Naam | Maarten van den Hoogen |
---|---|
Bedrijf | HOOG.design |
Actief in | Woonbranche |
Gestart in | 2016 |
Website | HOOG.design |
Wie luxe wooninspiratie zocht, had tot 2016 maar twee keuzes: Óf een gang naar de kiosk maken om een duur woonmagazine te kopen, óf verdwalen in de chaos op internet. Dat kon en moest beter, vond hij. Met de start van HOOG.design zette Maarten van den Hoogen de conservatie woonwereld op z'n kop.
De ambitieuze ondernemer sprong in het online gat en richtte een uniek platform op waar hij exclusieve woon- en tuinideeën aanbiedt. "Waar je nu standaard naar Funda gaat voor een koophuis, kijk je over drie jaar voor luxe wooninspiratie op HOOG.design."
De start van Maarten van den Hoogen en HOOG-design begon dus met een ergernis?
"Klopt. Een vriend zocht naar luxe wooninspiratie, maar vond het niet. De magazines waren te beperkt en op internet stond alles door elkaar. Ik werkte bij een uitgeverij en ik had al langer het idee om een online project te starten.
Er bestonden al veel woonbladen, maar daar staan maximaal tien woonreportages in. Dat is alleen al de inhoud van onze homepage."
"Wij bieden het complete aanbod van exclusief wonen en hebben daarmee voor de consument een rustpunt gecreëerd in de chaos van het internet. Zie het als een soort Michelingids voor wonen. We laten alleen de high end bedrijven toe, wat de kracht van het platform is. Hier vind je alle topbedrijven bij elkaar."
Hoe heb je de start aangepakt?
"Mijn oude werkgever ging failliet. Dan kom je bij het UWV terecht, dat de mogelijkheid bood om een bedrijf te starten met gedeeltelijk behoud van mijn uitkering. Dat vangnet is echt top. Je twijfelt, want het is toch een grote stap, maar meer zekerheid kun je niet krijgen."
"Dat vertrouwen heb ik ook gekregen van Rabobank Helmond voor de financiering van het startkapitaal. Zij geloofden in het verhaal en het plan. Het heeft ons gebracht tot waar we nu zijn. De start van Maarten van den Hoogen en HOOG.design heb ik dus ook zeker aan hun vertrouwen te danken. Mijn tip: maak met je accountant een goed onderbouwd plan, presenteer waar je voor staat en laat de rest over aan de financiële professionals."
Het eind van de periode waarin je een uitkering kreeg, markeerde dus ook de start van Maarten van den Hoogen als ondernemer?
Absoluut.
Dan heb je dus de website. En heb je consumenten nodig, maar toch ook vooral aanbieders.
"Klopt, je moet eerst een paar mensen in de wagon krijgen, voordat de trein kan gaan rijden. We hebben architecten benaderd en hun het plan voorgelegd. De basis ligt in mijn opgebouwde netwerk. Ik weet hoe de lijntjes lopen en hoe deze branche in elkaar zit.
De kunst is om gerenommeerde namen te laten aansluiten bij iets wat nieuw is. We willen de kwaliteit waarborgen, anders heeft het geen nut, dan word je een vergaarbak als Google afbeeldingen of Pinterest."
"De eerste architecten die deelnamen, deden dat op basis van het geschetste ontwerp, het platform was nog niet eens live. Ze hadden veel vertrouwen in het idee. Toen we online gingen, zag je de kracht van social media. De olievlek die toen ontstond, zette het wereldje op z'n kop. Dat is toch kicken!"
'Wij bieden het complete aanbod van exclusief wonen en zijn daarmee een rustpunt in de chaos van het internet.'
Wat is het verdienmodel van HOOG.design?
"De partners, architecten en bedrijven betalen een fee. Dit bedrag ligt tussen de 595 en 3000 euro. De inkomsten stoppen we volledig in marketing en het doorontwikkelen van het platform."
Moeten consumenten ook betalen voor de site?
"Nee, die doen rechtstreeks zaken met de partners. Wij faciliteren de consument bij hun zoektocht naar luxe woon- en tuinideeën. Je moet het zien als een grote woonboulevard; wij bieden de etalages aan en zorgen dat er winkelend publiek is."
Ben je tegen moeilijkheden aangelopen?
"In het begin merkte je dat oudere ondernemers nog voor traditionele advertenties in magazines kiezen. Ze zijn nog onwetend over internet. De kunst is om deze ondernemers te overtuigen met wat wij online aan het doen zijn.
We kunnen nu nog niet op tegen magazines die al twintig jaar bestaan, maar daar komt snel verandering in. Het verschil is dat je online de resultaten kunt meten en een grotere gerichte doelgroep kunt bereiken. En als je dat laat zien, raken ze vanzelf overtuigd."
Beschouw je de magazines nog als concurrent?
"Interessante vraag. We zien dat de oudere ondernemers nog altijd in de magazines geloven, dus het zijn wel degelijk concurrenten. Ik zou graag zien dat deze ondernemers bij ons adverteren. Dan moeten ze heel anders gaan denken.
Ik snap dat ondernemers trots zijn als ze met een reportage in een blad of boek staan, maar dat boek heeft net zoveel bereik als wij in één dag op Facebook. De volledige content van een magazine zie je in een oogopslag op onze homepage."
"Online heeft in mijn ogen absoluut de toekomst en daar zijn we tot nu de enige website die zich richt op exclusief wonen. De meeste andere sites, zoals bijvoorbeeld Interior Junkie, richten zich op een ander segment. Dus we zitten elkaar niet in de weg."
Hoe vecht je jezelf in de markt?
"Door vol in te zetten op marketing en te bouwen aan onze naamsbekendheid. We hebben een digitale nieuwsbrief, een AdWords campagne en we werken met SEO voor de website. Ook adverteren we gericht op Facebook: op geslacht, leeftijd, opleiding, gemeenten et cetera, zo bouw je aan een community. We hebben nu al 18.000 volgers op Facebook.”
"We hebben verder een tool ingebouwd dat wanneer iemand een foto van onze website haalt, er een stempeltje inkomt van HOOG, een soort watermerk. Als je op Google 'luxe tuininspiratie' intypt bij afbeeldingen, zie je allerlei foto's verschijnen met het logo van HOOG.design. Dat is toch gaaf! Zo raken steeds meer mensen bekend met ons logo."
'Doe waar je goed in bent, dat is de sleutel tot succes.'
Je bent nu bijna een jaar ondernemer, hoe is deze stap bevallen?
"Ik kan iedereen de stap aanraden. Ik heb de vrijheid om zelf op de knoppen te drukken, zelf de beslissingen te nemen, zelf de koers te bepalen, dat is echt kicken. Ik vind het leuk om hiermee bezig te zijn, om over de strategie na te denken, hoe de psychologie van mensen is, hun aankoopgedrag in elkaar zit en wat dan onze vervolgstappen gaan worden."
Wat heb je geleerd?
"Doe waar je goed in bent. Dat geldt voor alle posities binnen de onderneming. Zet overal de juiste speler op de juiste positie, dat is de sleutel tot succes. In het begin schreef ik bijvoorbeeld sommige teksten zelf. Wilde ik het perfect doen en was ik er twee weken mee bezig. Als ik het nu een redacteur laat doen, is het morgen klaar. De boekhouding heb ik ook uitbesteed. Zorg dat een specialist het doet."
Heb je nog meer tips voor startende ondernemers?
"Blijf niet te lang hangen in je ondernemingsplan. Ik was te perfectionistisch met het uitwerken, maar dat biedt op een gegeven moment geen meerwaarde, je moet aan de slag. Ga ervoor! En zorg dat je bedrijf je hobby wordt. Inmiddels voelt het niet meer als werken. Ik ben met mijn passie bezig, dat geeft een heel voldaan gevoel."
Tot slot; wat zijn je ambities, en hoe zie je jezelf over drie jaar?
"Waar je nu op Funda zoekt naar een koophuis, kijk je over drie jaar voor luxe wooninspiratie op HOOG.design. Daar werken wij heel hard aan en ik geloof echt dat we dat gaan bereiken."
Meer weten over Maarten en zijn bedrijf? Blijf HOOG.design dan ook volgen op:
- Wat is het verdienmodel van HOOG-design?
De partners, architecten en bedrijven betalen een fee tussen de 595 en 3000 euro. De inkomsten worden volledig geïnvesteerd in marketing en het doorontwikkelen van het platform. Dit vertelde oprichter Maarten van den Hoogen in dit interview. - Wie is de oprichter van HOOG.design?
Dat is de Maarten van den Hoogen. HOOG.design is een online platform voor luxe woon- en tuininspiratie. De ambitieuze Brabander brengt consumenten in contact met vooraanstaande architecten en vakmensen die helpen hun woonideeën te realiseren. - Hoe startte ondernemer Maarten van den Hoogen zijn bedrijf HOOG.design?Een vriend van ondernemer Maarten van den Hoogen zocht naar luxe wooninspiratie, maar vond het niet. Bestaande woonmagazines waren te beperkt en op internet stond alles door elkaar. Zo kreeg de Brabander het idee om dit online platform te starten.