1. Nike
'Just Do It' is nog steeds een leus waar je als internationaal sportmerk mee kan thuiskomen, omdat het de missie van iedere sporter (professioneel of recreatief) zo goed weergeeft.
- Meer weten over de herkomst van deze wereldberoemde slogan? Je leest het in het artikel De start van Nike.
2. Ajax
Niet de bekende voetbalclub, maar het schoonmaakmiddel. Vooralsnog het voornaamste doel van ieder schoonmaakwerk: vuil verwijderen en het oppervlak weer schoon achterlaten. En die algemene missie weet Ajax hier mooi samen te vatten in slechts drie woorden.
3. FedEx
Bestellingen en andere pakketjes zo snel mogelijk bezorgen op de plaats van bestemming: deze bezorgdienst is er groot mee geworden.
4. Subway
Subway is een bedrijf van weinig woorden. Liever stopt de franchiseketen zijn tijd in het beleggen van broodjes met verse producten. Na een langzame start in Nederland, schieten de ketens de afgelopen jaren als paddenstoelen uit de grond.
- Lees er meer over in het artikel De start van Subway.
5. Electronic Arts
Als fanatieke gamer word je continu getriggerd om jouw highscore te verbeteren. Je wilt dat ene level immers graag nóg sneller en beter uitspelen. Iets wat bij de voornaamste doelgroep (jongeren) ook van toepassing kan zijn in het echte leven. Voor Electronic Arts (EA) hét teken om van dit levensmotto haar bedrijfsslogan te maken. Simpel, maar verbeeldend en doeltreffend.
6. Google
'Don't be evil' is de inmiddels klassieke leus waarmee Google groot is geworden. De spreuk duidt onder meer op de oorspronkelijke missie van de zoekmachinegigant om transparant te zijn in het weergeven van organische (SEO) en gekochte (SEA) zoekresultaten.
7. L'Oréal
De Nederlandse vertaling - die je regelmatig in televisiereclames voorbij kunt zien komen - is 'Omdat je het waard bent'. Voor een cosmeticabedrijf een uitgekiende reclameboodschap om zijn beautyproducten aan de vrouw (of man natuurlijk) te brengen.
8. Nokia
Nokia is op de mobiele telefoniemarkt ten opzichte van concurrenten als HTC, Apple en Samsung misschien niet meer zo populair als vroeger. Maar de slogan van deze van oorsprong Finse onderneming staat nog altijd als een huis.
9. Burger King
De grote hamburgerketen (en eeuwige concurrent van McDonalds) windt er in zijn campagnes geen doekjes om: bij de vestigingen kun je als klant altijd wel iets lekkers vinden waar je op dat moment zin in hebt.
- Lees meer over het ontstaan van deze internationale franchiseketen in het artikel De start van Burger King.
10. Levi's
De spijkerbroekenfabrikant lijkt met deze slogan te willen zeggen dat de kenmerkende broeken van spijkerstof nooit uit de mode gaan. Met een goede jeans zit je volgens de modefabrikant dus altijd goed. Achter het succes van Levi's schuilt een interessante geschiedenis.
11. Häagen-Dazs
Ambachtelijk gemaakt ijs kan voor liefhebbers een echte traktatie zijn en juist dát gevoel wil deze ijsfabrikant bij de consument oproepen. Benieuwd naar hoe dit Amerikaanse bedrijf groot is geworden?