Killer elevator pitch van oké naar top

Bijgewerkt op 06 juni 2023
12 min  leestijd
31.929
Killer elevator pitch houden

Een goede elevator pitch laat in een korte tijd een mooie indruk achter. Een killer pitch doet meer. Die zorgt ervoor dat je luisteraars denken: hier móet ik iets mee.

Wat is een killer elevator pitch?

Stel je voor dat je nietsvermoedend in de lift stapt met de investeerder van je dromen. Zij gaat helemaal naar de bovenste verdieping, waardoor je een korte tijd hebt om haar iets te vertellen. Wat zou je dan zeggen om haar helemaal in te pakken? Dat is waar de elevator pitch om draait.

Je wilt luisteraars enthousiasmeren met een knaller van een opening, een strak verhaal en vooral: het gevoel dat zij erbij moeten zijn. 

Een elevator pitch is dus een korte, overtuigende presentatie van maximaal twee minuten waarmee je mensen enthousiast maakt over je bedrijf. Denk aan investeerders, potentiële klanten of mensen die je verleidt voor je crowdfundingsactie.

Til je elevator pitch van oké naar top

In drie stappen til jij je elevator pitch van oké naar top: 

  1. 3 P's elevator in je pitch
  2. Show, don't tell
  3. Straal uit dat je wilt doorpraten na je elevator pitch

Uurtarief: hoeveel vraag jij in 2025?

Er zit veel verschil in de uurtarieven van zzp'ers. Hoeveel vraag jij per uur in het komende jaar?

Choices

1. 3 P’s in je elevator pitch

Een geweldige elevator pitch heeft drie belangrijke elementen. Vertel welk probleem je signaleert en hoe jouw bedrijf dit oplost. Vertel met passie. Maak het persoonlijk.

Dit zie je terug in de pitch van Thom Uildriks van BOXRS4ALL. Hij scoort door de drie p’s in te zetten en won in 2018 het NK Pitchen. Let ook op hoezeer het publiek geneigd is met hem in te stemmen na zijn laatste woorden.

2. Show, don’t tell

Bij elk goed verhaal, hoort dé klassieke tip: show, don’t tell. Dat geldt dus ook voor een elevator pitch. Prikkel de verbeelding, laat zien wat je van plan bent. Leg niet te veel uit, daar wordt je verhaal al snel saai van.

  • Dus niet: ‘Je ziet dat er steeds meer behoefte is aan…, dus bedachten wij…’
  • Maar: ‘Iedereen kent het. Je staat op vrijdagavond in de supermarkt, maar ….’ ‘Zou het niet cool zijn als je in je auto… ’.

Een paar ronkende cijfers zijn ook een hele effectieve manier om je verhaal kracht bij te zetten en te concretiseren. Of: laat letterlijk iets zien, zoals een prototype.

Julian Jagtenberg pitcht zijn uitvinding Somnox. Een zachte robot die je helpt in slaap te komen. Hij besloot de Somnox mee te nemen naar zijn pitch.

3. Straal uit dat je wilt doorpraten na je elevator pitch

Een elevator pitch is echt bedoeld om de interesse te wekken van klanten, partners of een financier. Je wilt niet dat ze naar huis gaan en zeggen: ‘Zo, dat was een goed verhaal.’

Probeer te bereiken dat ze jouw verhaal op zichzelf betrekken. Ze moeten er iets mee. Iets kopen, iets aan je vragen, iets overwegen.

Straal uit dat je klaar bent voor contact. Je bent nieuwsgierig naar hun vragen en hebt zin om aan de slag te gaan. Bereid dit post-pitch-deel minstens zo goed voor als het praatje zelf.

Vragen na je pitch

Oefen met iemand uit je omgeving. Reageer je rustig en niet te defensief op vragen? Hoe ga je om met hele kritische vragen of vragen naar je financiële onderbouwing?

Bekijk ook de tips van 'PitchQueen' Nathalie Mangelaars, voor als je gaat pitchen bij investeerders of de bank:

Oefening: aan de slag met je killer pitch

Noteer hieronder hoe jij de drie p’s kunt gebruiken in je pitch.

  • Probleem: Welk probleem los je op? Hoe verwoord je dat spannend en concreet?
  • Passie: Wat is jouw grootste drijfveer om dit te doen? Wat maakt je gepassioneerd?
  • Persoonlijk: Is er iets waar jij tegenaan liep wat je motiveerde om dit bedrijf te beginnen? Heb je een relevante anekdote waarmee je snel kunt openen? Denk ook aan de luisteraar: je kunt een pitch ook persoonlijk maken door niet jouw gevoel te delen, maar in te spelen op dat van de luisteraar: ‘Vind jij het ook zo lastig om…?’

Voorbeeldplan nodig?

Handig: zo ziet een goed ondernemingplan voor jouw branche eruit.

Download gratis voorbeeld 

Wat je nóóit moet zeggen in een elevator pitch

Je moet binnen een minuut duidelijk kunnen maken waar je bedrijf voor staat, welke producten of diensten je levert en waarom dit de oplossing voor je gesprekspartner is. Tegelijkertijd kan er in een minuut veel fout gaan. Daarom zetten we vier blunders op een rij die je nooit moet maken in een elevator pitch.

1. Een vast, ingestudeerd verhaal

Het is behoorlijk lastig om in een minuut tot de kern van je verhaal te komen en dus sta je als startende ondernemer waarschijnlijk voor een spiegel te oefenen om je verhaal zo kort en krachtig mogelijk te vertellen. Opnieuw en opnieuw en opnieuw.

Tot alle spontaniteit uit je verhaal verdwenen is en je een volledig ingestudeerd praatje houdt. Daar zit niemand op te wachten. Natuurlijk moet je een pitch oefenen, maar laat vooral ook zien wie je bent. Wees geen robot die een tekst opdreunt.

Vergeet niet dat je iedere keer weer voor een andere klant of opdrachtgever staat en je jouw verhaal hierop moet aanpassen. Je kunt vijftien scenario’s voorbereiden, maar soms moet je ter plekke improviseren. Dat is eng, maar ook dat is een kwestie van oefenen en ervaren.

Vergelijk het met het opsturen van een cv, offerte of e-mail waarin je jouw bedrijf en diensten aanprijst. Bij de ene klant benadruk je bepaalde kwaliteiten, bij de andere opdrachtgever zijn weer andere vaardigheden belangrijker. De klant heeft een probleem en dat ga jij oplossen.

2. Vakjargon gebruiken

Omdat je zo enthousiast bent over jouw briljante idee en je hier al maanden, zo niet jaren mee bezig bent, zit je volledig in de materie en wil je hier zo graag en gedetailleerd mogelijk over vertellen. Heeft jouw gesprekspartner deze voorkennis wel?

Op een netwerkbijeenkomst lopen bijvoorbeeld ondernemers uit allerlei verschillende branches rond. De kans is zeer groot dat deze personen veel minder weten van jouw vakgebied.

Gebruik daarom zo min mogelijk vakjargon. Een IT-specialist kan enthousiast vertellen over zijn geïntegreerde oplossing met big data, cloud computing, SaaS, wireframes en API, maar een gemiddelde luisteraar haakt vrijwel direct af.

Vertel geen ingewikkelde details van jouw product, maar gebruik metaforen of vergelijkingen om alle materie begrijpelijk te maken. Vergeet daarbij niet om het kort te houden!

3. Te commercieel worden

Een elevator pitch is geen verkooppraatje. De bedoeling is om een gesprek te voeren en niet alleen maar te zenden. Een pitch is eigenlijk een soort voorgesprek waarin je de interesse wekt van een potentiële klant en deze enthousiasmeert voor jouw bedrijf.

Het is een misverstand dat je door middel van een pitch binnen een minuut een keiharde zakendeal moet sluiten. Je wilt de luisteraar prikkelen, de aandacht trekken, duidelijk maken dat jij de oplossing hebt of bent voor iemands probleem en een ingang krijgen voor een vervolggesprek.

4. Losse flodders schieten

Omdat je maar weinig tijd hebt om klanten of investeerders te overtuigen, heb je de neiging om als een soort checklist de onderdelen af te vinken, waardoor het een onsamenhangend geheel wordt. Alsof je met losse flodders schiet en hoopt dat er iets bij de luisteraar blijft hangen.

  • dit is het probleem
  • dit is de oplossing
  • dit is mijn product

De Amerikaanse ondernemer Brendan Baker geeft in onderstaande video een presentatie over 5 fouten die ondernemers vaak in een pitch maken – en hoe je ze kunt herstellen. Inclusief leuke metaforen en vergelijkingen!

Een van de fouten die hij noemt is het niet vertellen van een coherent verhaal. En geeft daarbij een voorbeeld over het afvinken van de afzonderlijke onderdelen tijdens een pitch.

Hij laat een aantal gemengde ingrediënten (bloem, ei knoflook, tijm) zien met de tekst: dit is geen brood. Het lijkt dat ze samen de ingrediënten voor een brood vormen, maar het is een aantal afzonderlijke ingrediënten. Het vormt geen geheel en je bereikt er niets mee.

Meer over bedrijfsplan

Meer over bedrijfsplan
Ondernemingsplan

Gratis ondernemingsplan voorbeelden!

Kun je wel wat hulp gebruiken bij het maken van je ondernemingsplan? Download gratis de voorbeeld ondernemingsplannen, ieder gericht op een bepaalde branche. Zo ga jij sterker van start!

Sluiten