Naam: Wouter Staal (32)
Bedrijf: Yoghurt Barn
Branche: food-retail
Startdatum: 01-09-2012
Website: www.yoghurtbarn.nl
Hoe is het idee voor Yoghurt Barn ontstaan?
“In Sevilla struikel je over de frozen yoghurt-bars. Het idee om je te richten op een duurzaam product dat naast lekker ook gezond is, sprak mij en mijn vrouw direct aan. Daarnaast hing in de bars een leuke sfeer. Wij vroegen ons af of dit ook in Nederland zou kunnen werken: een gezellige locatie waar mensen buitenshuis van verse yoghurtproducten kunnen genieten.”
Je bent vast niet de enige die tijdens zijn vakantie een leuk idee opdoet voor een bedrijf. Niet iedereen doet daar vervolgens iets mee.
“Ik wel! In het hotel ben ik meteen aan het googelen geslagen. Toen ik las dat Nederlanders wereldwijd de grootste yoghurteters zijn, begon het pas echt te borrelen. De gedachte dat je veel meer kunt doen met zo’n - op het eerste oog - simpel product als yoghurt, inspireerde enorm. Esther en ik hebben de markt goed onderzocht en zijn vervolgens op zoek gegaan naar investeerders. Ons plan nam al snel serieuze vormen aan.”
Hoe hebben jullie de start gefinancierd?
“Eerlijk gezegd was het best een uitdaging om financiering te vinden voor onze startup. Dat gold in 2012 al helemaal voor een beginnend ondernemer in de food-retail. Financiering via de bank was toen dus nog geen optie, maar gelukkig kwam ik via mijn netwerk uit bij een angel investor die wel met ons in gesprek wilde. Toen begon het balletje te rollen. Uiteindelijk kwam de financiering van de eerste Barn tot stand via angel investments en hebben we bij de tweede vestiging een deel gefinancierd via een succesvolle crowdfunding-campagne.”
Wat maakt jullie uniek?
“Yoghurt is in principe een burgerlijk product – iedereen kent het – maar er zit ook een hippe kant aan, je kunt er alle kanten mee op. Het buitenshuis drinken van koffie is al jaren ingeburgerd, maar yoghurt eten deden Nederlanders voorheen nog vooral thuis. Het out of home-concept van Yoghurt Barn brengt daar verandering in.”
Hoe dan?
“Het eten van yoghurt is geen losse trend. Dit doen wij al eeuwen en zullen dat ook blijven doen. In feite hebben wij een standaardproduct opnieuw uitgevonden door er iets bijzonders van te maken. En we blijven vernieuwen: de speciale Yoghurt Barn High Teas zijn bijvoorbeeld een groot succes.”
De tip van Wouter Staal: ‘Scherp blijven is belangrijk; je moet knopen durven doorhakken.’
Ooit getwijfeld over het ondernemerschap?
“Natuurlijk. Ik werkte voorheen als marketing directeur bij Philips en mijn vrouw was fysiotherapeut; we hadden allebei een baan met een zeker toekomstperspectief. Dat gooi je natuurlijk niet zomaar weg. Maar als je echt een goed idee hebt en dat samen kunt uitvoeren met je vrouw… Dat maakt het nog mooier. Uiteindelijk denk ik dat het ondernemerschap in je zit of niet. Je moet het gewoon doen.”
Je komt uit de marketingwereld. Vond je de overstap naar horeca niet erg groot?
“De eerste maanden waren spannend; niet alleen omdat je start in een branche die je nog niet van binnen en buiten kent, maar vooral omdat het in ons geval om een gloednieuw concept ging. En dat terwijl je vaste lasten gewoon doorlopen. Bij het starten in de horeca komt ontzettend veel kijken. Ik raad andere horecastarters dan ook aan om mensen met specifieke ervaring in jouw sector hierbij zo veel mogelijk te betrekken.”
Grootste blunder tot nu toe?
“Te lang door blijven gaan met een leverancier, terwijl je eigenlijk allang weet dat het beter en goedkoper kan. Ik heb hiervan geleerd dat scherp blijven belangrijk is; je moet knopen durven doorhakken.”
‘Met onze yoghurtpiramide bewaken wij de strategie.’
Wat is het beste advies dat jij ooit kreeg (en van wie)?
“Dick de Kock (de oprichter van Coffee Company, red.) heeft ons geleerd om binnen een piramide van prioriteiten te werken, waarbij de kernwaarden van je merk duidelijk bovenaan staan en eventuele randvoorwaarden pas daaronder volgen. Wij noemen dit voor de grap ook wel onze yoghurtpiramide.
En hoe ziet zo’n ‘yoghurtpiramide’ eruit?
“Een goede yoghurtpiramide helpt ons bij het bewaken van de strategie. Zo zullen wij nooit met non-biologische producten werken, omdat dit indruist tegen onze kernwaarden.”
Wat zijn jullie groei-ambities?
“Momenteel hebben wij vestigingen in Utrecht en Amsterdam. Het is de bedoeling dat hier de komende jaren meer Barns bijkomen. Recent hebben wij de eerste angel investors die betrokken waren bij de start uitgekocht en op basis van ons nieuwe groeimodel een nieuwe investeerder aangetrokken. Wij zijn vervolgens met diverse banken in gesprek gegaan, maar bij Rabobank kregen wij vanaf het eerste moment het meeste vertrouwen om onze groeiplannen te realiseren.”
En als je in een glazen bol zou kunnen kijken, waar staat Yoghurt Barn dan over tien jaar?
“Dan zijn wij hopelijk uitgegroeid tot een keten van veertig tot vijftig (franchise)barns, verspreid over verschillende Nederlandse steden. Wij blijven ons voorlopig richten op de Randstad, omdat daar onze belangrijkste doelgroep zit. Mensen staan hier sneller open voor nieuwe dingen en zijn al gewend aan het ‘out of home’-concept. In kleinere steden leeft dat nog minder, hoewel wij hier op de langere termijn ook wel kansen zien. Via franchising kun je de expertise van lokale ondernemers goed benutten, omdat zij als geen ander weten waar kansen liggen op de plaatselijke markt.”
Tot slot: welk levensmotto zou jij met andere starters willen delen?
“Geniet met passie of doe het niet.”
Benieuwd naar waarmee Wouter en Esther nu druk zijn?
Blijf Yoghurt Barn dan volgen op: