Effectief netwerken: 6 manieren

Bijgewerkt op 11 maart 2024
10 min  leestijd
43.608
Auteur: Marieke Leijnen

Effectief netwerken staat voor het leggen en onderhouden van contacten met ondernemers en andere interessante contacten, waarbij je duidelijk maakt wie jij bent (en waarnaar  je op zoek bent). Netwerken is dan ook één van de belangrijkste taken van een (startende) ondernemer. Met deze 6 manieren kun jij effectief netwerken.

De meeste mensen zijn wel overtuigd van het nut van netwerken. Toch voelt het voor veel mensen moeizaam, gemaakt en onwennig. De ervaring leert dat regelmatig netwerken jou verder kan helpen bij het bekijken van de netwerkopties en het ontwikkelen van je eigen stijl. Er zijn wat netwerken betreft namelijk meer wegen die naar Rome leiden.

Besef goed en vergeet nooit waarom je aan netwerken doet. Hier blijft het echter niet bij. Om effectief te kunnen netwerken, is het belangrijk om je niet alleen te richten op het uiteindelijke resultaat dat je hiermee wilt bereiken. Jouw acties moeten gemeend overkomen; zelfvertrouwen en comfort in je werkstijl helpt daarbij.

Netwerk vergroten, zo doe je dat

In dit artikel lees je 6 manieren om te netwerken. Direct naar een tip voor je netwerk opbouwen? Klik op de link. Of scroll verder en lees alle tips. 

  1. Bouw een actief netwerk op
  2. Vergeet je passieve netwerk niet
  3. Bereid een elevator pitch voor
  4. Investeer tijd in netwerken
  5. Besteed aandacht aan je online netwerk
  6. Benut mogelijkheden op LinkedIn

1. Bouw een actief netwerk op

Actief netwerken kenmerkt zich door het leggen en onderhouden van contact. Bijvoorbeeld door het bezoeken van netwerkbijeenkomsten, businessclubs, congressen en seminars. Dit wordt ook wel 'face to face'-netwerken genoemd.

Ook in je privéleven, bijvoorbeeld op een verjaardag, kun je jouw bestaande netwerk uitbreiden en onderhouden. Kenmerkend hiervoor is dat jij je voorstelt om vervolgens gegevens uit te wisselen met je gesprekspartner

Let op dat je niet alleen je verkoopverhaal doet, maar echt enthousiast uitstraalt wat je doet. En bedenk dat er niet uit elk gesprek direct een verkoop hoeft te ontstaan. Wie weet kan je gesprekspartner juist iets voor jou betekenen, in plaats van andersom. 

Uurtarief: hoeveel vraag jij in 2025?

Er zit veel verschil in de uurtarieven van zzp'ers. Hoeveel vraag jij per uur in het komende jaar?

Choices

2. Vergeet je passieve relatienetwerk niet

Passief netwerken is de tegenhanger van actief netwerken. Mensen kennen elkaar dan vaak al, maar er vindt op dat moment geen interactie (meer) plaats. Men volgt en linkt elkaar op social media en bewaart de contactgegevens. Als je dit meetelt, is je relatienetwerk groter dan je denkt. 

Als ondernemer is het slim om van beide manieren van netwerken efficiënt gebruik te maken. Netwerk dus zowel actief als passief. Dit maakt warme acquisitie later een stuk makkelijker. 

3. Bereid een elevator pitch voor

Een elevator pitch is een gesprek van maximaal één minuut, waarin je vertelt wat je zakelijk gezien te bieden hebt. Het doel hiervan is om te kijken of jij en jouw gesprekspartner iets voor elkaar kunnen betekenen. Zie het dus als een soort reclamepraatje.

Het voeren van een elevator pitch kan best lastig zijn. Wat vertel je wel en wat juist niet? Een minuut is immers sneller voorbij dan je denkt.

Oefen je elevator pitch

Om hier vaardig in te worden en een goede eerste indruk te maken, is het verstandig om de presentatie een paar keer te oefenen voor de spiegel. Oefening baart immers kunst! Op die manier zit de pitch straks beter in je hoofd en kun je het verhaal op ieder moment vertellen.

Zorg er in ieder geval voor dat de pitch een duidelijke boodschap bevat. Begin het praatje dus bij voorkeur niet met: "Ik ben een…". Maar begin met: "Ik doe of help … te bereiken". Hierdoor word je niet direct in een hokje geplaatst, maar heb je sneller een open gesprek.

NK Pitchen

Eline Leijten won het NK Pitchen met haar persoonlijke verhaal en een introductie met lef.

En Lucas van der Meulen gebruikt vragen en humor en herkenbare situatieschetsen om zijn publiek te prikkelen:

4. Investeer tijd in netwerken

Om meer profijt uit jouw netwerk te halen, moet jij je eerst afvragen of je iets voor die andere ondernemer kunt betekenen. Pas daarna kun je gaan kijken waarvoor je zijn of haar producten of diensten zou kunnen gebruiken. Netwerken is in zekere zin een kwestie van geven en nemen.

Dit kan op verschillende manieren. Tip jouw zakelijke relatie bijvoorbeeld op interessante websites. Of kijk rond in je eigen netwerk of je iemand weet die hem of haar verder kan helpen. Alle energie die je in deze relatie steekt, krijg je op den duur weer terug. Jouw zakelijke relatie zal sneller opnieuw contact zoeken als er sprake is van een vertrouwensband.

Contact onderhouden

Om je huidige netwerk te behouden, is het van belang om (vooral als het om nieuwe relaties gaat) na een tijdje zelf opnieuw contact te zoeken. Probeer een afspraak te maken of stuur een mailtje. Zo houd je het contact warm en kun je je netwerk onderhouden.

Het is dan ook belangrijker dat je een visitekaartje van iemand ontvangt dan dat je er zelf een paar uitdeelt. Met het visitekaartje van een nieuwe relatie op zak kun je namelijk later zelf het initiatief nemen en ben je niet afhankelijk van de ander.

Netwerken is vertrouwen

Netwerken is kennis delen en informatie en contacten onderhouden. Netwerken berust op wederzijds respect en vertrouwen en moet van twee kanten komen. Je hoeft niet altijd direct iets voor de ander te betekenen, maar het gaat erom dat je beseft wat jij zelf de ander te bieden hebt.

Bezoek een netwerkborrel

Een goede manier om je netwerk te onderhouden is 'live' een netwerkgesprek aangaan. Dat kan heel goed op een netwerkborrel in je branche. Netwerkborrels worden regelmatig georganiseerd. Grote kans dat je tijdens de borrel veel mensen uit je netwerk tegenkomt of een netwerkgesprek aangaat met nieuwe gezichten die functionele contacten kunnen worden. Zo kun je je netwerk weer vergroten.

5. Besteed aandacht aan jouw online netwerk

Door online te netwerken, bereik je in relatief korte tijd een groep professionals met verschillende achtergronden. Hierdoor ben je sneller in staat om buiten je eigen netwerk te treden. Online netwerken kan op verschillende manieren.

De meest bekende website voor professionals is natuurlijk LinkedIn (kijk voor meer informatie bij punt 6). Maar misschien zit jouw doelgroep juist op andere social media. Ook kun je kijken naar een (online) netwerk in jouw branche of regio.  Vaak kun je op deze niche platforms ook waardevolle contacten opdoen.

6. Netwerk opbouwen op LinkedIn

LinkedIn is voor de meeste ondernemers tegenwoordig onmisbaar. Je kunt dit social media-platform gebruiken om zowel actief als passief te netwerken en contacten te onderhouden. Hier doe je veel functionele contacten op, die passen bij jouw werkzaamheden. Actief netwerken doe je hier door jouw bestaande contacten te onderhouden. Denk aan het versturen van berichten of het plaatsen van een statusupdate. 

Tip: vergeet ook niet te reageren op posts van anderen. De connecties van diegene zien jouw reactie ook: een goede manier om je expertise te laten zien aan mensen die niet direct in jouw netwerk zitten. 

Je kunt natuurlijk ook een actief lid worden van groepen en deelnemen aan de discussies. Zorg dat je lid wordt van groepen in jouw vakgebied, maar sluit ook aan bij groepen waarin jouw doelgroep zich bevindt.

Meer weten over hoe je LinkedIn optimaal inzet? Lees dan het artikel 10 handige functionaliteiten van LinkedIn.

zakelijke rekening afbeelding

Zakelijke rekening nodig?

Open je rekening online of in de app al in 5 minuten

1e halfjaar € 0,00

Veelgestelde vragen over effectief netwerken

  • Hoe kan ik mijn netwerk vergroten? Door middel van actief en passief netwerken, kun je je netwerk uitbreiden. In het artikel lees je 6 tips. Onder andere: bereid je killer pitch voor, en je netwerk is groter dan je denkt. Handig, maak een netwerkplan. Netwerken is belangrijk, maar in veel gevallen moet het ook enig resultaat opleveren. Daarom is het verstandig om een netwerkplan te maken waarin je het netwerken voor je bedrijf als concrete investering vastlegt.
  • Hoe maak ik een goede elevator pitch? Met een sterke pitch overtuig jij je klant van jouw waarde. Met de invuloefening en voorbeeldvideo's elevator pitch maken heb jij een goed en sterk verhaal. 

Meer over netwerken

Meer over netwerken
Ondernemingsplan

Gratis ondernemingsplan voorbeelden!

Kun je wel wat hulp gebruiken bij het maken van je ondernemingsplan? Download gratis de voorbeeld ondernemingsplannen, ieder gericht op een bepaalde branche. Zo ga jij sterker van start!

Sluiten