Low budget marketing
Als startende ondernemer heb je veel kosten. Denk bijvoorbeeld aan je inkoop, machines/apparaten, personeel en verzekeringen. Je marketing schiet er dan wel eens bij in. Toch hoef je geen duizenden euro's uit te geven om merkbekendheid te krijgen.
Als je weinig budget hebt, moet je creatief zijn. Onderaan deze pagina vind je:
Voorbeelden van low budget reclame
Personal branding
Een herkenbaar en betrouwbaar merk neerzetten is belangrijk voor iedere starter, zo ook voor een starter met weinig marketingbudget. Kijk kritisch naar je bedrijf en product of dienst. Wat is je unique selling point (USP) en wat is de identiteit van je bedrijf?
Dit gebruik je vervolgens om een huisstijl te maken. Dit is een standaard stijl die je voor alle uitingen naar buiten gebruikt. Zo vergroot je de herkenbaarheid van je bedrijf. Denk bijvoorbeeld aan je:
- Website
- Logo
- Visitekaartjes
- Briefpapier
- Offertes
- Facturen
- Social media
Zelf huisstijl maken
Deze uitingen hoeven niet zo veel te kosten. Natuurlijk is het beter om je huisstijl te laten maken door iemand die er verstand van heeft, maar dan gaat het je wel meer kosten. Zorg in elk geval dat je dezelfde kleuren, tone-of-voice en lettertype gebruikt.
Als je een beetje handig bent, kun je zelf een website in elkaar zetten met bijvoorbeeld Wordpress, Jimdo of Wix. Voor € 10 per maand heb je dan al een website.
Gratis publiciteit
Natuulijk kun je dure advertenties maken en in de media laten plaatsen, maar de vraag is of je hier veel mee bereikt. Zeg nou zelf, hoe vaak besteed jij echt aandacht aan reclame die je tegenkomt? Het is beter om te proberen het onderwerp van een artikel of nieuwsbericht te worden.
Persberichten
Dit kun je voor elkaar proberen te krijgen door middel van persberichten. Houd er wel rekening mee dat je lang niet de enige bent die de redactie van dit soort 'nieuws' voorziet.
Denk dus als een journalist en probeer iets te vinden wat echt interessant is voor mensen buiten je bedrijf. Vaak helpt het als er iets uitzonderlijks binnen je bedrijf of met je medewerkers gebeurt.
Maak ook zeker gebruik van de komkommertijd, dan is er minder 'echt' nieuws voorhanden. Het resultaat: free publicity!
Word een expert
Een andere manier om gratis in de media te komen is door gevraagd te worden als expert. Je kunt jezelf als een autoriteit presenteren door bijvoorbeeld (gast)blogs te schrijven, presentaties en workshops te geven. Op de lange termijn kan dit je veel waardevolle contacten opleveren.
- Lees meer over personal branding als zzp'er
Voorbeelden goedkope marketing
Wil je zelf aan de slag met goedkope of zelfs gratis marketing? Deze tips helpen je op weg.
Guerilla marketing
Deze techniek draait om een zo groot mogelijk bereik creëeren met beperkte middelen. Vaak wordt er een ludieke actie mee bedoeld in de openbare ruimte. Denk bijvoorbeeld aan een flashmob. Benieuwd hoe je dit voor elkaar krijgt? Bekijk dan onze 8 sprekende voorbeelden van guerilla marketing.
Referenties en aanbevelingen
Goed voorbeeld doet volgen. Vraag elke klant om een korte referentie je product of dienst te schrijven, bijvoorbeeld op LinkedIn of op je website. Je kunt namelijk wel zeggen dat je goed bent in je vak, maar het is veel beter als je klanten dit vertellen.
Tip: Geef je mensen die een nieuwe klant aandragen een (kleine) beloning. Zo maakt je handig gebruik van hun netwerk.
Google Mijn Bedrijf
Deze stap is heel simpel, maar wordt nog vaak vergeten. Door een gratis bedrijfsprofiel in Google aan te maken, wordt je informatie in een groot veld naast de zoekresultaten getoond. Je kunt bijvoorbeeld foto's toevoegen, een telefoonnummer en je website.
Social media
Waarschijnlijk ben je privé actief op social media als LinkedIn, Facebook en Instagram. Vergeet je bedrijfspagina niet! Toegegeven, je haalt tegenwoordig minder klanten uit bedrijfspagina's op social media.
Toch loont het nog steeds om hier aandacht te besteden. Lees hier alles over social media voor startende ondernemers.
Tips van de redactie
4 vlammende openingen voor jouw elevator pitch
Acquisitie plegen, hoe doe je dat?