9 manieren om jouw webshop te promoten

Bijgewerkt op 02 oktober 2023
6 min  leestijd
2.609
Auteur: Redactie

Wil je jouw webshop promoten? Je wil immers zichtbaar zijn, meer klanten aantrekken én je verkoopcijfers vergroten. Hoe doe je dat? Deze 9 mogelijkheden helpen je.

In dit artikel beschrijven we 9 manieren om een webshop te promoten. Meer weten over een specifiek onderwerp? Klik dan op één van de onderstaande links.

  1. Zorg voor een goede Google-ranking
  2. Begin met SEA
  3. Werk aan conversieoptimalisatie
  4. Promoot je webshop op social media
  5. Zorg voor ambassadeurs
  6. Maak content
  7. Stuur e-mails
  8. Begin acties
  9. Sluit je webshop aan op een platform

1. Zorg voor een goede Google ranking

Je webshop promoten begint bij een hoge positie in de zoekresultaten van Google. Zo kun je automatisch het bezoek aan je website verhogen. SEO (zoekmachineoptimalisatie) is het toverwoord.

Al gaan die ontwikkelingen razendsnel, omdat Google zelf constant zelf technieken aanpast. Er is wat studie voor nodig om je goede SEO eigen te maken. Denk aan zaken als de juiste trefwoorden, links en content. Google heeft zelf een manual voor starters.

2. Begin met SEA

Als je de SEO in de vingers hebt, kunnen je online verkopen al snel groter worden. Een extra stap is SEA: Search Engine Advertising. Je gaat dan adverteren op Google. Doe je dat met Google Adwords, dan kom je al snel bovenin de resultaten, maar let op: je betaalt per klik.

Je koopt dus als het ware verkeer naar je webshop via tekst-advertenties. De kosten per klik zijn afhankelijk van de prijs van het zoekwoord. Maak dus van tevoren een rekensom of de investering die je doet, uit kan.

Uurtarief: hoeveel vraag jij in 2025?

€ 15 - € 30 (excl. btw)
10%
€ 30 - € 45 (excl. btw)
20%
€ 45 - 60 (excl. btw)
21%
€ 60 - 90 (excl. btw)
21%
€ 90 - € 150 (excl. btw)
18%
Meer dan € 150 (excl. btw)
3%
Ik lever niet op uurtariefbasis
7%
Aantal stemmen: 5341

3. Werk aan conversieoptimalisatie

Het verbeteren van conversiepercentages betreft het verhogen van de kans, de hoeveelheid en de regelmaat waarmee een individuele bezoeker van je website gewenste handelingen onderneemt, wat gunstig is voor je organisatie.

Met andere woorden, je streeft ernaar om het meeste te halen uit je online bezoekers. Optimaliseren begint met het onderzoeken hoe je website door je bezoekers wordt ervaren. Je doelgroep moet zich onder andere herkennen in foto’s, aanspreekvorm en content.

Whitepaper Ondernemingsplan cover

Indruk maken met je bedrijfsplan?

Dat kan. Wij hebben alle ins & outs van een businessplan op een rijtje gezet. Maak in 10 stappen een ijzersterk ondernemingsplan.

Download gratis stappenplan

4. Webshop promoten op social media

Zoek uit waar je doelgroep zit. Meestal is (een deel van) je doelgroep te vinden op social media. Je webshop promoten op verschillende platforms als Facebook, Instagram, TikTok of X is bijna een must.

Op Facebook kun je ook voor een relatief klein bedrag aan webshop marketing doen om je online verkopen te vergroten.

5. Zorg voor ambassadeurs

Het naar voren schuiven van een gezicht voor je webshop kan ook een goede stap zijn om je webshop te promoten. Er zijn influencers of ambassadeurs die bij je merk of webshop passen. Je betaalt deze ambassadeur een bepaald bedrag en bespreekt hoe zij of hij je webshop kan promoten.

Hoe groter de invloed van de influencer, hoe meer website bezoek je waarschijnlijk krijgt.

6. Maak content

Contentmarketing is bijna niet meer weg te denken bij marketing van je webshop. Potentiële bezoekers zijn op zoek naar relevante informatie over een product. Je laat met de content die je plaatst zien dat je expert bent en alles kunt vertellen over de producten die je verkoopt. 

Content is een breed begrip. Denk naast goede productomschrijvingen die je zelf schrijft aan mooie foto’s en beelden, een blog op je website waar je regelmatig verhalen schrijft over je producten.

Probeer met je content antwoord te geven op de vragen die je doelgroep heeft. Denk ook aan video en reviews. Met goede content kun je conversie optimaliseren.

7. Stuur e-mails

E-mailmarketing is een effectieve manier om je webshop te promoten. Je klant heeft aangegeven dat je hem via e-mail mag benaderen. De klant zal daardoor eerder geneigd zijn om door te klikken op de mail die je hebt gestuurd.

8. Introductie- of kortingsacties

Je webwinkel zichtbaar maken met een kortings- of andere actie, kan zorgen voor meer online verkopen. Denk aan een korting van 10% op de gehele collectie, of een vaste korting voor trouwe klanten.

Klanten zullen terugkeren als ze weten dat ze in je webwinkel regelmatig leuke acties kunnen vinden.  

9. Sluit je webshop aan op een platform

Wil je snel je online verkopen vergroten, dan is een online platform misschien wel iets voor jou. Je koppelt je webshop dan aan een groter platform als bol.com of Amazon.

Op een platform is het ook mogelijk je bedrijf aan te sluiten zonder aparte webshop. Hier zijn 5 tips hoe je dat doet.

zakelijke rekening afbeelding

Zakelijke rekening nodig?

Open je rekening voor jouw webshop online of in de app in 5 minuten

1e halfjaar € 0,00

Veelgestelde vragen over manieren om jouw webshop te promoten

  • Hoe promoot ik mijn webshop?
    Zorg voor vindbaarheid in Google met SEO en SEA. Maak een marketingplan voor de promotie van je webshop. Denk daarbij aan contentmarketing, promotie via social media, ambassadeurs en influencers.
  • Wat kan ik doen om mijn webshop te promoten?
    Vindbaarheid in Google met SEO en SEA, promotie op social media, via ambassadeurs en influencers, met e-mailmarketing, content maken, acties beginnen, aansluiten bij een platform.

Meer over marketing en verkoop

Meer over marketing en verkoop
Ondernemingsplan

Gratis ondernemingsplan voorbeelden!

Kun je wel wat hulp gebruiken bij het maken van je ondernemingsplan? Download gratis de voorbeeld ondernemingsplannen, ieder gericht op een bepaalde branche. Zo ga jij sterker van start!

Sluiten