1. Niet de goede markt en doelgroep kiezen
Een eenmanszaak oprichten is zo gebeurd, maar een goede voorbereiding op het ondernemerschap is essentieel. Zo doe je er verstandig aan eerst te onderzoeken of jouw doelgroep wel behoefte heeft aan je producten of diensten.
Je kunt immers zelf nog zo enthousiast zijn over het importeren van die handbeschilderde vazen uit Spanje, maar als jij deze producten hier niet makkelijk kunt verkopen, schiet je er weinig mee op.
- Schrijf een ondernemingsplan om op deze manier de kansen, concurrentie en potentiële klanten in kaart te brengen.
Concurrentieanalyse
Kies daarom zorgvuldig de goede markt. Je kan proberen het gat in de markt te vinden, maar ook een sterk concurrende branche hoeft geen reden te zijn om jouw plannen niet door te zetten.
Wanneer je een webshop in schoenen start, kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om je te specialiseren in een bepaald product (denk aan handgemaakte herenschoenen uit Italië, peuterschoentjes, sneakers van exclusieve merken etc.). Dan kun je voor een specifieke doelgroep met jouw webshop een rol van betekenis spelen.
- Leestip: zo stel je een goede concurrentieanalyse op
2. Verkeerde samenwerkingen aangaan
Wanneer je samen met iemand een bedrijf wilt beginnen of hiervoor de hulp inroept van een bekende, moet je eerst bij jezelf nagaan wat voor soort zakenpartner je zoekt. Je zou niet de eerste starter zijn die vol goede moed gaat samenwerken met een familielid of goede vriend en dit besluit later berouwt.
Want hoe goed je het ook met deze mensen kunt vinden: een vriendschap of familieband kan snel verslechteren wanneer je het zakelijk gezien niet eens kunt worden.
In plaats van vooral naar iemands persoonlijkheid te kijken, moeten bij de keuze van een zakenpartner juist zijn of haar zakelijke kwaliteiten de boventoon voeren. En hierop kan het 'tegenpolen trekken elkaar aan'-principe zeker van toepassing zijn. Iemand die goed is in productontwerp vult een ondernemer met pitchkwaliteiten prima aan.
- Lees dit artikel over sparren met een tegenpool om tot nieuwe inzichten te komen
3. De start te lang uitstellen
Onvoorbereid starten leidt in de meeste gevallen niet tot een succesvolle onderneming, maar te lang wachten is ook weer niet goed. Er is maar één manier om te ontdekken of jouw product of dienst écht aanslaat bij de doelgroep.
Dat is door daadwerkelijk te starten met ondernemen. Stel de start dus niet al te lang uit. Jouw ondernemingsplan en marketingplan geven richting, maar gaandeweg zal er nog van alles veranderen.
Oftewel: ga goed voorbereid van start en gebruik de eerste feedback van klanten om een product of dienst te optimaliseren.
- Lees hier hoe je een product succesvol in de markt zet
4. Te snel te veel geld uitgeven
Bij het starten van een onderneming komen de nodige kosten kijken. Maak daarom een realistische begroting, want het komt geregeld voor dat startups in de financiële problemen raken wanneer er te snel te veel geld wordt uitgegeven.
Zorg er voor dat je een financiële buffer opbouwt om periodes met een lagere omzet te kunnen opvangen. Als jouw verdienmodel eenmaal succesvol blijkt, kun jezelf wat meer vrijheid gunnen op het gebied van investeringen en andere uitgaven. Tot die tijd doe je er verstandig aan om zo veel mogelijk geld te besparen.
- Lees in dit artikel alles over de verschillende bedrijfskosten en wat de fiscale regels zijn
5. De verkeerde mensen aannemen
Als je personeel aan wil nemen, moet je voor iedere functie op zoek naar de beste match. Over welke kwaliteiten moet de medewerker beschikken om bij te dragen aan de groei van jouw nog jonge onderneming? En past de werknemer bij de uitgangspunten van je merk?
Het gebeurt nog geregeld dat starters met een snelgroeiend bedrijf in rap tempo nieuwe mensen inhuren 'omdat het moet'. Dat is meestal niet de beste manier, want je schiet er weinig mee op wanneer je een vacature opvult met een werknemer die hiervoor niet de perfecte persoon is. Besteed liever wat meer tijd aan het opstellen van de vacature (maak hierbij ook zeker gebruik van je zakelijke netwerk), of schakel hiervoor een professioneel bureau in.
- Lees ook dit artikel over wat je allemaal moet regelen als je personeel aan gaat nemen
6. Te weinig naar jouw intuïtie luisteren
Grote entrepreneurs als Mark Zuckerberg, Steve Jobs of Coco Chanel waren er heilig van overtuigd dat hun producten en bedrijfsfilosofie zouden aanslaan bij hun doelgroep.
Ze hadden één ding gemeen: zij luisterden allemaal naar hun intuïtie. Ongeacht de raad die zij van ervaringsdeskundigen kregen, gingen ze vaak eigenwijs hun eigen weg. En bouwden zo een succesvol imperium op. Uiteraard moet je niet alle raad van zakelijke adviseurs in de wind slaan, maar het is belangrijk naar je intuïtie te luisteren.
Als je het gevoel hebt dat een product niet perfect aansluit op de vraag in jouw markt, grijp dan tijdig in. Pas het product net zolang aan totdat de doelgroep net zo enthousiast is als jij.
- Lees ook dit artikel over de 7 vragen die een investeerder jou gaat stellen
Lees ook
10 manieren om de start van je bedrijf te financieren
6 crowdfundingtips voor starters
Verkoopblunders: vermijd deze uitglijders
Bedenk een bedrijfsnaam in 6 stappen
7 netwerkvalkuilen voor starters