodig maandelijks opzeggen.

Rabo Startersvoordeel

Een zakelijke rekening bij Rabobank is de eerste 6 maanden gratis voor startende ondernemers. Dat betekent géén kosten voor je zakelijke rekening, betaalpas, internetbankieren en Rabo App.

Na 6 maanden betaal je voor een reguliere rekening € 9,95 per maand plus transactiekosten. Bij de Rabo ZZP Rekening betaal je dan alleen de kosten per transactie. 

Tijdens de zes maanden startersvoordeel heb je ook geen kosten voor:

  • Al je Eurobetalingen
  • Informatiekosten voor saldo- en rekeninginformatie
  • Je pinbundel als je Rabo OmniKassa afneemt

Voor je overige zakelijke betalingsverkeer zoals contant geld storten en Wereldbetalingen betaal je wel de volledige kosten. Bekijk jouw persoonlijke startersvoordeel.

Image
zakelijke rekening afbeelding

Zakelijke rekening nodig?

Open je rekening online of in de app al in 5 minuten

1e halfjaar € 0,00

Meer over zakelijke rekening

Meer over zakelijke rekening
ZZP rekening

Breng je financiële administratie op orde voor 2022

Makkelijk onderscheid maken tussen privé en zakelijke uitgaven? Met de Rabo ZZP rekening start je laagdrempelig met weinig kosten: je betaalt alleen voor wat je gebruikt.

Sluiten