Een online boekhoud-tool, iets voor jou?
Veel zzp’ers en andere startende ondernemers willen graag hun eigen boekhouding doen, maar hebben geen zin in ellenlange Excel-sheets of schoenendozen met bonnetjes.
Met een online boekhoud-tool heb je à la minute een overzicht van de financiële positie van je bedrijf.
Hoe kies ik een boekhoud-tool?
Google maar eens op het woord 'boekhoud-tool' of 'online administratie'. Je krijgt pagina's vol met aanbieders die jou de allerbeste boekhoud-software willen verkopen. Hoe vind je de juiste variant voor jouw bedrijf?
Uiteraard kun je ondernemers uit je netwerk vragen welke boekhoud-tool zij gebruiken. Houd er wel rekening mee dat dit erg persoonlijk is. Wat voor de een werkt, is voor de ander juist heel onlogisch.
Tip: veel boekhoud-tools hebben een gratis proefperiode.
Verschillen tussen boekhoud-tools?
De verschillen tussen de ene boekhoud-tool en de andere zit hem vooral in de opties, het design en gebruikersgemak. Hierbij geldt: hoe completer het pakket, des te hoger de prijs.
Maar let op: een zeer uitgebreid pakket is misschien helemaal niet nodig voor jouw bedrijf. Zo heb je bijvoorbeeld als freelancer weinig aan een voorraadbeheer-optie.
Voorbeelden boekhoudpakketten
Hieronder vind je een aantal voorbeelden van boekhoudpakketten voor starters:
- e-Boekhouden.nl
- Exact
- Moneybird
- Moneymonk
- Ficsus.nl
- Visma
- Rompslomp.nl
- Reeleezee
- Tellow
Facturen en offertes maken in een boekhoud-tool
Een veelgebruikte extra optie van boekhoud-tools is het opstellen van facturen en offertes. Dit gaat vaak erg gemakkelijk. Er zijn verschillende templates waaruit je kunt kiezen. Die kun je meestal naar eigen vrijheid aanpassen, denk aan het logo en een lettertype.
De facturen verstuur je vervolgens als pdf-bestand of door het bestand te downloaden en via je eigen mail te versturen.
Extra praktisch: je hoeft de factuur of offerte nu niet meer te uploaden in je boekhoudprogramma, daar staat het nu al in.
Handige optie: btw-aangifte
Veel boekhoud-tools bieden de mogelijkheid om eenvoudig btw-aangifte te doen. Per kwartaal wordt dan van alle mutaties – bonnetjes, in- en verkoopfacturen – een rapportage gemaakt. Als je akkoord bent, download je het btw-rapport en neem je dit één-op-één over bij je btw-aangifte.
Heb ik met een boekhoud-tool geen boekhouder meer nodig?
Een boekhouder zal je altijd nodig blijven hebben. Zijn of haar rol wordt wel anders. Zo zal je boekhouder niet meer alle gegevens invoeren en verwerken, maar controleren, sturen en met je meedenken.
Boekhoud-tools verzorgen de administratie voor je op basis van de gegevens die jij aanlevert. Je hebt een boekhouder nodig om alles te controleren.
Waarom hebben startende ondernemers en zzp'ers een zakelijke rekening nodig?
Om je privé- en zakelijke financiën uit elkaar te halen is een zakelijke rekening belangrijk. Anders wordt je administratie chaotisch en lopen al die mutaties door elkaar.
Veel boekhoudpakketten zijn te koppelen aan je zakelijke rekening.
Een zakelijke rekening is noodzakelijk om alles overzichtelijk te houden. Je krijgt een goed inzicht in je inkomsten en uitgaven, wat je aan belasting moet betalen en wat je overhoudt om privé te besteden. De kosten daarvan hoeven niet hoog te zijn: met de Rabo ZZP Rekening betaal je alleen voor je transactiekosten en heb je geen maandelijkse abonnementskosten.
- Als startende ondernemer profiteer je ook van Rabo Startersvoordeel en zijn je Eurobetalingen het half jaar gratis