Vragen collega's en vrienden jou vaak om advies? Dan heb je vast wel eens gedacht aan het oprichten van een adviesbureau. In dit artikel lees je alles over hoe je dat precies aanpakt.
Adviesbureau oprichten: kies je specialisatie
De eerste stap is natuurlijk het bepalen waar je precies in gaat adviseren. Vaak ligt het antwoord op deze vraag nogal voor de hand. Je moet natuurlijk de nodige expertise in huis hebben om advies te kunnen geven.
Weet je van een bepaald onderwerp bijzonder veel af? Dan kun je er een adviesbureau omheen beginnen. De meest voorkomende varianten van adviesbureaus zijn:
Marketing adviesbureau starten
Wil je een eigen adviesbureau beginnen in de marketing? Dan moet je natuurlijk in de eerste plaats erg goed zijn in je vak. Je kunt jezelf onderscheiden door bijvoorbeeld een opleiding te doen bij NIMA: de Nederlandse vereniging van marketeers.
ICT adviesbureau starten
De ICT is nog steeds een van de vakgebieden met de hoogste groei. De Rabobank verwacht voor 2020 een gemiddelde groei van 4% voor de branche waar ICT onder valt: informatie en communicatie.
Tip: sluit je aan bij een branchevereniging.
Communicatie adviesbureau starten
Een adviesbureau in de communicatie starten, hoe doe je dat eigenlijk? In de communicatiebranche is veel concurrentie, opvallen is dus een aardige uitdaging.
Het kan helpen om je aan te sluiten bij de Nederlandse Vereniging van Erkende Reclameadviesbureaus (VEA). Dit is de vereniging van de communicatieadviesbureaus in Nederland.
Marktonderzoek doen voor je adviesbureau
Je kunt natuurlijk rond elke expertise een adviesbureau starten, het is alleen de vraag of de markt zit te wachten op advies over het verzorgen van kreupele goudhamsters. Tijd om marktonderzoek te doen dus!
- Plan interviews met mensen uit je doelgroep waarin je praat over je plannen en hun wensen.
- Stuur online vragenlijsten rond of plaats ze op social media.
- Ga in focusgroepen het gesprek aan met mensen uit je doelgroep.
Concurrentieanalyse uitvoeren
Nu je weet waar de markt op zit te wachten, is het belangrijk om te onderzoeken wat de concurrentie doet. Breng per concurrent in kaart wat hun sterke en zwakke punten zijn. Zo zie je snel waar jouw kansen liggen.
- Vraag bij de Kamer van Koophandel de jaarrekeningen en uittreksels van je belangrijkste concurrenten op.
- Onderzoek welke prijzen zij rekenen, dit helpt bij het bepalen van een tarief.
Zo stel je een duidelijke concurrentieanalyse op.
Rechtsvorm adviesbureau kiezen
Iedere ondernemer moet een rechtsvorm kiezen om zich mee in te schrijven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel. Welke vorm het meest geschikt is voor jouw bedrijf, hangt bijvoorbeeld af van je verwachte omzet en aantal bestuursleden.
Klik op de links hieronder voor meer informatie over de verschillende rechtsvormen:
- Eenmanszaak (Het vaakst gekozen door starters met een adviesbureau)
- Vennootschap onder firma (vof)
- Besloten vennootschap
- Naamloze vennootschap
- Commanditaire vennootschap
- Maatschap
- Stichting
- Vereniging
- Coöperatie
Ondernemingsplan adviesbureau opstellen
Je start nóg sterker als je helder hebt wat je precies gaat doen. Daarom is het vaak slim om een ondernemingsplan (businessplan) op te stellen. Dit document kun je ook gebruiken om eventuele investeerders te overtuigen.
Een ondernemingsplan geeft antwoord op de volgende vragen:
- Wat ga je precies doen?
- Waar ga je je vestigen?
- Welke rechtsvorm kies je?
- Is er een markt voor je product, waaruit blijkt dat en hoe kom je aan klanten?
- Hoe zit het met concurrentie?
- Hoeveel geld heb je in totaal nodig om dit bedrijf te kunnen oprichten?
Ondernemersplan voorbeeld adviesbureau
Veel startende ondernemers vinden het schrijven van een ondernemingsplan best lastig. Om je op weg te helpen, heeft Rabobank een voorbeeldplan geschreven. Dit voorbeeld is toegespitst op adviesbureaus.