Innovatie: begin op dag 1

Bijgewerkt op 12 juni 2018
9 min  leestijd
2.347
Auteur: Heleen Ronner
Innovatie gloeilamp

Of je nu het gat in de markt vindt, je product aanpast of overstapt op een nieuw verdienmodel: innovatie is van groot belang voor het succes van je bedrijf. Ongeacht in welke ondernemersfase je zit. In dit artikel leggen we uit waarom innoveren zo belangrijk is en hoe je dit, op kleine of grote schaal, kunt aanpakken.

Het gat in de markt vinden

Het begrip innovatie is nog niet zo eenvoudig een-op-een te vertalen naar jouw bedrijfsstrategie. Innoveren betekent letterlijk vernieuwen, maar dit kan op allerlei manieren. Als je een gat in de markt wil vinden, is innovatief denken een voorwaarde.

Nieuw product bedenken

Je kunt een nieuw product of dienst in de markt zetten, zoals blijkt uit de startersverhalen van Steinar Henskes van de Bird Control Group of Florian Schneider van Nerdalize.

Steinar bedacht een geavanceerd lasersysteem om vogels van onder meer vliegvelden en olieplatforms te verjagen. Nerdalize zorgt dat de warmte van computerservers huizen verwarmt.

Bestaand product verbeteren

Je kunt als innovatie ook een bestaand product of idee aanpassen of vernieuwen. Social Deal zit met Groupon in een vechtmarkt van online kortingsdeals, maar besloot de sociale component te benadrukken en zich hyperlokaal in Nederland te positioneren.

Erik van Gangelen van justnuts ontwikkelde in de overvolle concurrentiemarkt van fruitrepen een ‘verantwoord tussendoortje’: biologische noten- en zadenrepen. Die ook nog glutenvrij waren en geen e-nummers bevatten.

Strategie aanpassen

Verder is er nog de mogelijkheid om jouw bedrijfstrategie te vernieuwen, dit kan zowel een dienst als product zijn, maar ook het productieproces of de techniek. Dit alles met als doel om aan de veranderende vraag van klanten te voldoen.

Een van de businesslessen van de Britse entrepreneur Richard Branson is dat je simpele zakelijke oplossingen moet bedenken waar jouw organisatie bestaande problemen mee kan oplossen.

Het wiel hoeft niet altijd volledig opnieuw uitgevonden te worden. Het aanbrengen van een kleine verbetering in een bestaande strategie is mogelijk even effectief als de strategie rigoureus omgooien. 

Uurtarief: hoeveel vraag jij in 2025?

Er zit veel verschil in de uurtarieven van zzp'ers. Hoeveel vraag jij per uur in het komende jaar?

Choices

Hoe dan ook: je moet toegevoegde waarde bieden

Zo kun je dus op allerlei niveaus innoveren. De overeenkomst is dat de innovatie of niche tot een commercieel succes moet leiden. En dat alles draait om de toegevoegde waarde die je de klanten biedt. Je lost met jouw producten of diensten het probleem van een klant op.

Cijfers en Trends Rabobank

Marktcijfers nodig?

Per branche hebben wij de laatste cijfers en trends voor je verzameld. Ideaal voor het opstellen van jouw marktonderzoek of jaarplan!
 
Bekijk cijfers & trends

Omdat de technische ontwikkelingen elkaar in sneltreinvaart opvolgen worden de levenscycli van producten steeds korter. Denk aan de cycli van lp’s, cd’s en dvd’s en de apparaten waarmee je deze afspeelt.

Om hier inzicht in te krijgen zetten we hieronder de levenscycli van producten én de adoptiecategorieën van de consumenten op een rij.

Productlevenscyclus

De productlevenscyclus bestaat uit vier stadia

  • Introductie
  • Groei
  • Volwassenheid
  • Terugval

Voor ieder van deze vier stadia is een andere marketingstrategie van toepassing, zodat je het optimale rendement uit jouw product kan halen. In een grafiek ziet dit er als volgt uit:

Image
Bell curve

Dit is de zogenaamde Bell Curve. Oorspronkelijk bedacht door Harvard-hoogleraar Richard Herrnstein, die de normale verdeling van de menselijke intelligentie in een grafiek zette.

Later werd de Bell Curve ook opgepikt in de marketingwereld: de verdeling van een productlevenscyclus en de adaptatiecategorieën van een innovatie bleken dezelfde ‘kromming’ te hebben. 

Introductie

Je hebt nog weinig kopers, het product is nog relatief duur.

Actie: In deze fase gaat er veel geld naar marketing om jouw naamsbekendheid te vergroten.

Groei

Het product wordt inmiddels steeds meer gekocht, concurrenten melden zich op de markt. De winst is in deze fase het hoogst. Het product is gewild, mensen zijn nog bereid een goede prijs te betalen.

Actie: Adverteer om zoveel mogelijk consumenten te bereiken.

Volwassenheid

Bijna iedereen heeft het product inmiddels aangeschaft, de concurrentie is groot en je verkoopt het product alleen nog door in een prijzenslag van aanbiedingen te belanden.

De laatste consumenten zijn nog over te halen, overige consumenten doen een herhaalaanschaf.

Actie: Zorg voor innovatie, pas het product aan om op de veranderende vraag van de klant in te spelen.

Terugval

Iedereen heeft het product gekocht of gebruikt, er worden geen nieuwe aankopen meer gedaan.

Actie: Zorg dat je nieuwe product al aan het begin staat van de levenscyclus om de markt te veroveren.

Innovatie

Op het gebied van innovatie is dit niet anders. Deze cyclus kun je namelijk ook toepassen op de lancering van een innovatie, waarbij je de mensen die het idee accepteren of het product kopen, onderverdeelt in vijf groepen. De zogenaamde adoptiecategorieën van jouw innovatie.

Deze verloopt volgens dezelfde Bell Curve, alleen kent deze cyclus vijf type mensen:

  • innovators
  • early adaptors
  • early majority
  • late majority
  • laggards

Innovators 

Dit zijn de mensen die als eerste jouw innovatie omarmen. Ze zijn altijd op zoek naar het nieuwste van het nieuwste en als je het goed aanpakt, kunnen dit jouw launching customers worden.

Dat is een eerste grote klant of afnemer van een startup, die niet alleen het vertrouwen in jouw product wekt, maar ook een rol speelt bij de verdere ontwikkeling hiervan. En daardoor als katalysator fungeert voor een succesvolle voortgang en marktintroductie van het product.

Early adopters 

Dit zijn de consumenten die op zoek zijn naar nieuwe gadgets en het product kopen voordat het ontdekt wordt door de massa. Hun koopgedrag is belangrijk voor jouw bedrijf, want deze groep deelt de innovatie op social media, waarna jouw idee of product zich als een olievlek zal verspreiden.

Early majority

De innovatie wordt nu door de massa omarmd. Tijd om het succes te vieren, de omzet groeit, je bedrijf is levensvatbaar en je kunt je richten op het doorgroeien. In de levenscyclus van het product zit je op het randje van groei en volwassenheid.

Late majority

De rek is eruit, bijna iedereen heeft kennisgemaakt met het idee of het product en heeft het ook gebruikt of gekocht.

Laggards

Het nieuwtje is eraf, bijna niemand gebruikt het meer. Deze groep koopt jouw product nog omdat de prijs inmiddels fors is verlaagd.

S-curve

Wanneer je de grafiek inricht naar het totaal aantal gebruikers, krijg je een andere curve: de zogenaamde S-curve. In de onderstaande grafiek is dit de oranje lijn:

Image
s-curve

Al deze getallen lopen tot 100%, maar let op: dit percentage slaat op het totaal aantal kopers, niet het totaal aantal consumenten.

Wie meer inzicht wil krijgen in deze adoptiecurve, is het boek Diffusion of innovations van Everett Rogers een aanrader.

Innoveren is problemen oplossen

Omdat de levenscyclus van producten steeds korter wordt, is het belangrijk om jezelf te blijven vernieuwen. De concurrentie zit niet stil en anders raak je op achterstand en blijf je uiteindelijk met lege handen achter. 

Je creëert geen behoefte met jouw product, maar je vervult de behoefte van de klant.

Je kunt dit doen door je bedrijfsprocessen aan te passen zodat je productiever wordt. Je kunt je verdienmodel veranderen om meer omzet te genereren. Het belangrijkste hierin is dat je onderscheidend bent ten opzichte van de concurrentie.

Laat de klant je toegevoegde waarde zien en betrek de klant bij jouw bedrijf. Het uitgangspunt is dat de klant een probleem of een behoefte heeft en jij dat gaat oplossen. Je creëert geen behoefte met jouw product, maar je vervult de behoefte van de klant.

zakelijke rekening afbeelding

Zakelijke rekening nodig?

Open je rekening online of in de app al in 5 minuten

1e halfjaar € 0,00

Meer over bedrijfsplan

Meer over bedrijfsplan
Ondernemingsplan

Gratis ondernemingsplan voorbeelden!

Kun je wel wat hulp gebruiken bij het maken van je ondernemingsplan? Download gratis de voorbeeld ondernemingsplannen, ieder gericht op een bepaalde branche. Zo ga jij sterker van start!

Sluiten