Piektijden in je webwinkel? Zo ga je daarmee om

Bijgewerkt op 10 februari 2023
9 min  leestijd
220
Auteur: Suzanna Timmer

Door het jaar heen zijn er verschillende piektijden voor de meeste webwinkels, maar ook op andere momenten kan de klandizie plotseling stijgen. Dankzij deze checklist weet je wat er op je afkomt tijdens deze piektijden en hoe je daarmee omgaat.

Valentijnsdag... Pasen... Black Friday... Sinterklaas... Kerst... Het hele jaar door zijn er verschillende momenten waar je met je (web)winkel kunt rekenen op grotere drukte. Online shoppen behoort steeds meer tot de dagelijkse routine van consumenten.

In 2022 gaf 74% van de Nederlanders van 12 jaar of ouder aan iets online gekocht te hebben. 53% kocht kleding, sportkleding, schoenen of accessoires zoals tassen en sieraden. Daarmee stonden deze producten volgens het volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek bovenaan de lijst met online aankopen. 

Tijdens piekmomenten schieten deze gemiddelde cijfers nog eens extra omhoog. Gelukkig kun je je webwinkel daar goed op inrichten door rekening te houden met deze zes punten:

  1. Je optimaliseert je voorraad 

  2. Je denkt aan een marketingstrategie

  3. Je hebt goede capaciteit voor klantenservice

  4. Je hebt goede afspraken met bezorgdiensten

  5. Je webshop is technisch in orde

  6. Je biedt snelle betaalmethoden

1. Je optimaliseert je voorraad

Wanneer je denkt aan piektijden dan is dit misschien wel het meest logische punt op je checklist, voor álle webwinkels. Je moet voldoende voorraad hebben om alle bestellingen in je webshop op tijd te kunnen leveren. Zeker op piekmomenten. Koop producten waarvan je weet dat ze gewild zijn, op een slim moment in.

Maak je gebruik van dropshipping? Geef dan je voorspellingen tijdig door en vraag of je leverancier een flinke piek in orders aankan.


Goed voorraadbeheer rond de piekmomenten begint met de volgende basisvragen:

  • Hoeveel verkoop je per maand van elk product? 
  • Wat is de levertijd of productietijd per product?
  • Wat is de houdbaarheid van de producten?

Die informatie heb je als je al enige tijd bezig bent, maar nog niet als je net start. In je ondernemingsplan maak je een schatting van het aantal producten dat je verwacht te verkopen. Daarnaast is marktonderzoek onmisbaar bij het maken van een prognose. Toets bij je doelgroep welke producten ze hoe vaak en wanneer nodig zullen hebben. 

2. Je denkt aan een marketingstrategie om piektijden te creëren

Om meer verkeer naar je webshop te krijgen en piektijden te creëren, bedenk je welke kanalen je kunt inzetten om nieuwe bezoekers te trekken en vaste klanten terug te laten keren.

Denk bijvoorbeeld aan een contentplanning om in de aanloop naar speciale acties spanning op te bouwen. Daarnaast hoort extra inzet van bijvoorbeeld Google Adwords en sociale media tot je marketingstrategie. Uiteraard moeten je promoties naadloos aansluiten bij jouw product of dienst. 

Verder kun je tips en trucs geven aan klanten die nog niet goed bekend zijn met jouw product of dienst. Verkoop je bijvoorbeeld kleding? Dan komen jouw prachtige feestjurken goed tot hun recht in video's op je sociale mediakanalen. Daarin kun je meteen demonstreren hoe die het mooist gedragen kunnen worden.

Uurtarief: hoeveel vraag jij in 2025?

€ 15 - € 30 (excl. btw)
10%
€ 30 - € 45 (excl. btw)
20%
€ 45 - 60 (excl. btw)
21%
€ 60 - 90 (excl. btw)
21%
€ 90 - € 150 (excl. btw)
18%
Meer dan € 150 (excl. btw)
3%
Ik lever niet op uurtariefbasis
7%
Aantal stemmen: 5341

3. Je capaciteit voor klantenservice is op orde

Een webshop tijdens piektijden beheren, vereist veel inschattingsvermogen. Meer verkeer naar je website betekent zeer waarschijnlijk meer betalingen, maar ook meer vragen van consumenten.

Zorg daarom voor een klantenservice met voldoende capaciteit om iedereen meteen te kunnen bedienen. Dat is overigens niet alleen belangrijk op de piekmomenten. Het hele jaar door een goede klantenservice bieden, zorgt voor sterke klantloyaliteit

4. Je hebt (ook tijdens piektijden) goede afspraken met bezorgdiensten

Een gestroomlijnde bezorging kan het verschil maken tussen een tevreden en ontevreden klant. Die moet er na bestellingen in jouw webshop op kunnen rekenen dat hij zijn product op tijd in huis heeft. Kies een pakketdistributeur die betrouwbaar en flexibel is en maak goede afspraken voor bezorging in piektijden.

Ook het afsluiten van een goede verzekering voor startende ondernemers is geen overbodige luxe om je tegen dit soort vervelende situaties te beschermen. Lees het volgende artikel om meer te weten te komen over de technische voorwaarden waaraan je webwinkel nog meer moet voldoen: Webshop logistiek: zo werkt het

laptopscherm

Webshop en geld ontvangen?

De Rabo OnlineKassa is een flexibele betaaloplossing voor webwinkels. 

Meer info en aanvragen

5. Je webshop is technisch in orde

'Voldoet mijn webwinkel aan de eisen van deze tijd?'. Dit is de vraag die je jezelf steeds moet stellen als je een webshop hebt. Om hiervoor te (blijven) zorgen, is het belangrijk dat je onder andere rekening met de volgende aandachtspunten houdt: 

  • Zorg dat je klant snel bestellingen kan doen en kan betalen in de webshop. Laat de bezoeker niet te lang scrollen en zorg dat hij in een paar clicks bij het gewenste product is. 
  • Controleer periodiek of je inventaris en informatie up-to-date zijn. Groepeer producten logisch per categorie.
  • Zorg dat je webwinkel op mobiele apparaten goed werkt. Consumenten gebruiken hun smartphone steeds vaker voor online aankopen. Het is daarom belangrijk dat juist de mobiele versie van je webshop snel en goed te vinden is én snel en eenvoudig werkt.

6. Je biedt snelle betaalmethoden, juist in piektijden

Als je een webshop start, dan kun je niet zonder betaalsystemen. Klanten moeten in jouw webshop veilig online kunnen afrekenen. Volgens een Amerikaanse studie haken klanten af als de site te traag is, de betaalpagina onnodig ingewikkeld, of als zij niet kunnen betalen met hun favoriete betaalmethode.

Rabo Smart Pay heeft ook oplossingen om klanten in je webwinkel te laten betalen met iDEAL, creditcard of PayPal. 

Bij een goed werkende webwinkel horen snelle, veilige betaalmethoden én meerdere keuzes in betalingen. Klanten willen tegenwoordig steeds vaker contactloos betalen om het betalingsproces vlot af te ronden en hun pakketje op tijd thuis te hebben.

Als je de overeenkomsten voor de betaalmethoden in je webshop bij verschillende aanbieders afsluit, moet je al die geldstromen voortdurend in de gaten houden. Hierdoor bestaat de kans dat je het overzicht op den duur kwijtraakt en er betalingen tussendoor glippen. Dat is niet handig voor je administratie, én je portemonnee.

Rabo Smart Pay biedt een totaaloplossing voor al je betalingen, omdat je er eenvoudig verschillende betaalmethoden mee aan je webshop kunt koppelen. Denk aan een betaalverzoek, QR-code of een pinapparaat.

Piektijden kalender

  • Januari      1 januari: Nieuwjaarsdag
  • Februari     14 februari: Valentijnsdag
    Carnaval (altijd 7 weken voor Pasen)
  • April    Pasen (verschillende datum per jaar)
    27 april: Koningsdag
  • Mei    5 mei: Bevrijdingsdag
    Tweede zondag in mei: Moederdag
  • Juni   Derde zondag van juni: Vaderdag
  • Oktober    4 oktober: Dierendag
    31 oktober: Halloween
  • November    11 november: Singles Dag
    Vierde donderdag van november: Thanksgiving
    Vrijdag na Thanksgiving: Black Friday
  • December    5 december: Pakjesavond (Sinterklaas)
    24/25 december: Kerstmis
    31 december: Oudjaarsdag

Rabo OmniKassa

Zo werkt Rabo Smart Pay

Al je betaaloplossingen in één keer geregeld met Rabo Smart Pay. Flexibel, overzichtelijk en snel.

Meer weten?

 

Veel gestelde vragen over piektijden in webwinkels:

 

  • Hoe voorkom ik grote wachtrijen tijdens piektijden in mijn webshop?Begin op tijd met het regelen van de inkoop van artikelen en producten voor de piektijden. Zorg voor goede afspraken met bezorgdiensten en leveranciers en volg de juiste marketingstrategie om op te vallen. Je website moet goed en snel werken en je klantenservice moet op orde zijn. Je webwinkel moet geschikt zijn voor verkopen via smartphones en je dient diverse betalingsmogelijkheden te bieden.
  • Welke betaalmethoden moet ik bieden tijdens piektijden?
    Bij een goed werkende webwinkel horen snelle, veilige betaalmethoden én meerdere keuzes in betalingen. Klanten willen tegenwoordig vooral snel en eenvoudig bestellen en betalen. Handig is een totaaloplossing voor al je betalingen, zoals Rabo Smart Pay. Hiermee koppel je eenvoudig verschillende betaalmethoden aan je webshop zoals een betaalverzoek, QR-code of een pinapparaat.
  • Hoe ga ik om met piektijden in mijn webwinkel?Tijdens piektijden in je webshop is het belangrijk om de volgende zaken op orde te hebben: een solide betaalsysteem zoals Rabo Smart Pay, goede afspraken met bezorgdiensten, voldoende capaciteit voor een uitmuntende klantenservice, een goed doordacht marketingplan waarin staat welke kanalen je kunt inzetten om nieuwe bezoekers te trekken en vaste klanten terug te laten keren. Tot slot is ook een goed doordachte voorraadplanning onmisbaar.
  •  

 

Meer over marketing en verkoop

Meer over marketing en verkoop
Ondernemingsplan

Gratis ondernemingsplan voorbeelden!

Kun je wel wat hulp gebruiken bij het maken van je ondernemingsplan? Download gratis de voorbeeld ondernemingsplannen, ieder gericht op een bepaalde branche. Zo ga jij sterker van start!

Sluiten