1. Te laat beginnen
Financieringsvraagstukken kunnen de nodige tijd in beslag nemen. Vandaag het eerste gesprek aanknopen en denken dat het geld morgen al op je rekening-courant staat is er vaak niet bij.
"Wij merken dat het vinden van groeifinanciering minimaal drie tot vier maanden kost. Bij startende ondernemers is dat zelfs nog langer, zo'n zes tot acht maanden", aldus Patrick de Zeeuw.
Met andere woorden: begin op tijd met je zoektocht naar startkapitaal, nog voordat de bodem van je cashflow-pot in zicht komt.
2. Een crowdfundingcampagne niet goed voorbereiden
Als ik een gaaf product of mooi bedrijf heb, komt het publiek vanzelf wel in beweging. Dat is volgens Patrick één van de grootste misverstanden rondom crowdfunding.
"Veel ondernemers denken: ik heb een gaaf product waarin iedereen wil investeren. Maar zo werkt het meestal niet. Bij de meest succesvolle campagnes hebben de bedrijven hun marketing supergoed voor elkaar. Zodra de campagne live gaat, verschijnen er wereldwijd blogs over het product en is er rumoer op Facebook."
Ondernemers die crowdfunding gebruiken om de groei van hun bedrijf te financieren, doen er verstandig aan om al vóór de campagne het publiek achter zich te krijgen.
Patrick: "Iemand heeft bijvoorbeeld drie ton nodig en dan zie je na 24 uur al 150.000 euro op de teller staan. Als ondernemingen dat voor elkaar krijgen, is dat bijna altijd omdat er mensen van tevoren hebben toegezegd. Dat is een slimme strategie. Als de teller op nul staat en je bent één van de eerste mensen die kijkt, wacht je waarschijnlijk nog even af of andere mensen ook meedoen."
3. Met de verkeerde investeerder in zee gaan
Informal investors en venture capitalists zijn doorgaans eigenwijze ondernemers. Die steken niet lukraak geld in een bedrijf, maar willen daar ook echt iets over te zeggen hebben. Zo'n investeerder doet daarom onderzoek naar jouw cijfers en het team. Logisch, maar andersom zou jij dat eigenlijk evengoed moeten doen.
"Vraag altijd of de investeerder jou kan introduceren bij vier ondernemers waarin hij eerder heeft geïnvesteerd. Als die er niet zijn, ben jij dus het testvarken. Dan gaat hij jouw bedrijf gebruiken om fouten te maken en dat wil je natuurlijk niet", stelt Patrick.
"Vraag bovendien niet alleen om vier bedrijven die succesvol waren, maar ook om die ene onderneming die failliet ging. Het is erg waardevol om te weten hoe zo'n investeerder zich toen heeft gedragen."
4. Handje ophouden bij die aardige tante
Met name startups maken er regelmatig gebruik van: het lenen van familie en vrienden om hun business op te zetten of draaiende te houden. Het is het zogeheten 'friends, family en fools-circuit'.
'Ideaal!' denken jonge bedrijven, want mijn moeder staat niet meteen in mijn nek te hijgen als het even wat langer duurt voordat ik haar kan terugbetalen.
Toch is Patrick er geen grote voorstander van. "Vaak hebben die mensen als investeerder geen enkele ervaring. En als het dan misgaat, komt de band onder grote druk te staan. Voor wie het toch zo wil aanpakken, adviseer ik heel duidelijke afspraken te maken en de deal vooral zakelijk te benaderen."
Ken jij het Nieuwe Financieren al?
Ook al weet je nog niet zeker of een bancaire financieringsregeling goed aansluit bij jouw plannen: het kan nooit kwaad om eens met je bank te gaan praten. De Rabobank kijkt bijvoorbeeld graag samen met jou naar wat mogelijk is in jouw situatie.
Zo kan een gecombineerde financieringsoplossing (het zogenoemde 'stapelen van financieringen' de oplossing zijn. Mocht je er financieel niet uitkomen met de bank, kan de adviseur jou mogelijk wel in contact brengen met relevante instanties of personen. Lees meer over het 'Nieuwe Financieren' in dit interview met twee community bankiers die veel samenwerken met startups.
Ook interessant voor jou
10 manieren om de start van je bedrijf te financieren
Zo maak je een ijzersterk financieel plan
Een succesvolle crowdfunding-campagne in 8 stappen