Het perfecte kaartje is niet te leeg, maar ook niet te vol. In dit artikel lees je hoe je de aandacht kunt trekken ten opzichte van jouw concurrenten, zonder je doel voorbij te schieten: 5 tips voor een goed visitekaartje.
1. Huur een professional in
Online zijn voldoende mogelijkheden om zelf aan de slag te gaan met het ontwerpen van een visitekaartje. Hoewel een eigen ontwerp uiteraard vaak het goedkoopst zal uitpakken, is dit niet per definitie de beste optie voor jouw bedrijf.
Als startende ondernemer wil je bij potentiële klanten of opdrachtgevers met jouw kaartje immers opvallen tussen andere aanbieders. Een ervaren professional heeft beter zicht op hoe jouw bedrijfsnaam, -logo en merk het beste wordt benadrukt zonder dat het een rommelig geheel wordt.
2. Houd het simpel
Geef je toch de voorkeur aan het zelfstandig ontwerpen van het visitekaartje? Dan is het misschien wel het belangrijkst om rekening te houden met de beperkte grootte van het kaartje - heel veel informatie past er niet op.
Houd daarom steeds het belangrijkste doel in gedachten: het doorgeven van je naam en contactgegevens.
Beeld van je bedrijf
Het beeld dat je de ontvanger wilt meegeven over waarvoor hij of zij bij jouw bedrijf terecht kan, komt op de tweede plaats. Wees om die reden niet te bang om voldoende witruimte te gebruiken.
Een rommelig geheel zal in veel gevallen een averechts effect hebben, al verschilt het natuurlijk in welke branche je werkzaam bent. Iemand met een kinderdagverblijf is meer gebaat bij een speels design dan een notaris.
3. De bedrijfsnaam moet leesbaar zijn
Indien jouw bedrijfsnaam verwerkt is in het logo, is de kans aanwezig dat je ervoor kiest om het logo groot op het visitekaartje te vermelden. Dat hoeft geen problemen op te leveren.
Maar zorg er (in het geval van een erg creatief ogend bedrijfslogo) voor dat je bedrijfsnaam ook in een normaal lettertype bij jouw contactgegevens staat. Zo voorkom je eventuele irritatie bij een klant die moeite heeft met het lezen van het logo.
4. Voeg social media-profielen toe
De tijd dat er alleen een telefoon- faxnummer, website en emailadres op visitekaartjes werden vermeld, ligt al enkele jaren achter ons.
Tegenwoordig is het verstandig om ook je activiteit op de bekende social media-platforms te vermelden. Denk aan jouw LinkedIn-profiel, Twitter-account en bedrijfspagina op Facebook.
Vermelding nieuwsbrief
Houd je ook een blog bij over jouw bedrijf of verstuur je met enige regelmaat een nieuwsbrief? Dan kun je overwegen ook deze links op het kaartje te vermelden.
Ook hierbij geldt echter: alleen als de ruimte op het kaartje het toe laat. Als het geheel door alle social media-verwijzingen te druk wordt, schiet je alsnog je doel voorbij. Maak in dat geval een selectie van de belangrijkste sites.
5. Vergeet de achterkant niet
Een visitekaartje heeft twee kanten. Op de voorkant staan alle contactgegevens, maar het is zonde als je met de achterkant niets doet. Bij de meeste drukkers valt het eindbedrag niet eens zoveel hoger uit.
Houd er wel rekening mee dat de achterkant per definitie niet de plaats is om alle informatie dan maar weg te zetten die niet meer op de voorkant paste.
De achterkant is ook niet echt bedoeld om reclame te maken en de laatste kortingsactie van jouw bedrijf te promoten. Zet hier in plaats daarvan iets dat de boodschap van je bedrijf nogmaals benadrukt, zoals jouw motto of een stukje bedrijfsfilosofie.