1. Waarom is een goed bedrijfslogo van belang?
Heineken, Apple, McDonald's of Nike: zomaar wat wereldberoemde organisaties waarbij mensen alleen bij het horen van de naam vrijwel direct het bedrijfslogo voor zich zien. De kans dat uw startup (potentiële) klanten ook meteen zo goed bijblijft is natuurlijk klein, maar met een sterk logo kunt u wel degelijk een doeltreffende boodschap overbrengen en uw naamsbekendheid langzaam maar zeker vergroten.
Maar waarin onderscheidt een succesvol bedrijfslogo zich van minder krachtige logo's? Belangrijk om te onthouden is dat een logo bijvoorbeeld in zekere mate tijdloos moet zijn. Het bedrijfslogo moet vandaag de dag net zo effectief zijn als over een jaar of vijf. Daarnaast speelt eenvoud ook een rol: aan uw logo moet gemakkelijk af te leiden zijn waar uw bedrijf, product of dienst voor staat. Idealiter moet de doelgroep straks uw bedrijf in één oogopslag aan het logo kunnen herkennen.
2. Hoeveel soorten logo's zijn er?
Over het algemeen kunnen bedrijfslogo's in drie soorten worden onderverdeeld:
- Woordlogo's: logo's waarmee de naam van de onderneming letterlijk wordt gespeld. Om zich succesvol te onderscheiden van de concurrentie, kiezen bedrijven er vaak voor om een specifiek lettertype en een huisstijlkleur in het logo te verwerken. Bekende voorbeelden: Microsoft, Canon, HEMA, Dell en Rabobank.
- Verklarende logo's: dergelijke bedrijfslogo's bestaan zowel uit beeld en tekst en maken gebruik van een icoon of andere ondersteuning om hun uitdragende merkboodschap te versterken. De combinatie van deze elementen vergroot de herkenbaarheid van het merk of de onderneming. Bekende voorbeelden: Burger King, Intersport, Grolsch en Unilever.
- Beeldlogo: een extreem sterk merk kan volstaan met alleen een afbeelding. Dit symbool is zodanig herkenbaar dat een beschrijvende tekst niet (meer) nodig is. Bekende voorbeelden: Chanel, Volkswagen, Opel, Pepsi en Shell.
3. Hoe zit het met de inzetbaarheid?
Ook al gaat u een webshop starten, dan nog zult u wel eens namens uw bedrijf brieven moeten versturen of visitekaartjes uitwisselen op netwerkbijeenkomsten. Al dit soort documenten zullen straks zijn voorzien van hetzelfde bedrijfslogo. Mede daarom is het van belang dat u - of het bureau dat u inhuurt - goed rekening houdt met het feit dat het logo zowel online als offline en in diverse formaten moet kunnen worden gebruikt. Tip: logo's die zijn ontworpen in Vector of Photoshop-formaat kunt u op uw computer zelf eenvoudig naar iedere wenselijk formaat vergroten of verkleinen.
4. Kan ik niet beter zelf een logo ontwerpen?
Dat is natuurlijk altijd een mogelijkheid, al willen we hier wel benadrukken dat er niet voor niets professionele bureaus bestaan die zijn gespecialiseerd in het maken van logo's. Het ligt er ook een beetje aan wat voor soort onderneming u wilt opzetten. Een bedrijfslogo ontwerpen voor - bijvoorbeeld - een bloemenzaak of kinderdagverblijf ligt wellicht meer voor de hand dan wanneer u als ZZP'er werknemers met stressklachten gaat begeleiden.
Het ontwerpen van een professioneel uitziend logo is echter een vak apart. Een bureau kan u helpen om het doel en de gedachtegang achter uw onderneming op succesvolle wijze te vertalen naar een mooi bedrijfslogo. Als u twijfelt of u voldoende budget heeft om het ontwerp uit te besteden aan een professional, kunt u uiteraard ook zelf aan de slag gaan.
Wie rondkijkt op internet, zal echter zien dat er op prijsniveau best veel verschil is tussen de bureaus onderling. Bovendien gaat een goede huisstijl in principe jaren mee; probeer het dus eerder te zien als een langdurige investering dan een eenmalige uitgave. Het loont allicht om eerst bij een aantal bureaus te informeren naar de mogelijkheden en daarna pas definitief te besluiten of u toch liever zelf een bedrijfslogo maakt.
5. Ik heb (nog) niet de middelen om een professioneel bureau in te schakelen. Hoe ontwerp ik zelf een logo?
Als u zelf een bedrijfslogo wilt gaan ontwerpen, moet u op uw computer in ieder geval beschikking hebben tot een programma waarmee u beeld kunt bewerken, zoals Adobe Photoshop. Online zijn er diverse kosteloze varianten te vinden, waaronder het gebruiksvriendelijke Pixlr, maar als u echt een mooi logo wilt maken, kunt u meer doen met een uitgebreid fotobewerkingsprogramma.
Voordat u echter op uw computer gaat beginnen met ontwerpen, moet u uw gedachten en ideeën alvast op papier uiteenzetten. Vraag uzelf bijvoorbeeld af wat de gedachte achter het bedrijfslogo moet zijn: wat is de kernbusiness van uw bedrijf/merk en hoe kunt u dat vertalen naar een logo? Ook het gevoel speelt een belangrijke rol tijdens deze onderzoeksfase. Het maken van een moodboard, voorzien van foto's, andere relevante afbeeldingen en typerende kleuren, kan u helpen bij het bepalen van de juiste sfeer.
Tot slot kan het nooit kwaad om te kijken hoe uw naaste concurrenten het doen. Wat vindt u goed aan hun logo's en wat zou u anders doen? Pas als u een helder voor een goed logo in uw hoofd heeft en diverse schetsen heeft gemaakt op papier, kunt u beginnen met het maken van een ontwerp op de computer. Lees het artikel Een bedrijfslogo in 6 stappen voor meer handige tips of bekijk onderstaande instructievideo
Lees ook
Checklist: bedrijfsnaam bedenken
Maak een eigen website in 7 stappen
Een eigen webshop in 9 stappen
Checklist: het starten van een bedrijf aan huis
De voordelen en valkuilen van thuiswerken
De 7 schoonheden van succesvolle ondernemers