1. Houd in de gaten hoe veel je twittert
In vergelijking met andere bekende social media-platforms die je zakelijk kunt inzetten, zoals Facebook en LinkedIn, is Twitter een vluchtig social media-platform waar berichten soms snel verloren kunnen gaan tussen de eindeloze stroom van andere tweets. Dan lijkt het misschien een logische oplossing om dezelfde boodschap meerdere keren per dag te herhalen, maar sla hierin niet door. Niemand wordt er vrolijk van als zijn tijdlijn volstroomt met (promotionele) posts van dezelfde afzender. Herhalen mag zeker, maar je moet hierin zelf een goede balans zien te vinden.
2. Gebruik een goede Twitternaam
@Xx_Tirza79_xX of @FysioVanHevelingen: wie zou jij op Twitter eerder benaderen met een vraag over een opgelopen elleboogblessure? Een betrouwbaar ogende gebruikersnaam is, zeker als je dit platform voor zakelijke doeleinden gebruikt, belangrijker dan je misschien zou denken.
Je kunt zakelijk gezien dan ook beter gebruikmaken van jouw eigen (volledige) naam of een speciaal account aanmaken op naam van je bedrijf. Ook het uploaden van een persoonlijke profielfoto en het toevoegen van een relevante en aansprekende hoofdafbeelding aan jouw profielpagina kan de professionele uitstraling vergroten.
Tweets van rond de 100 karakters zijn het meest doeltreffend.
3. Plan vooruit
Met de plannertools van bijvoorbeeld Hootsuite of Tweetdeck kun je tweets vooruitplannen. Zo kun je, ook op momenten dat je niet ingelogd bent of zelfs niet achter je computer zit, op van tevoren bepaalde momenten berichten versturen en blijf je in het vizier van jouw volgers. Dit is met name handig op tijdstippen waarop jouw doelgroep het meest actief is op Twitter.
4. 'Follow and be followed'
Als nieuwbakken Twitteraar doe je er verstandig aan om niet alleen zelf berichten te versturen, maar op grote schaal interessante organisaties en individuele Twitter-gebruikers te volgen en actief te reageren op hun tweets. Jouw voornaamste doel hierbij is om te worden opgemerkt door de gebruiker waarop je reageert.
Stel: je plaatst een reactie op een onlangs gepubliceerd artikel van een nationale krant. Wanneer de betreffende redacteur jouw tweet oppikt en daarop reageert, zie niet alleen jij het antwoord terug in jouw tijdlijn, maar ook al zijn volgers. En dat kan jou op jouw beurt nieuwe volgers opleveren.
5. Wees sociaal
Twitter is een sociaal platform en het is een min of meer ongeschreven regel dat jij je online ook als zodanig opstelt tegenover jouw mede-Twitteraars. Als jij het profiel alleen maar gebruikt om wekelijks nieuwe kortingsacties te promoten en de jaarcijfers bekend te maken, zullen maar weinig gebruikers deze activiteiten interessant genoeg vinden om jou te blijven volgen.
Slimmer is het om een goede samenhang te vinden tussen eigen (promotionele) berichten, externe berichten die betrekking hebben op jouw branche, reacties op mede-twitteraars en het retweeten van interessante tweets van anderen.
6. Speel in op de doelgroep
Of je er op korte termijn daadwerkelijk nieuwe business mee creëert is natuurlijk de vraag, maar op de volgende manier kun je wel de nodige goodwill kweken bij de doelgroep en de naamsbekendheid van jouw onderneming vergroten.
Wees bereikbaar en ga het gesprek aan met je volgers.
We gaan nog even terug naar de fysiopraktijk uit tip 2. Stel dat Thirza, die recent een eigen fysiotherapiepraktijk heeft opgezet, een vraag tegenkomt van een Twitteraar die last heeft van zijn tennisarm. Dan is het voor Thirza makkelijk punten scoren door hierop te reageren en wat tips voor rekoefeningen te geven. Uiteraard zonder hier direct iets voor terug te verwachten. Op social media speelt de zogenoemde 'gunfactor' een belangrijke rol bij het opbouwen van een gerespecteerd en positief imago.
7. Wees kort van stof
Hoewel je in principe honderdveertig karakters per tweet tot je beschikking hebt, moet je proberen om jouw berichten zo kort mogelijk te houden. Uit onderzoek blijkt namelijk dat tweets van rond de honderd karakters vaak het meest doeltreffend zijn. Die honderd tekens zijn voor jou net voldoende om te zeggen wat je wilt, terwijl je nog voldoende ruimte overlaat (zodat de twitteraar die jouw bericht retweet hier zelf nog iets aan kan toevoegen).
8. Durf te vragen
Waarschijnlijk heb je het andere Twitteraars ook wel eens zien: een vraag stellen op Twitter is een prima manier om in contact te komen met de doelgroep of interessante netwerkcontacten. Zo kun je op Twitter vragen waar je in hartje Den Haag relatief goedkop kunt parkeren of op zoek gaan naar een leuke nieuwe flexwerkplek. Tip: voeg aan jouw vraag ook altijd de hashtag #dtv (durf te vragen) toe, zodat je snel een stuk meer mensen kunt bereiken.
9. Wees voorbereid op interactie
Als je zakelijk actief wordt op Twitter, moet je wel weten waar je aan begint. Hoewel je hieraan qua interactiviteit buiten het twitteren van berichten om in het begin niet enorm werk zult hebben, kan het managen van het account - naarmate jouw bereik groter wordt - steeds meer tijd in beslag nemen.
Toch is het essentieel dat je steeds voldoende tijd blijft inruimen om snel en accuraat op eventuele boze reacties of vragen te reageren. Mensen houden (zowel online als in het echte leven) nou eenmaal niet van robots, dus als iemand je op Twitter iets vraagt, geef dan ook altijd antwoord.
Ook interessant voor jou
Een goede social media-strategie opstellen doe je zo
Starten met social media doe je zo
7 typen social media-gebruikers (en hun gebruiksaanwijzing)
De toegevoegde waarde van social media