De start van Sjoerd Trompetter | NAÏF Care

8 min  leestijd
2.718
Auteur: Marieke Leijnen
De start van Sjoerd Trompetter | NAÏF Care

Als jonge vaders raakten ze geïnteresseerd in verzorgingsproducten voor baby's. Sjoerd Trompetter en Jochem Hes zegden hun banen bij grote multimationals op en maakten een begin met het ontwikkelen van crèmes, lotions en zonnebrand voor de allerkleinsten. De naam? NAÏF Care: een verwijzing naar de naïeve onschuld van kinderen en het natuurlijke karakter van hun product.

Naam: Sjoerd Trompetter en Jochem Hes
Bedrijf: NAÏF Care
Actief in: persoonlijke dienstverlening
Gestart in: 2012
Website: naïfcare.com 

Studievrienden Sjoerd Trompetter en Jochem Hes liepen al langer rond met het idee om voor zichzelf te beginnen. Toen ze merkten hoe beperkt het aanbod aan verzorgingsproducten voor baby's was, hadden zij hun gat in de markt gevonden. Samen startten ze NAÏF Care. Daarmee mikten ze op de top van die markt. Inmiddels zijn ze bezig aan een wereldwijde expansie. 

Babyolie, babyshampoo, zonnebrand… Het zijn geen producten die je even in een achterkamertje maakt. Hoe zijn jullie begonnen?
"Doordat we allebei ons eerste kind kregen, kwamen we in aanraking met de producten die we op de huid van kleine kinderen smeren. We realiseerden ons dat er wereldwijd maar weinig aanbieders zijn van kwalitatief goede producten. 'Waarom pikken jonge ouders dat?', vroegen wij ons af. Omdat niemand een bevredigend antwoord kon geven, realiseerden we ons dat er kansen lagen voor een vrolijk, eerlijk product dat met natuurlijke ingrediënten wordt gemaakt."

Hoe hebben jullie het aangepakt? 
"We hebben met veel mensen gesproken, onder wie dermatologen, cosmetica-experts en natuurlijk ook moeders. Het is onbegrijpelijk hoeveel verzorgingsproducten er voor vrouwen te koop zijn en dat er ook voor mannen steeds meer op de markt komt, maar dat er voor kleine kinderen en baby's bijna niets verkrijgbaar is. Ook marketingtechnisch gezien is dat onlogisch, want jonge moeders staan erg open voor nieuwe producten en willen hieraan best geld uitgeven."

 

Image
De start van Sjoerd Trompetter | NAÏF Care | Sfeerbeeld 3

"We hebben een laboratorium in Zwitserland gevraagd een recept te ontwikkelen voor een verzorgingsproduct dat goed is voor de huid, geen verstorende werking op hormonen heeft, geen uitslag veroorzaakt en ook nog gewoon lekker ruikt. Daarom is de basis voor onze producten bijvoorbeeld niet aardolie, maar avocado, amandel en andere natuurlijke producten. Alles bij elkaar heeft het bijna een jaar geduurd voor we de kwaliteit en stabiliteit hadden bereikt die we wilden. Daarna konden we het product pas echt gaan produceren."

Jullie mikken heel bewust op de bovenkant van de markt. Waarom?
"Rond de geboorte van een kind draait alles om kwaliteit. Jonge ouders willen het beste voor hun kind. Aanstaande moeders en vaders krijgen in deze fase enorm veel aandacht van marketeers. Daarom wilden wij een product maken dat ze niet alleen kopen, omdat ze het nodig hebben, maar waar ze ook blij van worden. We wilden verpakkingen maken die je graag als cadeautje wilt geven.” 

'Wij maken een product dat ouders niet alleen kopen omdat ze het nodig hebben, maar waarvan ze blij worden.'

In Nederland worden jaarlijks nog geen tweehonderdduizend baby’s geboren. Dat is niet genoeg om een groot bedrijf op te bouwen.
"Klopt. Daarom zijn we vanaf het begin ook over de grens gaan kijken. Ons merk is al verkrijgbaar bij de Britse drogisterijketen Bootz en de producten worden ook verkocht in Spanje, België en in Azië, waar vooral China een heel belangrijke markt voor ons is. Daar ligt het aantal geboortes per jaar inderdaad een stuk hoger dan bij ons."

Is dat een markt waar je gemakkelijk voet aan de grond krijgt?
"Het kost tijd. We zijn anderhalf, twee jaar bezig geweest met de voorbereidingen. Zo hebben we de marketing en reclame afgestemd op de smaak van de Chinese moeders. Maar nu gaat het hard. We vliegen met grote regelmaat die kant op."

Wat vinden Zwitsal en Johnson & Johnson ervan?
"Ik  denk niet dat ze van ons wakker liggen.  Wij zijn nog te klein om een bedreiging voor ze te zijn, maar afgezien daarvan denk ik dat er op de markt ruimte is voor meer merken. Onze producten zijn wat duurder, maar er zal ook altijd vraag blijven naar goedkopere varianten. We hebben wel contact met die grote namen. Zij zien die trend in hoogwaardige en natuurlijke producten natuurlijk ook."

 

Image
De start van Sjoerd Trompetter | NAÏF Care | Sfeerbeeld 2

Ben je niet bang dat zij in jullie niche zullen duiken en NAÏF Care uit de markt drukken?
"Nee, daar zijn we helemaal niet bang voor. Het zou niet geloofwaardig zijn als Johnson & Johnson zou beweren dat ze natuurlijke producten maakt. Net als de tabaksindustrie hebben ze jarenlang ontkend dat ze schadelijke stoffen in hun verzorgingsproducten stoppen. Toen haalden ze die er toch uit en gingen vervolgens roepen hoe natuurlijk hun producten zijn. Dan gelooft niemand je meer."

Hoe belangrijk is online profilering voor jullie product?  
"Dat is essentieel. Jonge moeders zijn online erg actief. Er zijn veel blogs waar ze hun ervaringen delen en ze testen graag producten. Vanaf dag één hebben we daarom ook een webshop. Behalve dat het een belangrijk verkoopkanaal is, is het voor ons dé manier om in contact te komen met onze klanten. Daar horen we wat ze vinden, wat ze willen en wat hun ervaringen zijn. De moderne consument wil in de winkel voelen en ruiken aan het product, maar zoekt daarna het gemak van online bestellen, vragen stellen en haar mening geven."

En social media? 
"Social media is extreem belangrijk voor ons. We verspreiden veel content via Facebook en Instagram. BN'ers schakelen we niet bewust in, maar zij dragen er zeker aan bij. Als er tijdens een fotoshoot bij Doutzen Kroes een tubetje van ons merk in haar babykamer staat, wordt dat door één miljoen volgers gezien.”  

'Als Doutzen Kroes een tubetje van ons merk in haar babykamer heeft staan, wordt dat door één miljoen volgers gezien.'

Hoe hard groeit NAÏF Care?
"In Nederland hebben we nu vijf mensen in dienst. Daarnaast werken we veel met ZZP'ers en andere externe partijen. Dit is een goede tijd om te starten. Veel professionels werken als zelfstandige en dat is voor een klein bedrijf als het onze ideaal. Ze zijn flexibel, de lijnen zijn kort en omdat ze geen grote overhead hebben zijn hun tarieven betaalbaar."

Hoe hebben jullie de start van Naïfcare gefinancierd? 
"We hebben geld opgehaald via crowdfunding, hebben een paar grote investeerders gevonden en ook flink wat eigen geld in het bedrijf gestopt. We zijn niet naar de bank gestapt voor financiering. Omdat wij geen kapitaalintensieve startup zijn, zijn de voorwaarden die banken hanteren niet interessant voor ons. Zelf zijn ze overigens de eerste om dat toe te geven."

Heb je tips voor andere starters?
"Heb geduld. Dat is het moeilijkste wat er is als je begint en toch heb je het nodig. Na één jaar staat je bedrijf nog niet, na twee jaar ook nog niet. Ons doel is om van NAÏF Care een groot, internationaal merk te maken. Dat kost tijd. Als wij over vijf jaar nog bestaan, hebben we het goed gedaan."

 

Image
De start van Sjoerd Trompetter | NAÏF Care | Sfeerbeeld 1

 


"Realiseer je ook dat je veel fouten gaat maken. Je gaat veel dingen doen die nieuw zijn en waarbij dus veel kan misgaan. Daarnaast zijn er ook geen structuren en processen, zoals dat bij grote bedrijven het geval is. Je moet alles zelf uitvinden. Besteed daarom belangrijke bedrijfsprocessen uit aan professionals zodra het kan. Ondernemen is vallen, opstaan en weer doorgaan. Anders gaat het niet."

 


 

Image
Sjoerd Trompetter | NAÏF Care | Profielfoto

Meer weten over Sjoerd en zijn bedrijf? Volg NAÏF Care dan ook op:

Meer over dienstverlening

Meer over dienstverlening
Ondernemingsplan

Gratis ondernemingsplan voorbeelden!

Kun je wel wat hulp gebruiken bij het maken van je ondernemingsplan? Download gratis de voorbeeld ondernemingsplannen, ieder gericht op een bepaalde branche. Zo ga jij sterker van start!

Sluiten