Ge-wel-dige starters: 96% wil groeien

Bijgewerkt op 22 februari 2019
6 min  leestijd
508
Auteur: Heleen Ronner
96% starters wil groeien

Vrijwel alle starters willen blijven groeien. Dat blijkt uit een poll van IkGaStarten, waaraan bijna 1000 startende ondernemers meededen. Lees hoe ze dat gaan doen, hoe jouw bedrijf kan groeien én waarom dat eigenlijk moet.

Direct naar

Startende ondernemers: ik wil meer klanten!

Bijna alle starters willen groeien (96%). Ruim de helft denkt dan primair aan het uitbreiden van de klantenkring. Andere ondernemers denken vooral aan groei dankzij een nieuw verdienmodel (21%) of meer personeel (18%). Slechts 4% zegt: ‘Groeien? Dat hoeft niet, joh’.

 

Image
96% starters wil groeien

Wat kun jij doen om te groeien?

1. Klantenkring uitbreiden (en upgraden!)

Blijf altijd op zoek naar méér klanten, maar vooral ook naar interessantere klanten. Denk aan A-merken, influencers, klanten met een groot budget of topdistributeurs. Zo zorgde Michael Luesink van BOON dat zijn hippe peulvruchten binnen een jaar in de schappen van Albert Heijn lagen. Lees hier tips om je klantenkring te upgraden.

2. Verdienmodel-challenge

Hoezo past bij jouw product geen abonnementsmodel? Er zijn mensen die nu elke twee maanden een nieuwe boxershort door de brievenbus krijgen. Of misschien kun je aan jouw product wel  interessante diensten koppelen of vice versa. Op zoek naar nieuwe manieren om geld te verdienen? Doe de Verdienmodel-challenge.

3. Strategisch uitbesteden: personeel en inkoop

Als je net begint doe je vaak alles, van strategie en marketing tot de boodschappen. Dat hoort erbij en je laat hiermee bijvoorbeeld ook aan investeerders zien dat je echt gedreven bent. Op termijn wil je vooral doen waar jouw kracht ligt.

Wouter Staal, de oprichter van Yoghurt Barn, ging in de begintijd twee keer per week zelf naar de groothandel: “Verkeerde zuinigheid, zeg ik nu, want dat heen-en-weer-rijden nam achteraf bekeken veel te veel tijd in beslag. Mijn tip? Houd je tijdsbesteding goed in de gaten. Blijf jezelf continu afvragen of je niet slimmer kunt werken.” Inmiddels heeft Yoghurt Barn al meer dan 12 vestigingen. 

Ga je uitbreiden? Lees over de eerste keer personeel aannemen.

Uurtarief: hoeveel vraag jij in 2025?

Er zit veel verschil in de uurtarieven van zzp'ers. Hoeveel vraag jij per uur in het komende jaar?

Choices

Waarom is groeien zo ge-wel-dig?

Cijfers en Trends Rabobank

Ken je jouw markt?

Een belangrijk onderdeel van het bedrijfsplan is kennis van de markt. Rabobank heeft de laatste cijfers en trends voor je op een rijtje gezet.

Bekijk de laatste trends

Een schamele 4% van de starters zegt: ‘Groeien, dat hoeft niet, joh’. Natuurlijk kun je ook gaan voor een fijn bestaan als zzp’er, waarbij je jarenlang tegen hetzelfde tarief dezelfde uren draait. Maar wat als je ziek wordt? Of als de prijzen om je heen wel stijgen?

Stilstand is echt achteruitgang. Voor jouw persoonlijke financiële situatie en de lol in het ondernemen is het fijn om toekomstgericht te ondernemen.

Kleine, jonge bedrijven: grote impact op Nederland

Ambitieus ondernemen heeft natuurlijk ook een enorm positief effect op de omgeving. Het gaat dan niet alleen om innovatieve techstartups, maar ook om vernieuwende agrarische bedrijven of dat hip koffietentje dat een nieuw winkelpubliek trekt. Of denk aan een bierbrouwerij of fietsenmaker die zorgen voor nieuwe ambachtelijke bedrijvigheid in de stad.

Het belang van ambitieuze jonge bedrijven is volgens de economen van Raboresearch lastig te vertalen in keiharde feiten en cijfers. Van de totale omzet van het Nederlandse mkb is bijvoorbeeld ‘slechts’ 10% te danken aan nieuwe producten en innovaties (bron: Europese Commissie). Toch is het nut van jonge bedrijven voor de Nederlandse economie zo duidelijk, dat de overheid er graag geld in steekt. Denk aan de startersaftrek of startupstimulering.

Het positieve effect van sterke starters op de economie is vaak indirect. Voor innovatie en groei hebben grote bedrijven bijvoorbeeld vaak startups nodig, die flexibel en dynamisch zijn.

Startup-ecosytemen

Voorbeelden van mooie samenwerkingsverbanden zijn Greenport (tuinbouw) of Brainport (techindustrie). Overheid, kennisinstellingen, multinationals en startups werken bij die grote samenwerkingsverbanden samen. Op veel plekken ontstaan zo ‘startup-ecosystemen’ die zorgen voor dynamiek in een regio.

In het klein vind je zo'n 'startup-ecosysteem' ook in veel steden, bijvoorbeeld rondom een co-working space. Voor ambitieuze starters zijn dit soort netwerken vaak van levensbelang.  

zakelijke rekening afbeelding

Zakelijke rekening nodig?

Open je rekening online of in de app al in 5 minuten

1e halfjaar € 0,00

Meer over bedrijf starten

Meer over bedrijf starten
Ondernemingsplan

Gratis ondernemingsplan voorbeelden!

Kun je wel wat hulp gebruiken bij het maken van je ondernemingsplan? Download gratis de voorbeeld ondernemingsplannen, ieder gericht op een bepaalde branche. Zo ga jij sterker van start!

Sluiten