Gewoon beginnen: zo deden zij het

Bijgewerkt op 04 juli 2017
9 min  leestijd
3.863
Auteur: Roy Timmerman
Gemma Broekhuis

Van droom en briljant idee naar de daadwerkelijke start van je bedrijf. Niet uitstellen, maar doen! Maar hoe zet je nu deze stap? Drie ondernemers van succesvolle startups delen tips en ervaringen over hun start: Niek de Jong van Sustainder, Gemma Broekhuis van Milestone en Roel Bakker van State of Football. In dit eerste artikel lees je meer over wie ze zijn en vooral: wat zij je aanraden.

Niek de Jong werkte bij een groot, mondiaal IT-bedrijf, maar zag dat vooral kleine startups verantwoordelijk waren voor grote innovatieve technologische veranderingen. Dat wilde hij ook en niet veel later was hij betrokken bij de start van de startup Sustainder, dat slimme armaturen voor lantaarnpalen maakt. “Licht is pas het begin, lantaarnpalen worden de ogen en oren van de smart city.”

Creëer een onderscheidend product

“Ik kan me niet voorstellen dat er op zakelijk gebied iets leuker is dan afgelopen jaar. Ik heb zelf een team samengesteld, uitdagende doelen gesteld, bijgestuurd, de markt verrast, een echt product gemaakt en samen met het team iets speciaals gecreëerd.”

 

Image
Niek de Jong
Niek de Jong (Sustainder):

“Je moet een goed gevoel hebben voor trends. Niet inspelen op wat er in de huidige markt is, maar op wat er gaat komen.”

“Het is belangrijk om een goed gevoel te hebben voor (markt)trends. Je moet niet inspelen op wat er is, maar op wat er gaat komen. Neem de elektrische auto. Een mooi product, maar als ik er nu mee aan de slag ga, ben ik nummer 35 en niet onderscheidend.”

Timing is essentieel

 

Image
Sustainder

“Timing en een beetje geluk zijn daarbij ook belangrijk. De mogelijkheden rond lantaarnpalen komen niet uit de lucht vallen, maar je moet wel weten en aanvoelen wanneer het goede moment is om er in te duiken.”

Hij haalt een toespraak van Lee Towers op een congres aan. “Er zaten duizend man in de zaal en Lee zei: ‘Jullie hebben allemaal een briljant idee, maar er gaat er maar 1 het uitvoeren. Die maakt het verschil’.”


Tips voor een vliegende start

  1. Test je product zo snel mogelijk in de markt
  2. Vraag om advies, in je netwerk of zelfs bij wildvreemden
  3. Stel concrete doelen
  4. Start ambitieus en professioneel
  5. Zoek een goed verdienmodel

Uurtarief: hoeveel vraag jij in 2025?

€ 15 - € 30 (excl. btw)
10%
€ 30 - € 45 (excl. btw)
20%
€ 45 - 60 (excl. btw)
21%
€ 60 - 90 (excl. btw)
21%
€ 90 - € 150 (excl. btw)
18%
Meer dan € 150 (excl. btw)
3%
Ik lever niet op uurtariefbasis
7%
Aantal stemmen: 5341

Neem zelf het initiatief

 

Image
Gemma Broekhuis

Volgens Gemma Broekhuis van Milestone™ is het belangrijk om als ondernemer zelf het initiatief te nemen. “Wacht niet tot iemand je bij de hand pakt. Vraag om advies, in je netwerk of zelfs bij wildvreemden. Wees open over het product, je hoeft niet bang te zijn dat iemand jouw idee namaakt. De kracht van de onderneming zit in het doen!”

Het idee voor haar bedrijf, dat kaarten verkoopt om de belangrijke momenten die ouders met hun baby meemaken te vereeuwigen, ontstond uit eigen behoefte. Gemma was moeder geworden en wilde herinneringen duidelijker vastleggen.

Zoek de toegevoegde waarde

“De directe aanleiding was toen mijn zoontje zich voor het eerst omrolde. Ik schreef een briefje met de tekst: ‘ik heb me voor het eerst omgerold’, met de datum erbij. Dat legde ik naast hem neer en maakte er een foto van. Ik realiseerde me dat het echt een toevoeging was: je gaat van een foto naar herinnering.”

Gemma Broekhuis (Milestone™): “Zoek niet alleen naar bevestiging, maar bekijk de realiteit: zijn mensen bereid om voor je product te betalen?”

Test het product in de markt

Haar tip voor startende ondernemers: “Pak de start direct ambitieus aan en beschouw het niet als hobby. Ik had mijn idee eerst in kleine kring bij vriendinnen kunnen testen, maar wat test je dan eigenlijk? Ga het testen in de markt!”

“Ik ben meteen op een beurs gaan staan om te kijken of winkels het concept snappen en of ze het ook in willen kopen. Zoek niet alleen naar bevestiging, maar bekijk de realiteit: zijn mensen bereid om ervoor te betalen?

Stel randvoorwaarden voor jezelf

Twijfels kende Gemma niet, maar ze stelde wel een aantal randvoorwaarden voor zichzelf. “Het moest bestaansrecht hebben. Als het bedrijf niet zou groeien of niemand op de kaarten zat te wachten, zou ik ermee stoppen. Mensen moeten bereid zijn in een goede winkel een goed bedrag voor het product te betalen.”

Geniet van de vrijheid van het ondernemen

Roe

Image
Roel Bakker Voetbal merchandise

l Bakker van State of Football maakte in 2010 een nieuwe start met non-branded voetbal merchandise. De ervaren ondernemer begon al in 1985 in de textielhandel. Hij was destijds jong en ongebonden, had weinig kennis van ondernemen en weinig geld, maar wilde geen spijt krijgen van iets dat hij niet had gedaan.

“Het is natuurlijk ook een romantisch idee, de vrijheid die je hebt als ondernemer. Je klapt je laptop open en je kunt aan de slag. Later verandert dat beeld wel, er komt veel meer op je af en je krijgt meer verantwoordelijkheid.”


Klaar voor de start?

  1. Onderzoek of mensen een goed bedrag willen betalen voor jouw product
  2. Beschouw je onderneming niet als hobby
  3. Zorg dat je zo snel mogelijk voldoende cashflow hebt
  4. Bedenk goed waar de kansen liggen; ken je markt en branche goed
  5. Wees open over het product, niemand gaat jouw idee namaken

Zorg zo snel mogelijk voor voldoende cashflow

Hij onderschrijft de visie van Niek en Gemma: “Als je een goed idee hebt, pak het dan goed vast, maar neem tegelijkertijd ook geen idiote risico’s. Zorg dat je zo snel mogelijk producten verkoopt om voldoende cashflow te hebben.”

Wees innovatief en verrassend

“Ondernemen is mooi, maar je moet innovatief zijn om te overleven. We proberen verrassend te zijn in wat we doen, in onze collecties en andere artikelen. Nieuwe materialen of patronen voor voetballen bijvoorbeeld of nieuwe printtechnieken voor voetbalshirts.”

Roel begon ooit met het importeren van kleding uit China. Maar na de opkomst van private-equitybedrijven die veel Nederlandse bedrijven opkochten, waaronder een aantal van zijn afnemers, en de marges dichtdrukten, richt hij zich sinds 2010 volledig op voetbalmerchandise.

Roel Bakker (State of Football): “Ook al had ik destijds weinig kennis van ondernemen en weinig geld, ik wilde geen spijt krijgen van iets dat ik niet had gedaan.”

Denk goed na over het verdienmodel

Bedenk een goed verdienmodel, geeft hij mee als tip. Voetbalfans kopen ook in slechte tijden shirtjes en ballen. In een paar jaar tijd is zijn bedrijf dan ook snel gegroeid, ruim boven verwachting zelfs.

Inmiddels verzorgt hij de merchandise van de meeste grote clubs in Nederland en  Europa: van Ajax, PSV en Feyenoord tot FC Barcelona, Real Madrid en Paris Saint-Germain.

En de toekomst belooft veel goeds. Er worden steeds hogere transfersommen betaald voor spelers en dat wordt door de clubs terugverdiend met merchandise. “In die slipstream gaan wij mee.”

Voorbeeld ondernemingsplan

  • Vergroot je kansen op een succesvolle start
  • Een compleet plan met handige tips
Download gratis voorbeeld

Meer over bedrijf starten

Meer over bedrijf starten
Ondernemingsplan

Gratis ondernemingsplan voorbeelden!

Kun je wel wat hulp gebruiken bij het maken van je ondernemingsplan? Download gratis de voorbeeld ondernemingsplannen, ieder gericht op een bepaalde branche. Zo ga jij sterker van start!

Sluiten