Schrijf je een marketingplan? Een van de belangrijkste onderdelen is de marketingmix. Je kunt nog zo'n duidelijke visie hebben, alleen met een praktisch plan voorkom je dat de klant naar de concurrent gaat.
De 4 originele marketingmix-P's
De marketingmix is een belangrijk onderdeel van je marketingplan. Door de juiste combinatie van de vier (of meer) P's vast te stellen, kun je de effectiviteit en resultaten van je bedrijf aanzienlijk verbeteren.
Oorspronkelijk waren de vier belangrijkste 4 P's van de marketingmix:
- product,
- prijs,
- plaats en
- promotie.
Product (P1)
Dit is het product (of dienst) dat je met je bedrijf gaat aanbieden. Welke oplossingen biedt jouw product voor bestaande problemen? En wat is de toegevoegde waarde?
Met product wordt hier - behalve het fysieke product - dus ook de eventuele dienst bedoeld die jij straks gaat aanbieden.
Je kunt deze p in drie onderdelen knippen: fysiek, uitgebreid en totaal:
- Bij het fysieke product beschrijf je concreet de functionele en esthetische kenmerken, zoals de afmetingen en specifieke functie van het product.
- Onder uitgebreid product komt het fysieke product te staan, plus aanvullende eigenschappen zoals de verpakking, merknaam, service, garantie etc.
- Tot slot noem je onder het totale product - de naam zegt het eigenlijk al - nogmaals het uitgebreide product, maar dan ook met de toegevoegde emotionele, instrumentele en expressieve eigenschappen/waarden voor de consument.
Prijs (P2)
Het vaststellen van de juiste kostprijs is zeer belangrijk voor het al dan niet slagen van een onderneming. De P van prijs is in de meeste productcategorieën dan ook een snel te veranderen factor en blijft daardoor een veel gebruikt marketingmix-instrument. Het vaststellen ervan is daarom minder makkelijk dan je misschien denkt.
Ga je te hoog zitten, dan heb je teveel last van concurrentie. Maar heel lage prijzen zijn (als je niet teveel verlies wilt draaien) op de lange termijn natuurlijk ook niet de oplossing.
Kijk goed naar je omgeving en omstandigheden en stem je prijzen daarop af. Uiteraard is deze P makkelijk aan te passen door korting te geven en daarmee een nieuw publiek te trekken.
Bedenk wel goed wat je met zo'n prijzenslag wilt bereiken. Met een vaste hoge prijs spreek je een andere doelgroep aan dan wanneer je regelmatig met prijzen stunt.
Plaats (P3)
Met plaats wordt hier zowel de locatie bedoeld waar de klant het product koopt als het (type) distributiekanaal dat je hiervoor kunt gebruiken. Te denken valt aan directe distributie van leverancier aan de eindgebruiker (denk bijvoorbeeld aan outletstores en webshops).
Bij indirecte distributie is er tussen de fabrikant en consument sprake van een aantal schakels, zoals meubelzaken, groothandels en detailhandels. Ook de keuze voor de juiste vestigingsplaats kan bepalend zijn voor het succes van jouw bedrijf.
Het maakt ook uit waar je je bedrijf hebt gevestigd. Een speciaalzaak op een Waddeneiland heeft vaak een kleinere afzetmarkt dan een concurrent in de Randstad. Een webshop openen en digitaal je producten aanbieden kan in dat geval een oplossing zijn.
In het vierde kwartaal van 2022 waren er al meer dan 82.175 webshops in Nederland!
Ondernemingsplan maken?
Kun je wel wat hulp gebruiken bij het maken van je ondernemingsplan? De Rabobank heeft voorbeelden van meerdere ondernemersplannen, ieder gericht op een bepaalde branche. Downloaden is gratis.
Promotie (4)
Met promotie wordt over het algemeen de communicatie bedoeld van een bedrijf, gericht op het stimuleren van de verkoop.
Extra P's in de marketingmix
In de loop der tijd hebben de 4 P's allerlei uitbreidingen gekregen. Bedrijven spreken tegenwoordig vaak over 'de 7 P's van de marketingmix', maar er zijn ook marketeers die er 11 P's van weten te maken.
Personeel (5)
Het personeel kan een grote rol spelen in het succes van een onderneming. Niet alleen zijn werknemers essentieel als visitekaartje voor jouw bedrijf, maar jouw toekomstige personeelsleden vormen straks een doorslaggevende factor voor de uiteindelijke klanttevredenheid.
Periferie (6)
Met periferie wordt gedoeld op omgevingsfactoren, zoals de buurt waar het bedrijf gevestigd is of de locatie waar de diensten worden verricht.
Packaging (7)
Voor bepaalde producten kan de verpakking een essentieel instrument zijn om de eigen propositie tot uiting te brengen. Schapimpact, logistieke optimalisatie en zelfs kwaliteitsperceptie zijn allemaal afhankelijk van de keuze van de verpakking.
Partners (8)
Het hebben van goede en betrouwbare partners is natuurlijk een groot voordeel en wordt door sommige marketeers als een aparte P in de marketingmix aangeduid.
Presentatie (9)
Ook de manier waarop jouw onderneming zich straks presenteert, kan bijdragen aan het succes. Een sterk imago kan de keuze voor een bepaald product of merk zelfs gunstig (of juist negatief) beïnvloeden.
Proces (10)
Deze P zal door over het algemeen door weinig bedrijven worden ingezet. Hij geeft in feite aan dat diensten (anders dan fysieke producten) door de klant worden beleefd als een proces vanaf het moment dat ze het dienst bij jou hebben afgenomen.
Physical evidence (11)
Voor diensten geldt vaak dat de kwaliteit hiervan vooraf niet precies vaststaat. Physical evidence, ofwel het fysieke bewijs van de kwaliteit van de dienst, kan helpen bij het opbouwen van een goede reputatie. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan het plaatsen van referenties, aanbevelingen en testimonials op jouw zakelijke website en LinkedIn-profiel.