10 low budget marketingtips voor startende ondernemers

Bijgewerkt op 14 november 2019
6 min  leestijd
23.667
Auteur: Marieke Leijnen
Een goed marketingplan schrijven - 7 tips

Twijfel je hoe jij jouw product of dienst in de markt moet zetten? Het goede nieuws: hiervoor heb je in veel gevallen een minder groot budget nodig dan je misschien denkt. Onderstaande inleiding tot low budget marketing helpt jou op weg: 10 korte tips om snel meters te maken.

1. Merk en (domein)naam

Keep it simple, stupid. Anders gezegd: doe niet te ingewikkeld en ga voor een bedrijfsnaam die verwijst naar jouw bedrijf, product of activiteiten. Een goede richtlijn bij het kiezen van een merknaam is de beschikbaarheid van een makkelijk te onthouden, eenvoudig te spellen domeinnaam.

2. Bedrijfslogo

Zodra jouw naam is vastgelegd en de url in bezit is, moet je gaan nadenken over een logo. Je kunt tegenwoordig via crowdsourcing professionele bedrijflogo's op maat bestellen. Sommige ontwerpers zullen je meerdere opties voorschotelen, waaruit je zelf de beste variant kiest.

Succesvol van start - stappenplan

Succesvol van start in 5 stappen

Het starten van een eigen bedrijf is een fantastische sprong in het diepe. Met ons stappenplan weet je zeker dat je niets vergeet en ga jij succesvol van start!
 

Aan de slag

Uurtarief: hoeveel vraag jij in 2025?

Er zit veel verschil in de uurtarieven van zzp'ers. Hoeveel vraag jij per uur in het komende jaar?

Choices

3. Social media

Aanwezigheid op social media is een must. Via tags, infographics en (visuele) boodschappen kun je de juiste mensen bereiken. Voor het claimen van visie en leiderschap rond moeilijker thema's lag lange tijd het schrijven van blogs voor de hand. Afhankelijk van je branche is vloggen misschien een beter idee.

4. Presentaties

Door te spreken op conferenties kom je niet alleen gratis binnen op relevante ondernemersevents. Ook netwerken wordt op deze manier makkelijker, omdat mensen jou eerder zullen aanschieten.

Zorg ervoor dat je met naam en toenaam op de homepage van het betreffende congres komt te staan. En zorg een pitch die blijft hangen bij je publiek.


Tip! Gratis PDF: een pakkende bedrijfsnaam

Kun jij wel wat tips gebruiken om jouw ideale product- of bedrijfsnaam te vinden? In deze whitepaper vind je een stappenplan, lees je alles over de voorwaarden en ontdek je wanneer merkbescherming relevant is. 

Download gratis PDF


5. Personal branding

Met name bij jonge startups zijn de oprichter(s) of werknemers vaak betere uithangborden dan het merk of bedrijf zelf. Mensen als merk neerzetten kan helpen om de startup snel onder de aandacht te brengen als een verzameling van mensen met kleur en visie.

In de rubriek Startersverhalen leggen andere starters uit hoe zij dit doen. Of lees meer over personal branding als zzp'er

6. Startersbijeenkomsten

Bijeenkomsten voor startende ondernemers maken het mogelijk om onderling kennis te delen, producten te pitchen en investeerders te vinden. Kijk op de IkGaStarten-agenda om te zien welke events binnenkort plaatsvinden bij jou in de buurt.

7. Crowdsourcing

Loof een prijs uit voor het beste idee, het beste advies of mooiste ontwerp. Gebruik de kracht van de massa om jouw plannen of businessmodel te verbeteren. Crowdsourcing zal niet alleen de naamsbekendheid vergroten, ook jouw imago kan hierdoor een boost krijgen.

8. Referenties

Niets maakt meer indruk op klanten dan het zien van anderen die tevreden zijn over jouw product of dienst. Als jij een klant in de schijnwerpers kunt zetten, direct doen! Geef hem of haar een plek op de homepage van je website en maak lawaai op social media.

9. Contentmarketing

Het (her)publiceren van relevante artikelen, nieuws, videos of infographics kan in je voordeel werken. Contentmarketing is over het algemeen een prima manier om te laten zien dat jij verstand van zaken hebt.

Ook verwijzen naar andere nieuws- en informatiebronnen zal jouw deskundigheid onderstrepen.

10. Webinars

Een andere manier om een merk te bouwen en jouw expertise te promoten, is het periodiek organiseren van webinars. Doe dit bij voorkeur in samenwerking met een toonaangevende speler in jouw branche. Dit kan een expert zijn, partner, klant of een belangrijke werknemer.
 

Voorbeeld ondernemingsplan

  • Vergroot je kansen op een succesvolle start
  • Een compleet plan met handige tips
Download gratis voorbeeld

Meer over marketingplan

Meer over marketingplan
Ondernemingsplan

Gratis ondernemingsplan voorbeelden!

Kun je wel wat hulp gebruiken bij het maken van je ondernemingsplan? Download gratis de voorbeeld ondernemingsplannen, ieder gericht op een bepaalde branche. Zo ga jij sterker van start!

Sluiten