Alle vormen van bezorging van eten bij elkaar opgeteld is de Nederlandse markt volgens het bedrijf momenteel goed voor een omzet van een miljard euro omzet per jaar. FoodService Instituut (FSIN) stelt verder dat deze thuisbezorgtrend zich niet beperkt tot de gemiddelde pizzakoerier. "Relatief nieuw is dat cafetaria op grote schaal friet en snacks bezorgen", legt Grievink uit. "Door royalere openingstijden van supermarkten en andere alternatieven loopt hun afhaalomzet terug. De cafetariabranche zoekt dus wegen om dit verlies goed te maken."
Eenvoudig betalen
Stormachtige nieuwkomers op de markt zijn abonnementssystemen zoals HelloFresh en de bezorging van webbestellingen door supermarkten en andere foodretailers. De groeiende populariteit van deze diensten bij klanten hangt nauw samen met digitale ontwikkelingen. "Dedicated webplatforms en modules voor tablets en smartphones zorgen, samen met eenvoudige betaalsystemen, voor een extra impuls."
Uitdaging
Het FoodService Instituut (FSIN) benadrukt verder dat, hoewel het een kansrijke markt betreft, er ook de nodige uitdagingen liggen voor bezorgpartijen. "Hoewel Nederland een fijnmazige infrastructuur kent, is het nog lang niet altijd eenvoudig om bezorging goed rendabel te maken", aldus Grievink. "De partij die kans ziet om de logistiek van alle bezorgdiensten, dus inclusief non-food, te stroomlijnen wacht een grote toekomst."
Het hele persbericht vind je op fsin.nl. Zie jij jezelf al helemaal met een horecabedrijf waarbij het thuisbezorgen van maaltijden of producten ook een mogelijkheid is? Lees het stappenplan Start een horecabedrijf in 12 stappen.