Vijf ondernemerskwaliteiten
In dit artikel bespreken we vijf goede ondernemerskwaliteiten. Direct naar een van de eigenschappen? Klik op de link.
Je denkt misschien: waarom zou ik me bezig houden met mijn eigenschappen, het gaat toch om mijn bedrijf en niet om mij? Maar het tegendeel is waar. Vooral als startende ondernemer bén je jouw bedrijf.
Sterker nog, financierders willen vaak een omschrijving van jouw persoonlijke kwaliteiten zien in je ondernemingsplan.
1. Gedrevenheid
Een klassieke karaktereigenschap van veel succesvolle ondernemers is dat zij iedere mogelijkheid aangrijpen om hun bedrijf succesvol(ler) te maken. Een ondernemer in hart en nieren is altijd op zoek naar nieuwe ervaringen en belandt daardoor vaker in situaties waar nieuwe kansen zich kunnen aandienen.
Merk je dat je nog erg twijfelt of er nog niet helemaal op vertrouwt dat het gaat lukken met je bedrijf? Ga een middag sparren met een vriend(in) of coach. Gaat het vonkje dan wel aan? Ga er dan voor. Blijf je een 'mwah-gevoel' houden? Dan heb je (nu) nog niet de drive die je nodig hebt.
Je bedrijf zal harder groeien en succesvoller zijn, als jij gedreven bent om er met volle energie aan te werken.
‘Ik denk niet aan de uitdaging waar ik voor sta. Ik focus op mijn doel en probeer de rest te negeren’
-Venus Williams, tennisster
2. Overtuigingskracht
Je innerlijke drive is je motor. Maar: als je daar aan de buitenkant niets van ziet, heb je er niet veel aan bij je start. Overtuigingskracht is dus ook echt een essentiële ondernemerskwaliteit. Kun je mensen enthousiasmeren?
Dat betekent trouwens niet dat je per se een snelle, extraverte salestijger moet zijn met een vlotte babbel of briljante elevator pitch. Je kunt mensen ook overtuigen doordat ze zien dat je echt goed over je plan hebt nagedacht. En dat je er met zichtbaar plezier over vertelt.
Tip: deel successen en mooie resultaten op social media en in verkoopgesprekken
3. Zelfinzicht
Iedere startende ondernemer loopt wel eens een opdracht mis of maakt fouten. Kritisch naar jezelf kunnen kijken, helpt om je bedrijf en jezelf te verbeteren. Ook is een lerende houding heel belangrijk als je wilt groeien.
Alleen met zelfinzicht weet je wanneer je bijvoorbeeld zelf een stap terug moet nemen als je opschaalt. Of dat je voor bepaalde zaken meer moet samenwerken.
4. Klantgerichtheid
Vanaf dag 1 is klantgerichtheid belangrijk. Je plan is alleen een ideetje als je niet hebt nagedacht over vragen als:
- Maak ik klanten blij met dit idee?
- Zijn er mensen die hier (misschien nog onbewust) op zitten te wachten?
- Willen die er ook voor betalen?
Klantgerichtheid zorgt dat je bedrijf beter aansluit op de marktvraag en natuurlijk voor klantenbinding. Klantgerichte ondernemers voelen zich niet persoonlijk aangevallen op hun business, maar bekijken ieder probleem en iedere klacht vanuit een zakelijk oogpunt. Nét dat stapje extra levert uiteindelijk vaak veel op.
5. Betrouwbaarheid
Afspraken met een klant of opdrachtgever kom je natuurlijk na. En als je een keer niet aan de verwachtingen kunt voldoen, ben je daar helder over en neem je jouw verantwoordelijkheid.
Afspraak is afspraak en klanten weten wat ze aan je hebben. Betrouwbaarheid is - zeker in de tijd van social media - essentieel om te overleven als ondernemer.
Welk ondernemerstype ben jij?
Elke ondernemer is anders. Je zult ongetwijfeld een aantal van bovenstaande eigenschappen in je persoonlijkheid hebben, andere moet je wellicht wat meer energie in steken.
Voor elke ondernemer werkt een andere aanpak. Doe de gratis test Welk ondernemerstype ben jij? En ontvang tips op maat!