Je zakelijke rekening is de basis van je financiële administratie. Je saldo, bij- en afschrijvingen geven inzicht in je cijfers, zelfs zonder boekhoudkoppeling. Jij bepaalt welke extra opties je benut voor overzicht en een gezonde cashflow.
Snel naar:
- Grip op geld
- Betaalverzoek: factuur sneller betaald
- Zakelijk sparen: meer dan belasting
- Periodieke betalingen
- Zakelijke rekening en boekhoudkoppeling
- Boekhouden met een spreadsheet
- Zakelijke rekening speciaal voor zzp'ers
Grip op geld met online bankieren
Heb je geen tijd voor je financiën? Uitstel kan geld kosten en stress opleveren. Het bekendste voorbeeld is een boete van de belastingdienst. Je doet je aangifte te laat, bijvoorbeeld omdat je saldo te laag als de aanslag komt. Vervolgens moet je een boete en/of invorderingsrente betalen.
Soms ontstaat zo’n probleem omdat jouw klant niet op tijd heeft betaald. Of omdat jij een factuur niet hebt verstuurd. Kortom: continu overzicht houden scheelt geld (en uiteindelijk ook tijd!). Je zakelijke rekening helpt hierbij.
Continu je inkomsten en uitgaven monitoren doe je met Rabo Inzicht. Hiermee worden al je transacties automatisch gecategoriseerd en kun je niet alleen terugblikken, maar ook vooruitkijken. Je kunt eenvoudig de inkomsten en uitgaven van je bedrijf monitoren en ziet in één oogopslag hoe de cashflow zich ontwikkelt.
Betaalverzoek: factuur sneller betaald
Geldstress die je gemakkelijk kunt voorkomen: zorg dat je snel betaald wordt. Stuur je facturen snel, mét een betaalverzoek dat je per mail, sms of Whatsapp verstuurt. Je kunt in de omschrijving het factuurnummer al invullen.
Je klant krijgt een link of QR-code en hoeft alleen maar te klikken om te betalen. Dat is ook handig voor een betalingsherinnering.
81%
Uit onderzoek van de Rabobank blijkt dat 81% van de betaalverzoeken binnen een dag betaald zijn.
Elk betaalverzoek dat je hebt verstuurd, kun je terugvinden in de Rabo App. Zo zie je meteen welke betalingen nog openstaan. Je kunt Rabo Alerts instellen. Je krijgt dan een melding als het geld binnen is.
- Lees meer over het betaalverzoek
Zakelijk sparen: meer dan belasting
Met een zakelijke spaarrekening kun je geld opzijzetten. Je kunt aparte online spaarpotjes instellen, bijvoorbeeld voor de omzetbelasting ofwel btw-aangifte. Daarnaast maken veel ondernemers een spaarpotje voor de inkomstenbelasting en bijdrage Zorgverzekeringswet (Zvw). Ook kun je sparen voor investeringen en opleidingen.
Hoeveel moet je opzijzetten voor de belastingdienst?
Hoeveel belasting je betaalt, is afhankelijk van jouw situatie. Als startende ondernemer is je winst misschien niet zo groot, maar heb je wel recht op grote aftrekposten. Dan betaal je soms maar een paar procent inkomstenbelasting. Ga je meer verdienen, dan loopt het op naar tientallen procenten.
Tip: Rabobank adviseert om 30% van je bruto-inkomen apart te houden voor de inkomstenbelasting.
Ook als je weinig belasting betaalt, is sparen slim. Je bouwt zo een buffer op. Let vooral op als je start zonder arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV). Voorkom dat je bij ziekte snel in acute geldnood komt.
- Lees meer over zakelijk sparen
Periodieke betalingen
Laat vaste lasten, zoals de huur van je bedrijfspand of je zakelijke internetabonnement, automatisch afschrijven. Je kunt een einddatum instellen om te voorkomen dat je te lang blijft betalen. Naar de betaling heb je dan geen omkijken meer. De factuur checken en inboeken moet natuurlijk nog wel.
Boekhoudkoppeling met je zakelijke rekening
Je kunt je in- en uitgaven direct in je boekhouding verwerken met een boekhoudkoppeling. Je koppelt dan een online boekhoudpakket aan je zakelijke rekening. Je betaalt meestal maandelijks abonnementskosten.
Bij Rabobank kun je in 5 minuten online een zakelijke rekening openen.
Als starter zonder boekhoudkennis kun je direct aan de slag.
- Direct bonnen en facturen scannen of uploaden
- Bij- en afschrijvingen automatisch in je administratie
- Btw-aangifte, balans en winst- en verliesrekening automatisch opgemaakt
- Snel offertes en facturen maken (ook op je mobiel)
Bij de Rabobank kun je met Rabo Business Banking veel populaire boekhoudprogramma’s koppelen. Lees hoe de boekhoudkoppeling werkt.
Boekhouden met een spreadsheet
Je hoeft je zakelijke rekening natuurlijk niet te koppelen aan een boekhoudprogramma. Je kunt al je transacties ook downloaden en alle bedragen invoeren in bijvoorbeeld Excel of Google Worksheets. Vervolgens koppel je daar de gescande bonnen en facturen aan via een linkje of door ze ouderwets te nummeren.
Veel ondernemers die zo werken, plannen om de zoveel tijd een paar uur in om alles in te boeken. Zelfs de ouderwetse schoenendoos met bonnen bestaat nog.
Valkuilen offline boekhouden
- Voer je cijfers handmatig in? Dan is de kans op fouten groter.
- Je hebt niet continu overzicht en doet vaak alleen een ‘kwartaalcheck’. Zo ontdek je cashflowproblemen pas als het net tijd is voor de omzetbelasting.
- Bonnen en facturen die je niet meteen scant kunnen vervagen, beschadigen of kwijtraken (ook in je mailbox).
- Met een online boekhoudprogramma kun je ook vrijwel automatisch facturen maken en verwerken. Dat scheelt tijd.
Welke opties of boekhoudmethode je ook kiest: plan liever een korte wekelijkse boekhoudcheck in dan om de paar maanden. En benut de Rabo App om overzicht te houden over je inkomsten en uitgaven. Klik bijvoorbeeld bij ‘Waar gaat mijn geld naartoe’ of ‘financieel inzicht’.
Tip: zakelijke rekening speciaal voor zzp'ers
Wil je als zzp'er ook profiteren van de voordelen van een zakelijke rekening, maar vind je de maandelijkse vaste kosten toch te hoog? Dan hebben we goed nieuws! Rabobank heeft namelijk de Rabo ZZP Rekening gelanceerd, waarbij je alleen € 0,39 per transactie hoeft te betalen.
Goed om te weten: je kunt elke maand gratis opzeggen.
Je hoeft dus niet te betalen voor je pinpas, betaalrekening of online bankieren. Als je in de toekomst toch meer transacties hebt, kun je altijd snel overstappen naar een gewone zakelijke rekening.
Profiteer ook van Startersvoordeel
Ben je startende zzp'er? Dan kun je ook profiteren van Rabo Startersvoordeel. Dat betekent dat je de eerste zes maanden ook niet hoeft te betalen voor je transacties.