KvK-nummer voor ondernemers: zo zit dat

Bijgewerkt op 30 maart 2023
8 min  leestijd
6.823
Auteur: Roy Timmerman
KvK-nummer

Iedere ondernemer die zijn bedrijf inschrijft bij de Kamer van Koophandel (KvK), krijgt een KvK-nummer toegewezen. Wat is dat eigenlijk, een KvK-nummer? En wat heb je hieraan als startende ondernemer? In dit artikel leggen we precies uit waarvoor en wanneer je dit nummer gebruikt.

Ga direct naar één van de onderwerpen door op de link te klikken:

Wat is een KvK-nummer en hoe kom je eraan?

Wanneer je een bedrijf start, moet je je altijd eerst inschrijven in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel (KvK). Bij deze inschrijving ontvang je automatisch een KvK-nummer dat uit 8 cijfers bestaat. Dit nummer geeft aan dat je officieel bent geregistreerd als ondernemer. 

Registratie Handelsregister

De registratie in het Handelsregister van de KvK is wettelijk verplicht voor iedereen die een bedrijf start met als primair doel: zelfstandig goederen of diensten leveren aan anderen met de insteek om hiermee (op termijn) winst te maken.

De kosten voor de inschrijving bij de Kamer van Koophandel bedragen eenmalig € 75,-. Je krijgt vervolgens automatisch een KvK-nummer toegewezen, hier hoef je niet extra voor te betalen.

Waar en wanneer vermeld je je KvK-nummer?

Het KvK-nummer vermeld je, evenals jouw bedrijfsnaam en btw-nummer, op alle bedrijfscorrespondentie. Onder deze correspondentie vallen onder meer jouw facturen, offertes, brieven, e-mails, brochures én jouw zakelijke website

De achterliggende gedachte is dat klanten of opdrachtgevers op deze manier altijd weten met wie ze zakendoen. 

Aan de hand van jouw KvK-nummer kunnen klanten controleren of je een betrouwbare ondernemer bent. Met dit nummer kunnen ze bij het Handelsregister jouw inschrijving checken en de vestigingsgegevens inzien. 

Uurtarief: hoeveel vraag jij in 2025?

Er zit veel verschil in de uurtarieven van zzp'ers. Hoeveel vraag jij per uur in het komende jaar?

Choices

Waarvoor gebruik je een KvK-nummer?

Je bent via een KvK-nummer dus altijd vindbaar in de database van de Kamer van Koophandel en dat geldt natuurlijk ook andersom als jij informatie over klanten of opdrachtgevers wilt opzoeken.

Doordat de KvK alle ondernemingen in Nederland registreert, en deze informatie deels openbaar is en deels tegen betaling is op te vragen, bevat deze database ook voor jou waardevolle informatie.

Als ondernemer wil je immers graag op tijd kunnen achterhalen of een onderneming waarmee je zaken wilt gaan doen niet onlangs failliet is gegaan. Je kunt bijvoorbeeld informatie inwinnen of jouw klanten of opdrachtgevers kredietwaardig zijn.

Bij de KvK vind je verder onder andere informatie over jaarrekeningen, bv-structuren, de datum van oprichting en het aantal medewerkers.

Ook handig: heb je een klant met een ingewikkelde bedrijfsnaam en weet je niet meer precies hoe je de naam spelt? Dan kun je de betreffende onderneming in het Handelsregister altijd terugvinden via het KvK-nummer.

Voorbeeldplan nodig?

Handig: zo ziet een goed ondernemingplan voor jouw branche eruit.

Download gratis voorbeeld 

Waarvoor heb je een KvK-nummer nodig?

Wanneer je zakelijke artikelen koopt, bijvoorbeeld bij een groothandel, wordt er om een KvK-nummer gevraagd. Dit is voor de groothandel het bewijs dat ze met een onderneming te maken hebben en niet met een particuliere klant. 

Een particuliere klant mag in principe niets bij een groothandel kopen in verband met oneerlijke concurrentie naar de reguliere winkeliers. 

Het openen van een zakelijke rekening

Ook wanneer je een zakelijke rekening wilt openen, heb je een KvK-nummer nodig. Als particuliere klant bij de Rabobank kun je online je zakelijke rekening openen. Dat werkt als volgt:

  1. Je logt in met jouw particuliere Rabo inlog
  2. Je vult het KvK-nummer in (die gegevens worden dan automatisch opgehaald) of je bedrijfsnaam
  3. Je krijgt een aantal vragen over je bedrijfsactiviteit
  4. Je controleert vervolgens of deze gegevens kloppen
  5. Je ontvangt direct jouw nieuwe zakelijke bankrekeningnummer, je ontvangt je betaalpas na drie dagen. Vanaf dat moment kun je ook internetbankieren

De aanvraag duurt in totaal zo'n vijf minuten. Je zakelijke rekening is bij Rabobank de eerste 6 maanden gratis voor jou als startende ondernemer. Dat betekent geen kosten voor je zakelijke rekening, betaalpas én al je transacties in Nederland en SEPA-landen.

Wat zijn verder de voordelen van een inschrijving bij de KvK?

De KvK fungeert als vraagbaak voor (startende) ondernemers en organiseert samen met haar partners diverse seminars en evenementen. Denk aan (online) workshops over financiering, het starten van je bedrijf en het schrijven van een ondernemingsplan.

Startersdag

Het belangrijkste event van de KvK is de jaarlijkse Startersdag, die ieder jaar op de eerste zaterdag van november plaatsvindt, zowel op verschillende locaties als online.

Op deze dag kunnen startende ondernemers zich uitgebreid laten informeren over alle (on)mogelijkheden voor de start van hun eigen bedrijf. Van financieringsvormen, administratie en belastingzaken tot het opstellen van een ondernemingsplan.

zakelijke rekening afbeelding

Zakelijke rekening: 6 voordelen!

Zakelijke rekening nodig of twijfel je nog?

Bekijk de 6 voordelen

Veelgestelde vragen KvK-nummer

  • Wat is een KvK-nummer?
    Wanneer je een bedrijf start, moet je je altijd eerst inschrijven in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel (KvK). Bij deze inschrijving ontvang je automatisch een KvK-nummer dat uit 8 cijfers bestaat. Dit nummer geeft aan dat je officieel bent geregistreerd als ondernemer.
  • Hoe kom ik aan een KvK-nummer?
    Zodra je van start gaat met je bedrijf, moet je je eerst inschrijven in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel (KvK). Bij deze inschrijving ontvang je automatisch een KvK-nummer dat uit 8 cijfers bestaat. Dit nummer geeft aan dat je officieel bent geregistreerd als ondernemer.
  • Waar moet je je KvK-nummer vermelden?
    Het KvK-nummer vermeld je, evenals jouw bedrijfsnaam en btw-nummer, op alle bedrijfscorrespondentie. Onder deze correspondentie vallen onder meer jouw facturen, offertes, brieven, e-mails, brochures én jouw zakelijke websiteDe achterliggende gedachte is dat klanten of opdrachtgevers op deze manier altijd weten met wie ze zakendoen.

Lees ook

Inschrijven bij de KvK: zo werkt het Handelsregister 
Wat je moet weten over de eenmanszaak
Een bedrijfsplan in 10 stappen
Zzp'er worden: zo doe je dat
Een goede factuur in 9 stappen

Meer over bedrijf starten

Meer over bedrijf starten
Ondernemingsplan

Gratis ondernemingsplan voorbeelden!

Kun je wel wat hulp gebruiken bij het maken van je ondernemingsplan? Download gratis de voorbeeld ondernemingsplannen, ieder gericht op een bepaalde branche. Zo ga jij sterker van start!

Sluiten