1. Reclameborden en borrelen
Dat is de standaard-reflex bij bedrijven die ‘iets’ willen doen met sponsoring; een reclamebord bij de lokale voetbalclub of hun bedrijfsnaam tussen vele andere op de muur van de kantine.
In ruil daarvoor mag je daar af en toe je relaties ontvangen en als je geluk hebt krijg je op wedstrijddagen een gratis biertje van de voorzitter. Gezellig, maar erg doeltreffend is deze vorm van reclame niet.
Draagt het bij aan je naamsbekendheid?
Onderzoek wijst uit dat het niet of nauwelijks bijdraagt aan je naamsbekendheid. Je moet dus iets anders bedenken. Erik Ruts adviseert het ‘ontsponsoren’.
De borden en de borrels komen volgens hem vaak voort uit luiheid (dat kennen we nu eenmaal) en onbekendheid (wat kunnen we anders doen?). Hij heeft tips die voor kleine en startende ondernemers veel effectiever en - niet onbelangrijk - veel betaalbaarder zijn.
2. Draai het om
Organiseer nu eens geen sponsoruiting op de club, maar een clubevenement bij je bedrijf. Hang bijvoorbeeld het logo van de club op je bedrijfspand, of nodig spelers uit bij relatie-evenementen.
3. Organiseer een sponsormarkt bij de club
Bij de start van het seizoen presenteren de sponsors zichzelf op een markt waar spelers, fans en familie alles kunnen kopen wat ze nodig hebben; nieuwe voetbalschoenen en – shirts, maar ook de spullen die jij maakt, of de diensten die je levert.
Zo leert de hele club de gezichten van jou en je mensen kennen. Die blijven ze zich veel langer herinneren dan dat reclamebord dat nooit beweegt.
4. Verbind je naam aan een speciale activiteit
In plaats van de hele club te sponsoren, kun je ook kiezen voor het ondersteunen van alleen de vrijwilligers of de hoogste jeugdelftallen. Dat kan door je naam op hun shirts te laten, maar waarom doe je niet iets waar je bedrijf goed in is?
Leg een gratis wifi-netwerk aan in het clubhuis en je bent de held van in ieder geval alle jeugdspelers (en waarschijnlijk ook alle andere leden).
5. Wees erbij als het er om gaat
Is er een kampioenswedstrijd, een belangrijke streekderby of dreigt juist degradatie? Zorg dat je erbij bent. En dan niet alleen op de tribune, maar zorg dat je opvalt met een evenementje rondom de wedstrijd; regel een Bekende
Plaatsgenoot die de aftrap doet, een oud-speler die de bal signeert, of zorg voor de bus naar de uitwedstrijd.
6. Toch een bord? Doe het dan zo
Een statisch bord valt na twee minuten niemand meer op. Een investering , samen met andere sponsors, in een LED-board kan de moeite waard zijn. Daarop is steeds een andere boodschap te zien:
- Accountantskantoor Pieterse feliciteert de jongens van E2 met het kampioenschap, of:
- Dames 1 wordt gekleed door Jansen Mode; dit soort teksten zijn eenmalig en trekken dus de aandacht. En ze zijn sympathiek.
7. Zet de toeschouwers aan het denken
Vervang je naam door je logo, of een symbool dat past bij je werkzaamheden. Op de site of in het clubblad kun je je naam en symbool met elkaar verbinden. Wedden dat jde naam voortaan beter blijft hangen?