Social media zijn bijna niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. Het is eenvoudiger dan ooit om contact te maken met klanten die je in het echt helemaal niet kent. Ook kun je makkelijker in contact blijven met mensen die je juist wel kent. In dit geval (potentiële) klanten!
Social media voor ondernemers: van zenden naar interactie
We noemen het niet voor niets social media, het is de bedoeling dat je de interactie aangaat met je publiek. Dit is de grote meerwaarde van platforms als Facebook, Instagram en LinkedIn tegenover een zakelijke website.
Tip: vergeet niet om een slimme social media strategie op te zetten.
Probeer dus een gespek aan te gaan met je volgers, ongeacht het platform. Dit kan door vragen te stellen en in te gaan op reacties. Ga negatieve reacties niet uit de weg, dit zijn juist kansen om je goede intenties te tonen.
Verschillende social kanalen
Hieronder volgt een omschrijving van de kansen van een selectie aan social media kanalen. Benieuwd naar een specifiek platform? Klik dan op een van deze links:
Nog niet helemaal wat je zocht? Lees hier meer over Twitter en Pinterest.
Facebook voor ondernemers
Allereerst lichten we het (nog steeds) allergrootste social media platform uit: Facebook. Het is een ideaal kanaal voor je klantenservice, klanten kunnen bijvoorbeeld een recensie achterlaten. Verder kun je eenvoudig quizes, wedstrijden en polls starten om de interactie aan te gaan met je volgers.
Helaas is het niet zo dat je met een regelmatige post al meer omzet kunt binnenhalen. Je zult eerst:
- Naamsbekendheid moeten krijgen
- Het vertrouwen van je volgers moeten winnen
- Een relatie op moeten bouwen met je doelgroep
Met je bedrijf op Instagram
Op Instagram (ook van Facebook) draait alles om mooie beelden. Dit maakt het een van de meest geschikte social media kanalen voor startende ondernemers met een product. Instagram heeft bijzonder actieve gebruikers waarmee je in contact kunt komen door hashtags te gebruiken.
Zorg ervoor dat je met je bedrijf een herkenbare stijl hebt op LinkedIn, zo zien volgers direct dat content bij jou hoort.
Tip: wist je dat je via Instagram Shopping direct producten kunt verkopen? Dit doe je door een producttag toe te voegen aan je foto of video. Je volgers kunnen dan direct zien hoe duur een product is. Hier heb je wel een Business-account voor nodig.
Deel content via LinkedIn
Het zakelijke platform LinkedIn is bijzonder geschikt voor het verspreiden van kennis, denk bijvoorbeeld aan een nieuw onderzoek in je branche of een whitepaper dat je hebt geschreven. Zo komt je bedrijf over als expert op een bepaald gebied.
Ken je onze gratis whitepapers al?
Op zoek naar nieuwe medewerkers? Ook dan is LinkedIn de ideale plek. Plaats er niet alleen leuke vacatures, maar ook ervaringsverhalen van je personeel. Zo kom je over als aantrekkelijke werkgever.
In beeld op YouTube
Met 9,1 miljoen gebruikers in Nederland alleen (2020), is YouTube een van de grootste social media platforms. Geen verrassing, want het is tegenwoordig een stuk eenvoudiger geworden om zelf een filmpje op te nemen en na te bewerken.
Je kunt op YouTube tips geven over een bepaald onderwerp, of user testimonials inzetten. Maak de video's in elk geval zo persoonlijk mogelijk, voor reclamefilmpjes kijken mensen wel naar advertenties.
Tip: Het grote voordeel van het plaatsen van video's op YouTube in plaats van op Facebook en Instagram, is dat je video veel langer vindbaar blijft. Dat kan je SEO-waarde weer ten goede komen!
Bereik jongeren met TikTok
Een van de allernieuwste social media kanalen is TikTok, dit draait om grappige filmpjes van maximaal 1 minuut met een muziekje eronder. Het platform is vooral razend populair onder jongeren uit generatie Z. Onmisbaar dus als dit je doelgroep is!
Challenges, dansjes en grappen doen het vooral erg goed op TikTok. Het platform geeft voorrang aan video's die helemaal afgekeken worden, dus ook van nieuwe accounts. Hier liggen mooie kansen voor innovatieve ondernemers.
Lees ook
Maak fans van je klanten
Vind je eerste klant in 5 stappen