Naam: Erik van Gangelen & Thijs van den Munckhof
Bedrijf: justnuts
Actief in: Food
Gestart in: 2011
Overgenomen door het Duitse Schock in 2017.
Website: justnuts.nl (duits)
Erik van Gangelen (36) stond op zijn werk aan het eind van de middag vaak bij de snoepautomaat en dacht: waarom is er geen normaal tussendoortje te vinden? Hij wilde geen suikerbom, maar iets met gezonde ingrediënten dat positieve energie geeft om de rest van de werkdag door te komen.
Hij bedacht dat hij twee dingen kon doen: blijven zeuren of het tussendoortje zelf maken. Met zijn goede vriend Thijs van den Munckhof begint hij te dromen en te brainstormen. Ze maken een businessplan en spreadsheets, zetten alles op een rij en besluiten: we gaan het gewoon doen en zien wel waar het eindigt. Erik: "Iedereen dacht dat we gek geworden waren: vandaar ook de naam: justnuts."
Had je al ervaring in deze branche?
"We wisten helemaal niks! Ik verhuurde mezelf als projectmanager aan grote bedrijven en Thijs had net zijn studie geneeskunde afgerond. We hadden nooit met food gewerkt. Hoe maak je een product, waar koop je het in, hoe laat je het produceren, hoe bouw je een merk? We hadden geen benul."
Hoe heb je de start aangepakt?
"Je moet van papier naar de werkelijkheid en dat is behoorlijk ingewikkeld. Waar koop je bijvoorbeeld biologische noten in? Bij de groothandel kom je erachter dat je direct 5.000 kilo cashewnoten moet aanschaffen. Dat konden we niet betalen. En ook niet verkopen. Uiteindelijk vonden we een biologische groothandel die transparant was over de herkomst van de noten én waar we een doos van 25 kilo mochten kopen."
'Bij de groothandel moest je direct 5.000 kilo cashewnoten aanschaffen. Dat konden we niet betalen.'
"Zo zijn we stap voor stap alles afgegaan. Waar laat je de repen verpakken? Geen idee! We hebben stad en land afgebeld, maar overal werden we uitgelachen: de machines gingen niet aan voor minder dan 50.000 verpakkingen. In onze woonplaats Den Haag kwamen we uit bij de sociale werkplaats. Die had een gecertificeerde verpakkingsafdeling met een aantal machines. Dat bleek een schot in de roos."
Dat is de praktische kant, maar hoe ontwikkel je de bars? Wie bepaalt de smaken en ingrediënten?
"Dat doe ik zelf door trial and error. Ja, echt! Ik vind het heerlijk om in de keuken te staan. Ik heb alle bars uit iedere supermarkt gekocht, uit elkaar getrokken en gekeken wat erin zit en hoe het is gemaakt. Aan de hand van YouTube-filmpjes ben ik gaan proberen zelf een reep te maken."
Er is veel concurrentie in deze markt. Hoe vecht je je daar als (kleine) ondernemer tussen?
"Door een goed product te maken dat anders is dan de rest. Wij waren de eersten op de markt met biologische noten- en zadenrepen. Die ook nog glutenvrij waren en geen e-nummers bevatten. Dan heb je een goed en duidelijk verhaal naar consumenten en supermarkten."
Hoe gaat zoiets als nieuwe speler? Benader je zelf supermarkten: hallo, we willen graag dat onze nieuwe repen bij jullie in de schappen komen?
"Zo plat is het eigenlijk wel. We zijn gestart met een pilot: we hebben ons product bij een aantal bedrijven, waaronder koffiezaken, neergelegd. Hierdoor leerden we dat mensen het wilden kopen en het lekker vonden, maar dat we nog een aantal dingen moesten aanpassen, zoals de prijs en de verpakking."
"Iemand van Marqt ontdekte op deze manier onze bars en wilde justnuts in hun assortiment opnemen. Vervolgens zijn we bedrijfsrestaurants, hotels en andere supermarkten gaan benaderen. Langzaam bouw je een relatie op, met uiteindelijk een plek in het schap tot gevolg. We worden nu ook verkocht bij Jumbo, Plus, Deen en AH to go. Het gaat heel goed."
Jullie zijn nu vijf jaar bezig, het bedrijf is flink gegroeid, is jouw rol veranderd?
"Nee, ik sta nog steeds in de keuken om nieuwe smaken te ontwikkelen, het is niet veel anders dan in de begintijd. Het verschil is dat we nu met een team van zes zijn in plaats van twee, en dat we wat groter zijn geworden. Maar de essentie blijft dat ik het superleuk vind om lekkere bars te maken."
"We zijn gegroeid en groot geworden, omdat we zelf onze producten ontwikkelen en zelf onze smaken samenstellen. We hebben bewust ervoor gekozen om te blijven doen waar we goed in zijn. Voor andere dingen, zoals de administratie, hebben we iemand in dienst genomen."
Wat is de belangrijkste les die je hebt geleerd als ondernemer?
"Dat is mijn eigen mantra: voor alles is een oplossing. Zo lang je op zoek gaat naar de oplossing, vind je hem ook."
De tip van Erik voor andere starters: 'Bedenk goed wat jou anders maakt dan de rest.'
Kun je daar een voorbeeld van geven?
"In 2014 was de hazelnotenoogst mislukt en een van onze producten bevat veertig procent hazelnoten. Ze waren niet beschikbaar bij onze eigen leverancier, dus we moesten deze ergens anders zoeken. Bij concurrenten die misschien nog hazelnoten hadden liggen, maar we hebben ook buitenlandse bedrijven gebeld of ze een deel van de oogst over hadden. Het kwam goed, al zijn we er regelmatig ’s nachts gillend wakker van geworden."
Heb je een tip voor starters?
"Bedenk goed wat jou nou echt anders maakt dan de rest. Waarom zouden ze jouw product kopen en niet die van de concurrent? Dat is de essentie. Je moet de vraag van de consument oplossen. Waar jeukt het bij de consument en hoe kan je die jeuk wegkrijgen? Of zijn er al tien producten die dat doen? En wat is dan jouw ultieme oplossing?"
Hoe doen jullie dat zelf?
"Door heel goed te blijven nadenken, te kijken naar de markt en te luisteren naar consumenten. Wij hebben de noten- en zadenbars ontwikkeld en de concurrentie is daar vervolgens opgedoken. Dan ga je kijken naar nieuwe kansen: hoe kunnen we ons blijven onderscheiden? Door verrassende smaken aan te bieden en hartige bars te produceren. Je moet constant blijven vernieuwen en goed kijken wat de consument wil."
Wat zijn jullie ambities?
"Dat consumenten die iets anders willen dan een standaard reep aan justnuts denken. Dat je bij ons moet zijn voor een verantwoord tussendoortje met verrassende en lekkere smaken. Verder zou het leuk zijn als we in Noordwest-Europa een mooi bedrijf opbouwen. Die stappen zijn we aan het nemen. We zijn nu een half jaar bezig in België en zijn te vinden bij twee ketens in Duitsland. Ook zijn we in Finland gestart en volgend jaar gaan we uitbreiden naar Engeland."