Zo maak je een goede nieuwsbrief

Bijgewerkt op 30 december 2016
9 min  leestijd
9.004
Auteur: Roy Timmerman
Zo maak je een goede nieuwsbrief

Een nieuwsbrief kan een handig middel zijn om beter met jouw doelgroep te communiceren. De kunst is om de boodschap op de juiste manier over te brengen. Hoe stel je een bericht op, welke informatie deel je, hoe vaak verstuur je mailingen en wat zijn de kosten van een abonnement? Dat lees je in dit artikel: zo maak je een goede nieuwsbrief. 

Waarom maak ik een nieuwsbrief?

Met een nieuwsbrief breng je lezers op de hoogte van de laatste ontwikkelingen van jouw bedrijf. Je kunt hierin duidelijk maken welke diensten of producten je aanbiedt en of je nieuwe opdrachten hebt binnengehaald.

Verder kun je de nieuwsbrief gebruiken om bepaalde acties en kortingen op producten bekend te maken en kan het delen van relevante kennis en informatie bijdragen om jouw bedrijf of merk een status als deskundige te geven in jouw vakgebied. 

Voor wie maak ik deze mailing?

Dit ligt aan wat voor bedrijf je bent gestart, in welke branche jij werkzaam bent en aan wie je de producten of diensten wilt aanbieden. Lezers van een nieuwsbrief kun je doorgaans grofweg in drie groepen opdelen. De eerste groep leest vooral nieuwsbrieven vanwege leuke aanbiedingen en is primair op zoek naar voordelen van jouw bedrijf.

Een tweede groep lezers is nieuwsgierig naar de ontwikkelingen van jouw bedrijf en de inhoudelijke ontwikkelingen van jouw producten. De laatste groep is geïnteresseerd in de ontwikkelingen in zijn vakgebied en gebruikt jouw kennis om hierover geïnformeerd te worden, om kennis op te doen en inspiratie te vinden.

Uurtarief: hoeveel vraag jij in 2025?

Er zit veel verschil in de uurtarieven van zzp'ers. Hoeveel vraag jij per uur in het komende jaar?

Choices

Welke artikelen zet ik in een nieuwsbrief?

Afhankelijk van het type bedrijf en de doelgroep kun je de onderwerpen in jouw nieuwsbrief daarop aanpassen. Veel webshops sturen bijvoorbeeld nieuwsbrieven rond met aanbiedingen om klanten naar hun website te lokken. Denk aan discounters met afgeprijsde televisies en wasmachines of reisbureaus die stedentrips met kortingen aanbieden. 

Cijfers trends detailhandel

Hoe ziet mijn markt eruit?

Het gat in de markt gevonden? Bekijk hoe jouw markt er op dit moment voor staat. Recente kennis en cijfers over branches en sectoren vind je op de site van de Rabobank.

Cijfers over mijn branche

Bepaal daarom vooraf goed wat je wilt bereiken. Richt jij je op lezers die vluchtig de nieuwsbrief scannen op die ene leuke actie of wil je dat de nieuwsbrief aandachtig wordt gelezen en je oprecht geïnteresseerde klanten naar je zakelijke website leidt? 

Je kunt de nieuwsbrief bijvoorbeeld openen met actuele berichten of populaire (blog)artikelen, gevolgd door een artikel over een nieuw product of dienst en tot slot een kortingsactie. Een vaste opbouw vergroot de herkenbaarheid voor de ontvanger en kan een positieve invloed hebben op terugkerend bezoek.

Welke titel gebruik ik?

Met de titel van een nieuwsbrief kom je bij de lezer binnen. Of juist niet. Onderschat deze aanhef dus niet: die ene korte zin bepaalt of de klant de mailing gaat openen. De onderwerpregel verwijst normaal gesproken naar de inhoud of het belangrijkste artikel.

Het ligt voor de hand, maar gebruik daarom dus nooit een onderwerpregel in de trant van: 'nieuwsbrief 2016-08: innovatie'. Zo'n nietszeggende titel kun je natuurlijk best gebruiken om jouw nieuwsbrief te archiveren, maar nodigt nou niet bepaald uit tot lezen.

Kies dus liever voor een prikkelende kop die de lezer aanzet tot actie. En houd rekening met het maximale aantal karakters: zet de kern van de mailing aan het begin van de zin. De meeste mailprogramma's breken de tekst namelijk al af na zo'n 40 tot 45 tekens.

Hoe maak ik eigenlijk een nieuwsbrief?

Je kunt ervoor kiezen om in Word een nieuwsbrief op stellen, vorm te geven en dit te converteren naar een pdf-bestand en naar iedereen te mailen. Maar het kan ook eenvoudiger door een account aan te maken bij een aanbieder van het versturen van nieuwsbrieven.

Dit oogt niet alleen professioneler - je kunt in de meeste gevallen jouw huisstijl implementeren - het is ook gebruiksvriendelijker en de kosten zijn fiscaal aftrekbaar en voor de meeste mkb-bedrijven te verwaarlozen, tenzij je al een enorm groot bereik hebt. 

Voorbeelden van zo'n grote aanbieder zijn MailChimp en YMLP. Bij die laatste kun je bijvoorbeeld kosteloos een account aanmaken en jouw eerste nieuwsbrief gratis naar 25 adressen versturen. Uiteraard is het de bedoeling dat je later een uitgebreider pakket koopt (voor een paar euro per maand kun je al naar 500 adressen mailings versturen).

Het belangrijkste element van dit soort premiumpakketten is dat je de statistieken opgestuurd krijgt: die informatie is essentieel, want je wilt tenslotte goed bijhouden hoeveel mensen de nieuwsbrief daadwerkelijk openen en op welke artikelen zij klikken.

Hoe vaak moet ik een mailing versturen?

Het gevaar van (te) vaak nieuwsbrieven versturen is dat de lezer dit op den duur als spam kan gaan zien. Dit geldt vooral voor commerciële aanbieders. Dat risico is echter vrij eenvoudig te beperken door de frequentie iets te verlagen en enkel een mailing op te stellen als je ook daadwerkelijk iets relevants te melden hebt.

Een gangbare frequentie is een keer per week, maar een keer per maand kan uiteraard ook. Je kunt dus beter iets minder vaak een nieuwsbrief met een aantal relevante berichten sturen, dan iedere dag het laatste nieuws rondmailen. Voor de dagelijkse updates kun je ook jouw social media-kanalen of de zakelijke website inzetten. 

Op welk tijdstip verstuur ik de nieuwsbrief?

Over het ideale tijdstip voor het verzenden van een nieuwsbrief zijn de meningen verdeeld. Gangbaar is om de nieuwsbrief aan het einde van de ochtend (rond de koffiepauze), tijdens de lunch of aan het einde van de werkdag te versturen.

De mensen zien het bericht dan binnenkomen op tijden wanneer zij achter hun computer zitten. De enige manier om erachter te komen wat voor jou het juiste moment is, is door dit te testen: om dit goed te kunnen doen, is het handig om gebruik te maken van zo'n professioneel programma. 

Hetzelfde geldt voor de dag waarop je de nieuwsbrief verstuurt. De maandag wordt als minst geschikt beschouwd, iedereen is na het weekend druk met het bijwerken van de lopende zaken.

Op vrijdag werken in verhouding tot andere momenten relatief weinig mensen, dus van dinsdag tot en met donderdag zijn over het algemeen de beste dagen. Maar ook hier geldt: testen en meten, zodat je weet wanneer jouw nieuwsbrief het beste wordt gelezen. 

Waarom zijn statistieken zo belangrijk?

'Meten is weten' en dit aloude adagium gaat ook op voor een nieuwsbrief.

Of je moet het versturen van deze nieuwsbrief slechts als hobby zien en je niet druk maken om het feit of iemand de moeite doet om jouw artikelen te lezen.

Om de resultaten echt goed te kunnen doormeten is het dus wel noodzakelijk om gebruik te maken van professionele software.

Bij de meeste aanbieders – afhankelijk van welk abonnement je neemt – kun je per verstuurde mailing zien hoeveel ontvangers de nieuwsbrief hebben geopend en op welke links ze hebben geklikt. 

Waarom zijn deze gegevens nu zo belangrijk? Omdat je, zeker in het begin, vaak nog een beetke zoekende bent naar de juiste vorm en inhoud.

Je moet nog ontdekken welke artikelen of onderwerpen goed scoren bij de doelgroep en de enige manier om daarachter te komen is door het ze te vragen. Of door de statistieken te bekijken. 

Wat zijn de regels voor aan- en afmelden?

Er geldt een aantal wettelijke regels voor het aan- en afmelden van een nieuwsbrief. Iemand moet zichzelf actief aanmelden om jouw nieuwsbrief te ontvangen.

Je mag dus niet zomaar tienduizend e-mailadressen opvragen en iedereen jouw nieuwsbrief mailen. Sterker nog: je hebt nadrukkelijke toestemming nodig van de geadresseerde om dit te mogen doen.

Daarnaast ben je verplicht om in alle mailings een directe afmeldmogelijkheid aan te bieden. Of je nu zelf nieuwsbrieven rondstuurt of een professioneel systeem gebruikt: er dient altijd een duidelijk zichtbare afmeldlink aanwezig te zijn. 

zakelijke rekening afbeelding

Zakelijke rekening nodig?

Open je rekening online of in de app al in 5 minuten

1e halfjaar € 0,00

Ook interessant voor jou

4 voordelen van een zakelijk e-mailadres
Het geheim van een goede contentmarketingstrategie
Zo ontwikkel je een goede huisstijl
Klanten en opdrachtgevers werven doe je zo
Marketingplan opstellen: zo doe je dat

Meer over eigen website

Meer over eigen website
Ondernemingsplan

Gratis ondernemingsplan voorbeelden!

Kun je wel wat hulp gebruiken bij het maken van je ondernemingsplan? Download gratis de voorbeeld ondernemingsplannen, ieder gericht op een bepaalde branche. Zo ga jij sterker van start!

Sluiten