In 7 stappen een schildersbedrijf starten in 2024

Bijgewerkt op 15 augustus 2024
9 min  leestijd
5.388
Auteur: Redactie
Schildersbedrijf starten onderneming

Werk jij als schilder en wil je jouw eigen schildersbedrijf starten? In 7 stappen nemen wij je mee hoe jij je eigen zaak kunt opzetten.

Het starten van je eigen schildersbedrijf gaat niet van de éne op de andere dag: het vergt de nodige voorbereidingen. In dit artikel zetten wij de stappen op een rij. Benieuwd naar een specifieke stap? Klik één van de onderstaande links aan.

  1. Inschrijven bij de KVK
  2. Ondernemersplan schrijven
  3. Uurtarief of kostprijs berekenen
  4. Administratie bijhouden
  5. Verzekeringen afsluiten
  6. Belangenorganisaties
  7. Werken aan je imago

Schildersbedrijf starten in 2024?

De bouwsector kent een veelvoud van mogelijkheden, maar ook de nodige uitdagingen. In 2023 waren orderboeken volgens Rabobank-analyses ruim voldoende gevuld. Voor de komende jaren staan er echter veel uitdagingen voor de deur: met name door de combinatie van stikstof/bouwvrijstelling en de hoog blijvende bouwkosten.

Volgens CBS-gegevens zijn er zo'n 15,5 duizend schilders en glaszetbedrijven in Nederland, waarvan bijna 13 duizend eenmanszaken. 

1. Schrijf je in bij de KVK en Belastingdienst

Iedere Nederlandse onderneming start bij de KVK. Het is in Nederland wettelijk verplicht om jouw bedrijf in te schrijven bij het handelsregister van de Kamer van Koophandel (KVK) en de Belastingdienst. 

Inschrijven in het Handelsregister van de KVK kost eenmalig € 80,10,-. De inschrijfkosten kun je alleen (digitaal) betalen met pinpas, mobiel of creditcard. Na inschrijving worden jouw gegevens automatisch doorgegeven aan de fiscus. Je hoeft jouw onderneming dus niet nog eens actief aan te melden bij de Belastingdienst.

Houd rekening met de omzetbelasting

Als zelfstandige schilder moet je straks ook btw gaan rekenen en afdragen. Deze aangifte doe je doorgaans maandelijks, per kwartaal of één keer per jaar, afhankelijk van jouw inkomen.

Uurtarief: hoeveel vraag jij in 2025?

Er zit veel verschil in de uurtarieven van zzp'ers. Hoeveel vraag jij per uur in het komende jaar?

Choices

2. Schrijf een ondernemingsplan voor jouw schildersbedrijf

Het schrijven van een ondernemingsplan helpt je als starter om jouw plannen concreet te maken. In dit plan licht je de kansen en risico's van je toekomstige onderneming toe. Wat is de toegevoegde waarde en hoe ben je anders dan je concurrenten?

Door het schrijven van een bedrijfsplan dwing je jezelf om goed na te denken over alle mogelijkheden, kansen en bedreigingen. Stel jezelf in ieder geval de volgende 5 vragen: 

  1. Wat ga ik precies doen?
  2. Is er een markt voor mijn dienst?
  3. Hoe kom ik aan klanten?
  4. Wie zijn mijn concurrenten?
  5. Hoeveel geld heb ik nodig om mijn bedrijf te kunnen oprichten en welke begrotingen moet ik maken?

Breng je doelgroep in kaart

Een eigen schildersbedrijf is leuk, maar je hebt er niets aan als je geen klanten hebt. Breng daarom eerst je doelgroep in kaart en kom erachter wat klanten zoeken in een schilder. 

Zorg voor de juiste gereedschappen en uitstraling

Kwasten, rollers, schoonmaakspullen, schuurpapier en rolsteigers: voor schilders zijn de juiste gereedschappen onmisbaar. Maar het draait niet alleen om de juiste spullen. Zorg ook voor passende bedrijfskleding, voorzien van een herkenbaar logo. 

Je zult als schilder tevens veel op pad zijn. Een eigen bedrijfsauto met voldoende opbergruimte is daarom óók essentieel. 

Voorbeeld ondernemingsplan zzp

Hulp nodig bij je ondernemingsplan?

Deze gratis voorbeelden van de Rabobank helpen jou met het maken van een goede start.

Download gratis voorbeeld

3. Bepaal jouw uurtarief of kostprijs

Je kunt als schilder eigenlijk op drie manier de kosten berekenen die je in rekening moet brengen voor een klus. 

  1. Projectprijs: dan weet de klant precies vooraf wat hij of zij betaalt. 
  2. Bedrag per vierkante meter: bij het verven van grote oppervlaktes (zoals muren, gevels en plafonds) kun je een bedrag per vierkante meter afspreken. 
  3. Uurtarief: voor specifiekere of ingewikkeldere klussen, waar het lastig is om in te schatten hoeveel schilderwerk de klus exact zal kosten, kan het handiger zijn om een uurtarief af te spreken. 

De gangbare schilderstarieven in 2024

Ben jij benieuwd welke prijs zelfstandige schildersbedrijven rekenen voor hun diensten? Of wil je weten of jouw tarief overeenkomt met wat andere professionals rekenen? Dit zijn de tarieven volgens Loonwijzer.

Beroep Minimum uurtarief Maximum uurtarief
Huisschilder € 35 € 60

4. Zet een bedrijfsadministratie op voor jouw schildersbedrijf

Als ondernemer krijg je straks niet langer maandelijks een vast bedrag uitbetaald, maar zul je voor uitgevoerde klussen zelf offertes en facturen moeten sturen naar jouw klanten en/of opdrachtgevers.

Om het overzicht te houden in alle inkomsten en uitgaven en te weten of je in aanmerking komt voor fiscale voordelen, is het zaak om een goede bedrijfsadministratie op te zetten. Wij raden aan om deze gegevens vanaf het allereerste begin goed bij te houden met speciale boekhoudsoftware.

Boekhouder of accountant inhuren

Geen held met cijfers? Overweeg dan om jouw administratie uit te besteden aan een professionele boekhouder of accountant. Dit vinden sommige starters een (te) kostbare investering, maar het is er wel een die zich op de lange termijn kan uitbetalen.

Een boekhouder of accountant is op de hoogte van de laatste fiscale regels en kan zo maximaal voordeel halen uit jouw aangiftes.

Zakelijke rekening

Ben je voor jezelf begonnen maar heb je nog geen zakelijke rekening? Met een zakelijke rekening voorkom je dat je handmatig privé en zakelijk van elkaar moet scheiden. Dat levert je tijdwinst op. Daarnaast is dit veel gemakkelijker voor je opgave richting de Belastingdienst.

Met een privérekening die je zakelijk gebruikt lopen zakelijke en privétransacties door elkaar. Met een zakelijke rekening gaat je administratie dus veel sneller. 

5. Sluit de juiste verzekeringen af

Als jij straks tijdens het schilderen van raamwerk onverhoopt van een ladder valt, zul je de financiële gevolgen zelf moeten dragen. Als ondernemer heb je immers geen werkgever meer die dit soort risico's voor jou draagt. 

Voor schilders zijn een aantal verzekeringen simpelweg een must. Het is belangrijk dat je alle risico's afdekt door de juiste verzekeringen af te sluiten. Voor schilders zijn deze verzekeringen het belangrijkst: 

Kom je er niet zo goed uit? Vraag een vrijblijvend adviesgesprek aan met een Rabobank-expert

6. Overweeg lid te worden van belangenorganisaties

Sommige ondernemers in de bouw hebben zich aangesloten bij nationale belangenverenigingen, zoals Zelfstandigen Bouw of ZZP Nederland (speciaal voor zzp'ers). Ben je schilder? Dan kun je je bijvoorbeeld aansluiten bij OnderhoudNL.

Het is niet verplicht om lid te worden, maar het is wel een goede manier om op de hoogte te blijven van ontwikkelingen in jouw branche. Zodat je tijdig kunt anticiperen op belangrijke veranderingen.

7. Blijf werken aan jouw imago als schildersbedrijf 

Al ben je de beste schilder met de beste spullen, zonder de juiste marketing strandt jouw bedrijf bij een paar lokale klusjes. Het is daarom belangrijk dat je elke nieuwe klant als een potentiële ambassadeur behandelt: mond-tot-mond reclame is een goede vorm van marketing voor de meeste schilders.

Je moet daarnaast zorgen dat jouw eigen website vindbaar is in Google en je via sociale media-kanalen jouw werk laat zien, met bijvoorbeeld before and after-foto's van de schildersklussen.  

zakelijke rekening afbeelding

Zakelijke rekening nodig?

Open je rekening online of in de app al in 5 minuten

1e halfjaar € 0,00

Veel gestelde vragen over een schildersbedrijf starten

  • Wat kost het om mijn schildersbedrijf in te schrijven bij de KVK en de Belastingdienst?
    Het inschrijven bij de KVK kost eenmalig € 80,10,- en moet digitaal betaald worden met pinpas, mobiel, of creditcard. Na inschrijving worden de gegevens automatisch doorgegeven aan de Belastingdienst, waardoor je jouw onderneming niet opnieuw actief hoeft aan te melden bij de Belastingdienst.
  • Hoe kun je de kosten voor schilderklussen berekenen en welke tarieven hanteert de schildersbranche in 2024? Je kunt de kosten voor schilderklussen op drie manieren berekenen: via een projectprijs, een bedrag per vierkante meter, of een uurtarief. Volgens Loonwijzer zijn de gangbare schilderstarieven in 2024 voor huisschilders tussen €35 en €60 per uur
  • Welke verzekeringen heb ik nodig voor een schildersbedrijf? Voor schilders zijn een aantal verzekeringen simpelweg een must. De arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV) is voor het beschermen van je inkomen als je arbeidsongeschikt raakt. De bedrijfsaansprakelijkheid dekt schade die jij, je medewerkers of je producten veroorzaken. Beroepsaansprakelijkheid is tenslotte dé verzekering voor schade door beroepsfouten. 

Meer over bouw

Meer over bouw
Ondernemingsplan

Gratis ondernemingsplan voorbeelden!

Kun je wel wat hulp gebruiken bij het maken van je ondernemingsplan? Download gratis de voorbeeld ondernemingsplannen, ieder gericht op een bepaalde branche. Zo ga jij sterker van start!

Sluiten