De meeste webshops verkopen producten (witgoed, zonnebril, spijkerbroek, schoenen etc.). die ook in andere webwinkels worden aangeboden. Een van de manieren om je te onderscheiden van de concurrentie is door het schrijven van unieke productteksten. Waar moet een goede producttekst aan voldoen?
Categorietekst
Het begint in eerste instantie met het op orde hebben van de categorieteksten. Laten we een webwinkel die witgoed verkoopt als uitgangspunt nemen. Op jouw site heb je in jouw drop-downmenu een aantal categoriepagina’s toegevoegd: koelkasten, vriezers en wasmachines.
Als je op wasmachines klikt, krijg je de pagina met algemene tekst over het belang en het nut van wasmachines. Hier beschrijf je de verschillende opties (bovenlader, voorlader ,was-droogcombinaties) en waar je als koper op moet letten: laadvermogen, energieverbruik en geluid. Ook kun je een aantal bekende merken noemen die je in jouw webshop verkoopt.
Producttekst
De productteksten gaan over de verschillende apparaten, in dit geval wasmachines. Dus je schrijft een tekst over wasmachine A van merk X, met voorlader.
Zet de specifieke kenmerken van het product in een apart kader en gebruik hiervoor een bulletlist. Niemand leest een alinea vol kenmerken van het product, hoe hoog en breed de wasmachine is, hoeveel toeren hij maximaal aankan, hoeveel liter water en KwH de machine per jaar verbruikt – dit wordt een brij van cijfers die je beter onder elkaar kunt zetten.
Laat deze cijfers vervolgens deels terugkomen in de producttekst, maar dan in een uniek verhaal.
1. Gebruik unieke teksten
Veel webshopeigenaren gebruiken namelijk de generieke teksten die ze van de producent krijgen aangeleverd. Als je een product van een groot merk verkoopt (bijvoorbeeld een wasmachine van fabrikant x), krijg je er doorgaans een standaard verkooptekst bij.
Als je deze teksten een-op-een doorplaatst op jouw website, word je ook zo gevonden op Google – net als nog tien andere webshops. Schrijf daarom unieke teksten voor jouw webwinkel, met de juiste keywords, om door de zoekmachines te worden opgemerkt.
2. Maak je teksten SEO-proof
De voorkant van jouw webshop is het visitekaartje. Ziet dat er verzorgd uit dan nodigt het uit om verder te kijken. Maar dan moeten er wel bezoekers komen, Het is immers geen fysieke winkel waar mensen langs lopen en nieuwsgierig naar binnen stappen.
Je moet dus zorgen dat ze binnenkomen. Dat kan via zoekmachines als Google en Bing door middel van Search Engine Optimization (SEO), beter bekend als zoekmachineoptimalisatie. Hiermee zorg je ervoor dat jouw website online beter vindbaar wordt.
Je kunt hiervoor gespecialiseerde tekstschrijvers inhuren, maar zelf SEO toepassen is ook een mogelijkheid.
3. Maak gebruik van SEA
Als je een product aanbiedt dat ook bij de concurrentie verkrijgbaar is, kan het lastig zijn om snel een prominente plek in de zoekresultaten te verwerven.
In dat geval kan SEA (Search Engine Advertising), oftewel zoekmachinemarketing, uitkomst bieden. Dit houdt in dat jouw advertenties tegen betaling boven en naast de belangrijkste zoekresultaten worden geplaatst.
4. Bepaal de keywords
Belangrijk is om te bepalen welke keywords van toepassing zijn op jouw webshop. Verkoop je wasmachines, laat dan de termen ‘wasmachine kopen’, ‘nieuwe wasmachine’, ‘goedkope wasmachine’, ‘wasmachine bestellen’, ‘wasmachine online’ terugkomen in al jouw teksten, inclusief de paginatitel, koppen en tussenkoppen.
Zorg verder dat de keywords in de url staan – dus niet witgoed.nl/product457xx87 maar witgoed.nl/wasmachine-miele-voorlader. Voeg aan de foto een alt-tag toe met de juiste keywords.
Een andere manier om jouw vindbaarheid te verbeteren is wanneer andere websites naar jouw webwinkel linken – dit zijn de zogenaamde backlinks.
5. Schrijf to the point
Let op de stijl die je hanteert. Schrijf geen wollige teksten over de geschiedenis van een groot wasmachinemerk, maar kom direct to the point in de producttekst.
Spreek de klant aan, gebruik ‘jouw’ om de afstand te verkleinen. Schrijf verder actief - gebruik niet de woorden zullen, worden of kunnen - en geef zelf al de antwoorden op mogelijke vragen.
6. Benoem de toegevoegde waarde
In de winkel stelt de klant bij een aankoop soms verschillende vragen over het product, online is dit meestal niet mogelijk – of je moet investeren in een chatbot als klantenservice, maar dat is voor starters vaak (nog) niet rendabel. Dus moet je de antwoorden zelf geven in de tekst!
Wat biedt jouw product voor voordelen, voor wie is het geschikt, met welke andere accessoires kan je het product combineren, wat zijn de afmetingen en waarom zou iemand het product bij jou kopen?
7. Benadruk de oplossing
Het uitgangspunt moet zijn dat de klant een probleem of een behoefte heeft en jij dat gaat oplossen met jouw product. De wasmachine maakt de kleren van de klant schoon, maakt weinig geluid zodat hij ’s nachts kan doorslapen, heeft een grote laadcapaciteit, wat handig is aangezien de klant een gezin heeft en de machine is ook nog eens energiezuinig.
Daarnaast biedt jouw bedrijf service, een cruciale factor die bijdraagt aan klanttevredenheid. Tevreden klanten zijn je beste marketinginstrument. Onderzoek regelmatig wat de wensen van de klant zijn en benadruk de oplossingen hiervoor in de tekst.
Lees ook
Checklist: scoren met SEO
Hoe maak je van jouw webshop een succes?
Maak een eigen website in 7 stappen
8 manieren om branche- en marktonderzoek te doen
10 tips om jouw product succesvol te lanceren
8 relevante social media-kanalen voor starters