Wanneer je een webshop wilt starten, moet je je aan bepaalde wetgeving houden. In dit artikel bespreken we de belangrijkste juridische regels rondom webshop wetgeving in 2024. Direct naar een specifiek onderwerp? Klik dan op één van onderstaande links:
- De regels voor webshops in 2024
- Wetgeving voor webshops sinds 2022
- Juridische regels voor webshops
- Btw-regels voor webshops
- De algemene voorwaarden van een webwinkel
- De aansprakelijkheid van een webshop
1. De regels voor webshops in 2024
Sinds 1 januari 2023 wordt er voor het eerst toezicht gehouden op de nieuwe regels voor 'van/voor-prijzen'. Wat houden deze regels in en voor wie gelden ze? Ze gelden voor alle vormen van 'van/voor-prijzen', waarbij je kunt denken aan doorgestreepte prijzen en percentages.
Het uitgangspunt van de nieuwe wetten en regels is, dat de korting moet worden gegeven op de laagste prijs die werd berekend in de dertig dagen voordat de korting werd aangekondigd.
Drie uitzonderingen
Er zijn drie uitzonderingen op deze nieuwe wetgeving:
- Voor bederfelijke producten gelden deze regels niet.
- Deze regels gelden niet voor producten die korter dan 30 dagen op de markt zijn. In dat geval geldt de laagste prijs gedurende de periode dat het product wél op de markt is.
- Stapelkortingen (en 'progressieve kortingen') zijn verboden.
2. Strengere wetgeving voor webshops sinds 2022
Het is allemaal onderdeel van een strengere wetgeving, die in 2022 van start ging. Daarbij werden de nieuwe regels voor online verkopen, beter bekend als de e-commerce, een stukje strenger. Het is daarom belangrijker dan ooit tevoren om transparant te zijn als online ondernemer.
Sinds 2022 gelden er óók nieuwe juridische regels voor het plaatsen van reviews op de website: door de wetgeving voor webshops die destijds is ingevoerd, mag je niet langer nepreviews of gekochte beoordelingen op je site plaatsen.
Hiermee wil de overheid er voor zorgen dat klanten zoveel mogelijk eerlijke informatie krijgen over de producten die ze online kopen. Deze richtlijnen zijn dus vooral gericht op het beter beschermen van de consument.
Een reminder: wat is er allemaal veranderd?
- Webshop reviews
Controle op het verwerken van positieve en negatieve reviews. Er mag bijvoorbeeld geen sprake zijn van sponsoring en betaling voor beoordelingen. Daarnaast moet je ook controleren of de reviews daadwerkelijk van klanten afkomstig zijn die het product gekocht en gebruikt hebben. Kortom: reviews en beoordelingen van producten moeten echt zijn. - Gepersonaliseerd aanbod
Je bent verplicht om de klant vooraf te informeren wanneer je een persoonlijk aanbod doet. Heb je bijvoorbeeld informatie over eerdere aankopen van een klant en wil je hem of haar nóg een aanbod doen voor andere producten die wellicht ook aantrekkelijk zijn? Dan moet je dat dus bekend maken op je website. Bijvoorbeeld op je betaalpagina. - Gratis online diensten
Bied je via je webshop gratis diensten aan, bijvoorbeeld een nieuwsbrief waarvoor klanten zich kunnen aanmelden? Dan vraagt de nieuwe webshop wetgeving van je dat je duidelijk aangeeft hoe klanten zich kunnen uitschrijven. Bovendien hebben klanten het recht om binnen 14 dagen de gratis dienst op te zeggen. En dan mag je de gegevens van de klant niet langer bewaren. - Online marktplaatsen
Laat jij andere ondernemers producten of diensten aanbieden via jouw webshop? Dan ben je, volgens de nieuwe regelgeving, een online marktplaats. En in dat geval moet je consumenten laten weten met welke partijen ze te maken hebben. Zet bijvoorbeeld duidelijk op je betaalpagina van welke ondernemer de producten afkomstig zijn. - Vergelijkingssites
Bied je een online zoekfunctie aan op je website? Dan moet je openheid van zaken geven over hoe deze zoekopdrachten tot stand komen. Is het bijvoorbeeld mogelijk voor ondernemers om, tegen betaling, een plek bovenaan de pagina te bemachtigen? Vertel het open en eerlijk zodat de klant ook op de hoogte is.
3. Juridische regels voor webshops
Naast bovenstaande nieuwe regels moet je onder andere aan de volgende andere juridische eisen voldoen:
- Je verkoopt op afstand dus moet je contactgegevens goed vindbaar op je website noteren, zoals je KvK-nummer en btw-nummer. Dit staat in de Wet Koop op afstand.
- Je moet je producten binnen 30 dagen leveren. Als je een kortere levertermijn communiceert, dan moet je je hier ook aan houden.
- Je moet je klant een schriftelijke bevestiging van de bestelling sturen, waar informatie over de bestelling staat maar ook een linkje naar je voorwaarden en het retourbeleid.
- Je moet je voorwaarden over retouren duidelijk neerzetten, houd hier ook rekening met de wettelijke bedenktijd van 14 dagen (herroepingsrecht).
- Sinds de AVG-regeling in 2018 moet je voldoen aan bepaalde regels rondom persoonsgegevens en privacy. Zo moet je een privacybeleid opstellen.
Boetes webshop wetgeving
De Autoriteit Consument en Markt (ACM) en de Autoriteit Financiële Markten (AFM) gaan controleren of webwinkeliers zich aan de webshop wetgeving houden. Doe je dat niet? Dan riskeer je een maximumboete van maar liefst 2 miljoen.
4. Btw-regels voor webshops
Verkoop je via je webshop ook producten buiten Nederland? Houd er dan rekening mee dat je dan met een set btw-regels te maken hebt. Je krijgt te maken met deze regels als je een jaaromzet haalt van minimaal € 10.000 door producten te verkopen aan consumenten in Europa.
Verkoop je aan klanten in Frankrijk en België? Dan betaal je het btw-tarief van het land in plaats van het Nederlandse tarief. Het kan een lastige klus zijn om dat voor alle verschillende landen te regelen.
Daarom kun je nu gebruik maken van het zogenaamde éénloketsysteem (One Stop Shop) en in één keer je btw aangeven en afdragen.
5. De algemene voorwaarden van een webwinkel
Vergeet ook niet om algemene voorwaarden voor je webwinkel op te stellen. Leg hierin bijvoorbeeld duidelijk vast welke regels je hanteert voor het betalen en leveren van producten. Denk ook aan retourregels voor je webshop en het leveren van garantie. Een klant heeft namelijk het recht om een product binnen 14 dagen retour te sturen.
Lees meer over het opstellen van algemene voorwaarden voor je webshop.
6. Aansprakelijkheid van een webshop
Als je producten verkoopt kun je aansprakelijk worden gesteld als die producten schade veroorzaken. Dit heet productaansprakelijkheid. Als je producten uit landen buiten de EU importeert, word jij gezien als producent en dus verantwoordelijk. Bij producten die je uit landen binnen de EU haalt, geldt productaansprakelijkheid alleen als je er een eigen label op plakt.
Leestip: deze risico's loop je als je een webshop begint.
Meest gestelde vragen over de regels voor webshops:
- Welke regels en wetten gelden er voor webshops in de Europese Unie?
Op deze pagina vind je een overzicht van de belangrijkste wet- en regelgeving die geldt voor alle webshops binnen de EU. - Welke nieuwe regels voor webshops zijn er de afgelopen jaren bijgekomen?
Sinds 2022 gelden er bijvoorbeeld nieuwe juridische regels voor het plaatsen van reviews op een website. Door de wetgeving voor webshops die destijds is ingevoerd, mag je niet langer nepreviews of gekochte beoordelingen op je site plaatsen. Sinds 2023 zijn bepaalde vormen van korting verboden, waaronder stapelkorting. - Wanneer is een webshop aansprakelijk voor geleden schade?
Als je online producten verkoopt, kun je aansprakelijk worden gesteld als die producten schade veroorzaken. Dit heet productaansprakelijkheid. Als je producten uit landen buiten de EU importeert, word jij gezien als producent en dus verantwoordelijk. Bij producten die je uit landen binnen de EU haalt, geldt productaansprakelijkheid alleen als je er een eigen label op plakt. - Mag je nog van/voor-prijzen hanteren op een webshop? Sinds 1 januari 2023 wordt er voor het eerst toezicht gehouden op de nieuwe regels voor 'van/voor-prijzen'. Wat houden deze regels in en voor wie gelden ze? Ze gelden voor alle vormen van 'van/voor-prijzen', waarbij je kunt denken aan doorgestreepte prijzen en percentages.