Eindelijk is het zo ver, je eigen eureka-moment! Je hebt een geweldig nieuw idee voor een product of dienst. Schreeuw je het meteen van de daken, of vertrouw je het aan je kat nog niet toe?
Mijn idee is uniek!
Helaas, bijna geen enkel idee is écht uniek. Het gaat juist om de uitvoering, de executie. Het maakt dus niet uit of je de eerste bent, het is veel beter om de beste te zijn. Dat kan alleen als je open staat voor wat anderen over je idee te zeggen hebben.
Ben je bang dat concurrenten je plannen zullen overnemen? Leg je bedrijfsnaam alvast vast in het handelsregister van de KvK en claim je domeinnaam en accounts op social media. Je kunt ook een afspraak maken met een specialist om te kijken of een octrooi, patent of Akte van Depot in jouw situatie relevant is.
Het kan ook een strategie zijn om je originele product zo snel mogelijk op de markt te brengen. 'First-to-market’ wordt dat ook wel genoemd. Consumenten associëren dan jouw bedrijfsnaam met het product. Die voorsprong is veel waardevoller dan uitstellen vanwege angst voor kopieën.
Op deze drie manieren kun je profiteren van het delen van je ideeën:
1. Leren van de ervaring van anderen
Trek lessen uit alle verhalen die je tegenkomt. Uit de succesverhalen, maar zeker ook uit de verhalen van mislukte bedrijven. Zo hoef je niet dezelfde fouten te maken als je voorgangers. Wat zou jij anders kunnen doen waardoor je bedrijf wél slaagt?
Vraag ondernemers in dezelfde branche hoe zij gestart zijn. Hoe kregen ze bijvoorbeeld hun financiering rond? Ze weten ook vaak alles over subsidies en de wet- en regelgeving omtrent hun bedrijf. Zo kun je geld besparen door te netwerken.
Je kunt meer lezen over de start van andere ondernemers bij onze startersverhalen.
2. Hulp van experts
Kan jij alles aan je idee zelf uitvoeren? Ben jij expert in alles wat je tegenkomt binnen je bedrijf? Zo ja, fantastisch, maar de kans is groot dat je wat hulp nodig zult hebben.
Gebruik hiervoor je netwerk, indirect ken je vaak meer mensen dan je denkt. Het is ook slim om je netwerk uit te breiden op netwerkborrels. Dat is even eng, maar iedereen is daar voor dezelfde reden: andere ondernemers leren kennen.
Feedback en ondersteuning
Als starter weet je als geen ander dat het soms moeilijk is om de knoop door te hakken en echt een bedrijf te starten. Je netwerk kan je hierbij helpen om door te zetten. Uit onderzoek blijkt namelijk dat als je bepaalde voornemens hebt (bijvoorbeeld om een bedrijf te starten), sociale steun kan helpen deze te behalen.
Bij de helft van de mensen met gefaalde voornemens was de kans op succes namelijk significant groter geweest als ze steun hadden gekregen van mensen om hen heen. Bijvoorbeeld bij lastige momenten en tegenvallers.
Ook kunnen mensen uit je netwerk je idee van feedback te voorzien zodat je een nog hogere kans van slagen hebt. Als je lang met je eigen idee bezig bent, kun je namelijk een soort blinde vlekken ontwikkelen voor waar je denkfouten maakt.
Het maakt niet uit of de persoon die feedback geeft zelf ook ondernemer is. De tip van je tante Betty kan net zo waardevol zijn als die van een ondernemer met een paar vestigingen. Wel is het slim om van allebei de typen feedback te vragen.
3. Financiering door crowdfunding
Het delen van je idee kan je maar zo financiering opleveren. Je zet je idee op een van de vele crowdfunding websites als Kickstarter en Funding Circle, zodat mensen die iets in je idee zien een klein bedrag kunnen doneren. Om die drempel lager te maken, kun je hen bepaalde voordelen bieden.
Wat je geeft hangt af van wat je voor bedrijf wilt oprichten. Denk hierbij aan een gratis exemplaar van je product, een toegangskaartje voor je toneelvoorstelling of een gratis kennissessie.
Met crowdfunding kun je niet alleen je financiering regelen, maar ook je naamsbekendheid. Je zou niet de eerste zijn die via crowdfunding de aandacht van de media en het grote publiek trekt.