Direct naar een tip voor je personal branding? Klik op de link!
- Een persoonlijk merk creëren
- Personal branding voorbeelden
- Ontdek je eigen verhaal
- Vaar je eigen koers
- Onderzoek je sterke kanten
- Bedenk een goede bedrijfsnaam
- Creëer een unieke stijl
- Vertel je verhaal
Een persoonlijk merk creëren
We zijn gewend aan merken voor producten als computers, sneakers of auto’s. Maar je kunt als persoon ook een bepaald imago neerzetten zoals beroemde mensen bijvoorbeeld doen. In dat geval ben je zelf het merk geworden, een personal brand.
Krijg je een beetje de kriebels als het gaat over het creëren van een persoonlijk merk? Je bent, of je dat nu bewust doet of onbewust, in feite al bezig met personal branding. Wanneer je een gesprek met een potentiële opdrachtgever hebt, wil je bijvoorbeeld een goede eerste indruk maken. Je verschijnt dus niet in sportkleding op een afspraak, maar in nette kleding. Je laat de beste versie van jezelf zien om indruk te maken.
Personal branding voorbeelden
Vooral in de muziekindustrie zie je veel voorbeelden van personal branding. Denk aan Michael Jackson. Een zeer herkenbare en unieke artiest met een eigen stijl. Maar er zijn meer voorbeelden: Oprah, Madonna, Max Verstappen, marketinggoeroe Seth Godin of Linda de Mol.
Bij personal branding gaat het er vooral om dat je jezelf goed in de markt zet. Je benadrukt je sterke punten zodat je een goede indruk maakt. Zo word je aantrekkelijk voor potentiële klanten en opdrachtgevers. De vraag is alleen: hoe doe je dat? We helpen je op weg!
1. Ontdek je eigen verhaal
Voordat je aan de slag gaat met branding, is het handig om te weten wat je wilt uitstralen. Welk verhaal wil je vertellen? Het lastige is dat je dat als startende ondernemer vaak nog niet helder hebt. Daar kom je meestal achter wanneer je meer ervaring hebt met ondernemen.
Waar je wel mee aan de slag kunt? Je identiteit als zzp’er onderzoeken. Heb je bijvoorbeeld een bijzonder verhaal te vertellen als ondernemer?
Zelfonderzoek voor personal branding
Stel jezelf de volgende vragen:
- Wie ben je?
- Wat wil je precies bereiken met je onderneming?
- Wie is je ideale klant?
- Wat vind je belangrijk?
- Heb je een bepaalde visie of manier van werken?
- Heb je een missie of filosofie?
- Waarom ben je ondernemer geworden?
Een beetje zelfonderzoek is geen overbodige luxe. Stel jezelf zoveel mogelijk vragen. Zo weet je beter wie je bent als ondernemer en wat je wilt uitstralen.
- Tip: dit kun je ook vastleggen in het eerste hoofdstuk van je ondernemingsplan.
2. Vaar je eigen koers
Om een personal brand te creëren, gaat het er vooral om dat je jezelf kunt onderscheiden. Er zijn meer zzp’ers die hetzelfde werk doen. Hoe val je op? Probeer in ieder geval je eigen koers te varen: blijf trouw aan jezelf. Kijk niet te veel naar hoe anderen iets doen.
Trends op het gebied van marketing komen en gaan. Laat jezelf niet afleiden en kies voor een strategie die bij je past. Spreekt het je niet aan om een podcast op te nemen ook al is het op dit moment populair? Blijf dan bloggen als je daar wel blij van wordt. Juist door je eigen koers te varen en een beetje eigenwijs te zijn, val je op.
3. Onderzoek je sterke kanten
In feite ben je als individu al een persoonlijk merk. Je bent uniek. Ook al doet een andere ondernemer precies hetzelfde werk, jij bent een originele combinatie van karaktereigenschappen, ervaring en talenten. Vraag jezelf dus af wat je sterke kanten zijn waardoor je jezelf kunt onderscheiden met personal branding.
Beschrijf je sterke en zwakke kanten in een SWOT-analyse.
Misschien ben je via veel omwegen uitgekomen bij je huidige beroep. Of je hebt een bijzondere hobby of veel levenservaring. Je neemt al deze kennis mee als persoon. En dat maakt je tot wie je bent. Heb je geen idee wat je uniek maakt als ondernemer? Vraag het je klanten of de mensen uit je omgeving.
4. Bedenk een goede bedrijfsnaam
Bedenk een goede bedrijfsnaam. Krijg je in je eentje geen briljante ingeving? Nodig familie of vrienden uit en ga samen brainstormen. Dat maakt het bedenken van een bedrijfsnaam niet alleen makkelijker, maar ook gezelliger.
En soms hoeft het helemaal niet zo ingewikkeld te zijn. De meeste personal brands gebruiken hun naam als handelsmerk. Daar heb je dus weinig creativiteit voor nodig. Twijfel je nog? Lees dan meer over het kiezen van een bedrijfsnaam.
5. Creëer een unieke stijl
Heb je meer inzicht in wat je uniek maakt als zzp’er? Dan kun je aan de slag met het creëren van een (huis)stijl voor je onderneming. Maak een vertaalslag: wat vind jij belangrijk? Hoe wil jij je verhaal vertellen?
Bedenk wat je als ondernemer wilt uitstralen. Ga je bijvoorbeeld voor zakelijk of voor een speelse stijl? Dat heeft invloed op de keuze van kleur, de foto’s die je gebruikt en de manier waarop je teksten schrijft voor je website.
- Lees meer over het creëren van een unieke huisstijl.
6. Vertel je verhaal
Hoe wil je jouw verhaal de wereld insturen? Kies een manier waarop je wilt communiceren. Wil je bijvoorbeeld bloggen, een nieuwsbrief versturen via je website, zet je in op social media of maak je een podcast? Maak een plan hoe je consistent je boodschap onder de aandacht van je doelgroep brengt.
Kies een manier van communiceren waarbij je je prettig voelt. Je hoeft bijvoorbeeld niet actief te zijn op LinkedIn, Instagram, Twitter, Pinterest én Facebook om succesvol te zijn. Het gaat er vooral om dat je een match hebt met je doelgroep. Onderscheid jezelf door op jouw manier je verhaal te vertellen.
Personal branding als zzp’er: meest gestelde vragen
- Wat is personal branding?
Je kunt als persoon een bepaald imago neerzetten. Je bent dan zelf het merk geworden. Bij personal branding gaat het er vooral om dat je als persoon een goede indruk maakt. Je laat de beste versie van jezelf zien. En je probeert jezelf te onderscheiden door bijvoorbeeld een eigen stijl te creëren. - Hoe kun je als zzp’er je personal branding verbeteren?
Doe zelfonderzoek en ontdek wat je sterke punten zijn. Wat maakt jou uniek als zzp’er? Hoe kun je jezelf onderscheiden van andere ondernemers? Vind vervolgens een manier waarop je jouw verhaal als ondernemer onder de aandacht kunt brengen bij de doelgroep.