De start van Subway

Bijgewerkt op 04 maart 2015
9 min  leestijd
2.109
Auteur: Marieke Leijnen

Een groot stuk zelfgebakken stokbrood dat naar smaak van de klant kan worden belegd met de meest uiteenlopende ingrediënten: hoe simpel wil je het hebben? Toch is ondernemer Fred DeLuca met dit weinig unieke concept al jaren over de hele wereld succesvol. Het geheim van Subway? Franchsing, luisteren naar wensen van de klant en daar vervolgens handig op inspelen.

Om wie gaat het?

Frederick 'Fred' DeLuca.

Wanneer werd hij geboren?

In 1948.

Uurtarief: hoeveel vraag jij in 2025?

Er zit veel verschil in de uurtarieven van zzp'ers. Hoeveel vraag jij per uur in het komende jaar?

Choices

Om welk bedrijf gaat het?

Subway.

Wanneer opgericht?

Op 28 augustus 1965.

Wat was de missie van Fred DeLuca?

In eerste instantie is DeLuca van plan om met de opbrengsten van de zaak zijn te studie bekostigen. Hoewel hij uiteindelijk nog wel een opleiding volgt (en afrondt) aan de universiteit van Bridgeport, heeft hij deze studie niet nodig gehad om een goedlopend bedrijf te runnen. Zijn businessmodel blijkt succesvol; vanaf de jaren '70 schieten de Subway-franchises in heel Amerika als paddenstoelen uit de grond, de ene locatie nog winstgevender dan de andere.

Een van de redenen waarom Subway nog nooit met een terugloop aan klanten te maken heeft gehad, is dat DeLuca het belang van mond-tot-mondreclame nooit onderschat. Afgezien van de versheid van Subways producten en aantrekkelijke prijs is de goede relatie met de klant is nog altijd een van de kernwaarden van het bedrijf: "Delight every customer so they want to tell their friends - with great value through fresh, delicious, made-to-order sandwiches, and an exceptional experience", is de boodschap op de website.

Hoe werd het bedrijf opgericht?

Fred DeLuca uit Bridgeport, Connecticut, is zeventien jaar oud wanneer hij de deuren van zijn eerste sandwichwinkel opent. Na het behalen van zijn middelbareschooldiploma wil hij zoals zoveel van zijn leeftijdsgenoten gaan studeren, maar het geld heeft hij daar nog niet voor. Hij besluit de hulp in te roepen van een oude familievriend, de wetenschapper Pete Buck. De sluwe DeLuca hangt een zielig verhaal op en hoopt dat de rijke man over zijn hart strijkt en hem het benodigde kapitaal wil lenen.

Fout gedacht. Buck heeft andere plannen. Hij stelt voor dat DeLuca in het stadje een nieuwe 'submarine sandwich shop' (een submarine sandwich of 'sub' is een typisch Amerikaans broodje waarbij de klant een groot stuk stokbrood naar eigen smaak kan laten beleggen) opricht. Buck belooft duizend dollar in de zaak te investeren, zodat DeLuca een vliegende start kan maken en van de opbrengsten alsnog aan zijn studie kan beginnen.

De avontuurlijk ingestelde DeLuca ziet dit wel zitten, waarna Buck zich aan zijn woord houdt en duizend dollar in de nieuwe sandwichwinkel investeert. Korte tijd later is de opening van de eerste vestiging, genaamd Pete's Super Submarines, een feit. Het eerste jaar omschrijft DeLuca nu als een periode vol leermomenten. Want hoewel de inwoners van Bridgeport best warmlopen voor een lekker broodje, groeit het bedrijf veel langzamer dan verwacht. Een jaar later opent DeLuca met behulp van Buck een tweede winkel, maar pas bij het derde filiaal begint het duo het belang in te zien van een goede verkooplocatie. Het derde filiaal wordt dan ook gevestigd op een drukkere plaats en bestaat vandaag de dag nog steeds.

Daarnaast begint DeLuca langzaam maar zeker steeds beter te begrijpen dat je door het inzetten van marketingcampagnes veel meer klanten kunt bereiken, míts je het goed aanpakt. Radiocampagnes om het bedrijf te promoten leveren echter weinig op. Na enig onderzoek ontdekt DeLuca dat 'Pete's Submarines' in de spotjes klonk als 'Pizza Marine'. In overleg met Buck verandert de nog jonge ondernemer de bedrijfsnaam dan ook zo snel mogelijk in 'Pete's Subway'. Later zou hiervoor de huidige bedrijfsnaam 'Subway' in de plaats komen.

In 1974 zijn DeLuca en Buck bij hun advocaten om de toekomst van hun opbloeiende onderneming te bespreken. DeLuca concludeert hieruit dat franchising de enige mogelijkheid is om Subway nog sneller haar vleugels te laten uitslaan. Hij benadert hiervoor een goede vriend en informeert of deze interesse heeft om - financieel ondersteund door DeLuca en Buck - in een nabijgelegen stad de eerste officiële franchise-vestiging van Subway te openen. Na enige twijfel gaat de vriend met dit voorstel akkoord. Gelukkig vallen ook hier de Subway-sandwiches goed in de smaak. Er zouden door de jaren heen nog vele vestigingen volgen. In de VS én ver daarbuiten. Zo wordt in 1984 in Bahrein het eerste buitenlandse filiaal geopend.

Hoe staat Subway er nu voor?

Tegenwoordig heeft Subway circa 40.000 vestigingen in meer dan honderd landen. In Nederland werd in 2013 - dertien jaar nadat de sandwichketen voor het eerst naar ons land kwam - de 125ste verkooplocatie geopend. Volgens het Amerikaanse Forbes heeft de multinational in 2013 wereldwijd 18,1 miljard dollar omgezet. Financieel heeft Subway dus over het algemeen nog altijd weinig reden tot klagen. Door de aanhoudende recessie zijn consumenten nog altijd op zoek naar goedkoop eten en de sandwiches van Subway zijn een ietwat gezonder alternatief op de aloude cheesburger of french fries van McDonald's of Burger King.

Financiering

Geld nodig?

Als startende ondernemer heb je vaak aanvullende financiering nodig. De Rabobank biedt starters mogelijkheden om een bedrijf te financieren.

Bekijk de mogelijkheden

Stichting Wakker Dier was tot voor kort minder blij met de handelswijze van Subway. De keten maakte volgens de stichting nog geen gebruik van varkensvlees met één ster Beter Leven van de Dierenbescherming, zodat de bacon die klanten op hun sandwich kregen afkomstig was van industrievarkens. Wakker Dier hoopte ketens als Subway er via een mediacampagne van te overtuigen alsnog over te stappen op 'Beter Leven'-vlees. Subway heeft hier inmiddels positief op gereageerd en belooft  om voor het einde van 2015 met diervriendelijker vlees te zullen gaan werken. 

In tegenstelling tot zijn zakenpartner Pete Buck staat Fred Deluca, inmiddels 66 jaar oud, na al die jaren nog altijd aan het roer van Subway. In maart 2014 wordt zijn vermogen op Forbes geschat op 3 miljard dollar, maar aan pensioen lijkt de zakenman voorlopig nog niet te willen denken. Zoals hij het in 2011 zelf nog in een interview verwoordde: "Ik ben al jaren iedere dag aan het werk en kan maar niet ontdekken waarom het mij zoveel voldoening geeft. Maar dat doet het wel."

Inspirerende quote

Fred DeLuca: "Toen ik startte had ik geen hoge verwachtingen. Ik was echter altijd bereid om grensverleggend te denken en iets te doen waar anderen nog niet aan hadden gedacht. Ik zeg niet dat dit allemaal de juiste oplossingen waren, maar ik probeerde het wel."

Videos

Interview: 'Fred DeLuca: Building a Sandwich Empire.'

 

)

Subway commercial uit het jaar 1998:

 

 

Meer over bedrijf starten

Meer over bedrijf starten
Ondernemingsplan

Gratis ondernemingsplan voorbeelden!

Kun je wel wat hulp gebruiken bij het maken van je ondernemingsplan? Download gratis de voorbeeld ondernemingsplannen, ieder gericht op een bepaalde branche. Zo ga jij sterker van start!

Sluiten