1. Meld je aan op Facebook
Eigenlijk eerder een voorwaarde dan een tip. Mocht je nog niet op Facebook zitten, is dat nu het moment om dat te doen.
Om jouw bedrijf zakelijk, merk of product te kunnen profileren op dit platform, moet je namelijk een actief profiel hebben.
Zakelijke pagina op Facebook
Profielen zijn voor gebruikers, pagina's voor organisaties, projecten en andere initiatieven, zo redeneert Facebook.
Je moet je dus eerst eerst persoonlijk hebben aangemeld voordat er überhaupt een zakelijke pagina kan worden aangemaakt.
Promotie producten en diensten
Of je nou al Facebook-fan bent of niet: actief worden op dit platform heeft zo zijn voordelen, omdat je zo ook meteen jouw familie, vrienden en zakelijke contacten uit jouw netwerk kunt inzetten voor het promoten van jouw producten en/of diensten.
Privacyinstellingen Facebook
Wie het echt niet ziet zitten dat zakelijk en privé hierdoor wel eens door elkaar kunnen lopen, kan de privacyinstellingen van zijn profiel naar wens aanpassen en zonodig aanscherpen.
Facebook is wat dit betreft vrij flexibel. Als jij niet wilt dat collega's en/of klanten foto's zien van een gezellig uitje met jouw gezin, kun je dat vrij eenvoudig instellen op jouw profiel. Lees hier meer over privacy op Facebook.
Update privacy
Tip:
Bij iedere update die Facebook doorvoert, kunnen de privacyvoorwaarden opnieuw worden aangepast.
Dit is ook relevant als je Facebook gebruikt met jouw smartphone of tablet. Het is dan ook slim om na iedere update even jouw profielgegevens even na te lopen.
2. Maak een zakelijke pagina
Als je eenmaal een actief Facebook-profiel hebt, kun je direct een zakelijke pagina aanmaken. Hier kunnen gebruikers of andere bedrijven en instellingen 'fan' van worden.
Zakelijke pagina maken
Ga naar 'Pagina maken' en klik op de het icoontje dat op jouw situatie van toepassing is. In de meeste gevallen zal dat een bedrijf of merk zijn.
Vervolgens kun je jouw pagina verder aanvullen met belangrijke gegevens en bijvoorbeeld het bedrijfslogo als afbeelding uploaden.
Huisstijl zakelijke pagina
Het mooie van zo'n zakelijke pagina is dat je dit 'profiel' ongeveer dezelfde huisstijl kunt geven als de stijl die je gebruikt op jouw zakelijke website.
Dit kan bijvoorbeeld door extra informatieve en welkom-tabs toe te voegen met meer informatie over jouw producten of evenementen die je in de nabije toekomst gaat organiseren.
Beheer zakelijke pagina
Je bent op dit moment waarschijnlijk nog de enige beheerder van de pagina, maar het is uiteraard ook mogelijk om in de toekomst meerdere beheerders aan te wijzen.
Deze deelnemers moeten uiteraard ook wel over een actief Facebook-profiel beschikken.
3. Wees interactief
Dat social media geen kwestie van alleen het zenden van informatie is, hoeven we jou vast niet meer uit te leggen.
Social media is interactief en moet je altijd beschouwen als een online vorm van tweerichtingsverkeer; jij gaat op deze manier als het gezicht van een bedrijf of merk straks actief in gesprek met klanten.
Reacties op jouw Facebook pagina
Dit kan de nodige positieve publiciteit opleveren, maar wees ook voorbereid op negatieve reacties, bijvoorbeeld een boos bericht van iemand die niet te spreken is over een uitblijvende levering.
Op social media is niet reageren sowieso uit den boze. En juist in dit soort dringende gevallen is het heel belangrijk dat je dergelijke klachten niet negeert, maar in gesprek gaat met de klant.
Snel reageren
Wacht nooit niet te lang met antwoorden (gebruikers gaan er tegenwoordig min of meer vanuit dat ze binnen een paar uur antwoord krijgen).
Plaats een reactie waarin je zich verontschuldigt voor de gang van zaken en zegt dat je gaat uitzoeken wat hier is misgegaan.
Webcare
Vraag desnoods of de klant zijn of haar contactgegevens naar jou kan sturen in een privébericht, zodat je onderling makkelijker contact kunt houden.
Is het probleem opgelost? Plaats dan nog een publiekelijke reactie waarin je aangeeft dat alles is rechtgezet, zodat andere gebruikers ook zien dat er bij jouw bedrijf adequaat met klachten wordt omgegaan.
4. Maak de pagina publiek toegankelijk
Een nieuw aangemaakte pagina is automatisch openbaar, zodat hij direct kan worden geïndexeerd door zoekmachines.
Handig ook om te weten dat bedrijven met een zakelijke pagina op Facebook vaak beter worden gewaardeerd door Google.
5. Plaats interessante content
Vergeet niet dat mensen vaak voor hun lol op Facebook zitten; met het promoten van nieuwe producten of verkoopacties alleen zul je maar weinig gebruikers écht weten te enthousiasmeren.
Zorg in plaats daarvan ervoor dat je ook regelmatig interessante content plaatst die niet primair gericht is op het verkopen of promoten van jouw bedrijf.
Filmpje op je Facebook-pagina
Stond jij laatst namens jouw onderneming op een beurs en werden daar filmopnames gemaakt? Plaats het YouTube-filmpje dan door op jouw Facebook-pagina.
Of upload foto's van jouw presentatie tijdens een workshop of ander evenement dat jouw doelgroep aanspreekt.
Groep-pagina op Facebook
Je zou ook kunnen overwegen om een speciale groep-pagina aan te maken, zodat je nog intensiever in contact kunt komen met interessante netwerkcontacten.
Houd er alleen wel rekening mee dat het modereren hiervan extra tijd in beslag kan nemen.
Onderhoud je Facebook-pagina
Tips voor goed onderhoud van je Facebook-pagina:
- Maak regelmatig tijd vrij voor het onderhouden van al jouw social media-profielen. Naast Facebook zijn veel starters ook actief op Twitter, LinkedIn en - afhankelijk van de branche waarin ze werkzaam zijn - Pinterest, Instagram of Google+
- Post wekelijks een aantal updates, zodat fans en andere bezoekers nooit een 'dode' pagina te zien krijgen
- Maak er daarnaast een gewoonte van om op vaste tijden (bijvoorbeeld een keer 's ochtends, 's middags en 's avonds) in te loggen; zo ben je er altijd relatief op tijd bij als gebruikers vragen stellen of een klacht hebben
6. Plaats een advertentie op Facebook
Wil jij een nieuw product of spectaculaire kortingsactie promoten? Met wereldwijd circa 10,8 miljoen gebruikers in Nederland, is Facebook een prima geschikt als online platform om gericht te kunnen adverteren.
Via Facebook is dit bovendien meestal niet al te duur (je hebt immers zelf in de hand waar en hoe vaak jouw advertentie te zien is) en biedt uiteenlopende mogelijkheden om jouw doelgroep zo goed mogelijk te bereiken.
Gericht adverteren
Want als je zojuist een sportschool bent gestart in Oost-Groningen, heb je er natuurlijk weinig aan wanneer gebruikers uit de regio Amsterdam deze advertentie op hun profiel voorbij zien komen.
Let op! Houd de ontwikkelingen rondom Facebook en gericht adverteren goed in de gaten. Het populaire bedrijf kan de regelgeving immers ook weer veranderen.
Facebook voor bedrijven sinds 2018
In 2018 is er het een en ander veranderd voor bedrijven op Facebook. Zo heeft Facebook het algoritme veranderd waardoor posts van bedrijven en media veel minder op de tijdlijnen van gebruikers verschijnen.
Het idee hierachter is dat Facebook liever sociale interactie promoot dan het belang van bedrijven. Ze willen eigenlijk dat je hiervoor betaald adverteert.
Aandacht krijgen op Facebook
Wat kun je doen om toch in het vizier van de Facebook-gebruiker te blijven? Een paar voorbeelden:
- Probeer écht contact te maken met je doelgroep. Het loont niet langer om met hagel te schieten, je moet verschillende subgroepen aanspreken. Je kunt instellen dat je bericht alleen zichtbaar is voor mensen met bepaalde demografische kenmerken. Vrouwen tussen de 18 en 35 bijvoorbeeld.
- Vermijd clickbait-achtige berichten waarin je mensen vraagt het bericht te delen, anderen te taggen of te reageren met een smiley.
- Focus op comments. Probeer inhoudelijke reacties uit te lokken bij je volgers door vragen te stellen als: "Welke product mis jij in ons assortiment?"
- Gebruik live video's. Deze worden door Facebook gewaardeerd en leveren meer kijkers op. Volgers krijgen zelfs een melding dat jij live gaat.