Van USP naar UBR
Jarenlang werd er in de marketing en sales vooral gehamerd op de Unique Selling Point. Welke unieke punten kun je gebruiken om je klant over te halen bij jou te kopen? Je denkt hier volledig vanuit de verkoop.
Wat is hier eigenlijk mis mee? Tegenwoordig is het niet meer de verkoop die centraal staat, maar de aankoop. Het accent ligt veel meer op de klant. Hier komt de Unique Buying Reason om de hoek kijken. Wat is de behoefte van mijn klant?
Wat is de Unique Buying Reason van mijn klant?
Om te ontdekken wat de UBR van je klant is, moet je proberen te denken als je klant. Welke eigenschappen van mijn product of dienst zijn belangrijk voor deze specifieke doelgroep? Een van de beste manieren om dit te doen is door een écht gesprek aan te gaan.
Tip: Nog meer klanten? Upgrade je doelgroep.
Unieker dan de concurrentie?
Vergeet vooral het woord 'unique' niet. Je kunt nog zulke goede punten hebben bedacht, maar als ze niet uniek voor jouw product of dienst zijn, zijn het geen Unique Buying Reasons. Denk dus na over wat jouw echt anders (beter) maakt dan je concurrenten.
De volgende voorbeelden voldoen dus niet:
- Voor een webshop: vandaag besteld, morgen in huis
- Voor een tekstschrijver: alle teksten in foutloos Nederlands
- Voor een groenteboer: altijd verse producten
Deze voorbeelden voldoen wél:
- Voor een kinderkledingwinkel: kinderkleding standaard voorzien van naamlabels
- Voor een fotograaf: bij elke trouwfotoshoot krijgt het bruidspaar 1 foto op groot canvas
- Voor een tekstschrijver: gratis adviessessie over SEO bij elke website voorzien van content
Unique Buying Reasons toegepast
Als je de UBR hebt, ben je er nog niet. Je moet er daadwerkelijk iets mee doen. Heb je een webshop? Dan kun je deze punten verwerken in je productomschrijvingen. Beter nog: laat je bezoekers de producten reviewen.
Bied je een dienst aan? Dan kan het lonen om je beste klanten te vragen om user testimonials. Hierin kunnen je klanten hun fijne ervaring delen. Die kun je vervolgens (met toestemming natuurlijk) op je website plaatsen of aan de muur hangen op kantoor.
Influencers inschakelen
Wil je het grootser aanpakken en heb je een relatief jonge doelgroep? Dan kan een influencer uitkomst bieden. Dit zijn vloggers of bloggers met een groot bereik. Zij vertellen hun volgers wat ze zo fijn vonden aan jouw product of dienst.