Cliché, maar waar: een goed begin is het halve werk. Wil je graag een bedrijf starten? Dan is het zaak om je goed voor te bereiden. Geïnteresseerd in een specifiek onderwerp? Ga direct naar een stap:
- Ondernemingsplan schrijven
- Rechtsvorm kiezen
- Bedrijfsnaam verzinnen
- Inschrijven bij de KvK
- Beroepseisen checken
- Bestemmingsplan controleren
- Website maken voor je bedrijf
- Administratie inrichten
- Zakelijke rekening nemen
- Verzekeringen voor je bedrijf
Let op: Dit is een algemeen stappenplan. Houd er rekening mee dat er in jouw branche nog aanvullende rechten en plichten kunnen gelden. Denk bijvoorbeeld aan vergunningen voor restaurants, specifieke risico's in de bouw en afspraken met verzekeraars in de zorg. Lees hier meer over een eigen onderneming starten in de bouw, horeca of zorg.
Stap 1. Bedrijf starten? Eerst een ondernemingsplan schrijven
Waarom het aan te raden is om een bedrijfsplan te schrijven? Omdat jij met een concreet businessplan de belangrijkste plannen echt concreet kunt maken en daarnaast eventuele toekomstige probleemsituaties of tegenvallende periodes in kaart brengt.
Sommige starters zien in eerste instantie misschien een beetje op tegen het schrijven van zo'n plan. Naarmate je er serieus mee aan de slag gaat, zul je merken dat dit proces juist helpt bij het concreet worden van je plannen.
Het business model canvas is een fijn hulpmiddel om jouw ideeën vast te leggen. En bekijk de gratis voorbeeld ondernemingsplannen!
Stap 2. Rechtsvorm kiezen
Wil je een eigen bedrijf starten? Dan moet je een rechtsvorm kiezen. Iedere ondernemer in Nederland moet een rechtsvorm bepalen voor zijn of haar bedrijf. Dit doe je bij op een kantoor van de Kamer van Koophandel bij jou in de buurt wanneer je je gaat inschrijven in het handelsregister. Daarover lees je meer onder stap 4.
Er zijn veel verschillende rechtsvormen. Klik op een rechtsvorm om er meer over te leren.
- Eenmanszaak
- Besloten vennootschap (bv)
- Vennootschap onder firma (vof)
- Commanditaire vennootschap (cv)
- Naamloze vennootschap (nv)
- Maatschap
- Vereniging
- Stichting
- Coöperatie/onderlinge waarborgmaatschappij
Aansprakelijkheid en belastingverplichtingen
De gekozen handelsvorm heeft invloed op de aansprakelijkheid en belastingverplichtingen. Daarom is het belangrijk dat je de rechtsvorm kiest die het best bij jouw ondernemersplannen aansluit.
Er zijn in de basis twee soorten rechtsvormen:
- met rechtspersoonlijkheid en
- zonder rechtspersoonlijkheid.
Bij rechtsvormen zonder rechtspersoonlijkheid kun je als ondernemer persoonlijk aansprakelijk gesteld worden wanneer iets of iemand binnen je bedrijf schade veroorzaakt.
Je kunt de rechtsvorm later nog aanpassen, maar dit is een ingewikkeld proces. Dit geeft extra kosten en administratieve verplichtingen, waaronder het opnieuw aanvragen van vergunningen. Je kunt dus beter direct een onderneming starten met de juiste rechtsvorm.
Eenmanszaak populair
Veruit de meeste starters kiezen voor een eenmanszaak, maar het zou best kunnen dat een vof of stichting eigenlijk beter aansluit bij jouw bedrijf. Doe dus eerst goed onderzoek naar de verschillende rechtsvormen voordat je een bezoek gaat brengen aan de KvK.
Stap 3. Bedrijfsnaam verzinnen
Een goede bedrijfsnaam betekent meer dan alleen een naam. Met een duidelijke en goed in het gehoor liggende handelsnaam kun je namelijk in één klap jouw bereik vergoten. Je kunt bij potentiële klanten de belangrijkste boodschap van je bedrijf, product of dienst benadrukken.
In principe ben je vrij om een handelsnaam naar keuze te kiezen, mits jij je wel aan de regels houdt. Zo mag jouw bedrijfsnaam niet te veel lijken op die van concurrenten. Misleiding is ook verboden, je mag je bedrijf dus geen 'Benny's BV' noemen als je een eenmanszaak hebt.
Mag deze bedrijfsnaam?
Twijfel je of de naam die jij op het oog hebt teveel op een bestaand merk lijkt? Dit kun je controleren in het merkenregister van het BOIP (Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom).
Hoe vind je de bedrijfsnaam die écht bij jou past en aan alle regels voldoet? Download de gratis whitepaper (PDF) over bedrijfsnamen en ontvang onze tips direct in je mailbox.
Stap 4. Inschrijven bij de KvK
Iedere onderneming in Nederland moet vermeld staan in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel (KvK). Bij de meeste rechtsvormen, zoals een eenmanszaak, commanditaire vennootschap of maatschap, moet je alleen even persoonlijk bij een KvK-kantoor langsgaan.
Ga je een bedrijf starten met rechtspersoonlijkheid, zoals een besloten vennootschap? Dan zal jouw notaris de inschrijving meestal regelen. Jij hoeft je daarna niet meer apart aan te melden bij de Belastingdienst, de KvK geeft deze gegevens automatisch door aan de fiscus.
Stap 5. Beroepseisen checken
In principe is iedereen vrij om voor zichzelf te beginnen, maar in bepaalde branches (zoals de gezondheidszorg) mag je de betreffende werkzaamheden alleen uitvoeren wanneer je daartoe bevoegd bent.
Zo mogen bepaalde gereglementeerde (beschermde) beroepen alleen worden uitgeoefend na het behalen van een nationaal diploma.
Beschermde beroepen
In de database van beschermde beroepen in de EU vind je meer informatie over de beroepen waarop deze beperking van toepassing is.
Daarnaast kan in bepaalde branches sprake zijn van zogeheten vakbekwaamheidseisen. Hiermee krijgen ondernemers in de kinderopvang, maar bijvoorbeeld ook horecaportiers en rijinstructeurs te maken.
Stap 6. Bestemmingsplan controleren
Het zal je maar gebeuren: heb je net in het centrum van de stad een perfect pand gevonden voor je nieuwe sierradenwinkel, kom je erachter dat dit gebouw over een paar jaar zal worden gesloopt om plaats te maken voor een nieuwbouwproject.
Dit is precies de reden dat je altijd het bestemmingsplan van de betreffende gemeente moet checken vóórdat je een huur- of koopcontract ondertekent. Als er op (korte) termijn plannen zijn om wijzigingen aan te brengen op de beoogde locatie (of in de nabije omgeving), is het wellicht verstandiger om uit te wijken naar een alternatieve plek. Zo kun je met een gerust hart een bedrijf starten.
Stap 7. Website (laten) bouwen
Tegenwoordig kun je als startende ondernemer eigenlijk niet meer zonder: een goede zakelijke website. Hiermee breng je immers jouw bedrijf en de producten of diensten op een professionele manier onder de aandacht bij de doelgroep. Datzelfde geldt voor het aanmaken van een zakelijk e-mailadres.
Sommige starters kiezen ervoor om dit door een professioneel bureau te laten doen, maar je kunt er ook voor kiezen om op eigen houtje een (simpelere) variant te lanceren. Het ligt echter aan jouw specifieke wensen, budget en vooral - je technische vaardigheden - of dit een slim alternatief is.
SEO
Belangrijk om te onthouden is dat jij - of de persoon die je voor deze werkzaamheden inhuurt - ervoor moet zorgen dat de inhoud van je website (teksten, beeld etc.) voldoet aan de actuele SEO-richtlijnen. SEO staat voor Search Engine Optimization, oftewel: zoekmachineoptimalisatie.
Op deze manier vergroot je de kans dat de website straks beter scoort in Google en andere zoekmachines.
Lees hoe je zelf een eigen website kunt maken.
Stap 8. Zakelijke administratie opzetten
Bij veel ondernemers staat het bijwerken van de bedrijfsadministratie niet hoog op het lijstje van favoriete werkzaamheden, maar dit moet om de zoveel tijd toch echt goed gebeuren. Boekhouden, oftewel het op orde brengen (en houden) van de financiële administratie, is namelijk wettelijk verplicht voor iedereen die een eigen bedrijf wil starten.
Onder de boekhouding valt bijvoorbeeld:
- Het opstellen en versturen van facturen en offertes
- Het bewaren van bonnetjes en inkoopfacturen
- Het bijhouden van gewerkte uren (belangrijk voor het urencriterium)
De meeste ondernemers maken gebruik van boekhoudsoftware als ze hun bedrijf starten. Dit is een stuk eenvoudiger dan het werken met Excel en mappen vol bonnetjes.
Boekhouding uitbesteden?
Je kunt uiteraard ervoor kiezen om de boekhouding uit te besteden aan een professional. Of dit voor jou de juiste keuze is, hangt met name af van hoe goed je met cijfertjes bent. Het maakt ook uit hoeveel beschikbare uren je wilt besteden aan het op orde brengen van de bedrijfsadministratie.
- Lees hoe je een overzichtelijke administratie opzet
Stap 9. Bedrijf starten? Zakelijke rekening openen
Een zakelijke rekening is dé manier om overzicht te houden in jouw financiën en te voorkomen dat je zakelijke en privéadministratie straks onverhoopt door elkaar lopen.
Dat is niet alleen handig voor jezelf om beter overzicht te houden op je cashflow, maar kan ook van pas komen wanneer de Belastingdienst inzage wil krijgen in jouw administratie. Goed om te weten: bij sommige accountants en boekhouders is het openen van een zakelijke rekening een vereiste.
Zakelijke rekening voor zzp'ers
Als zzp'er wil je liever niet te veel betalen, zeker niet als je net bezig bent een bedrijf te starten. Daarom heeft Rabobank speciaal voor zelfstandigen zonder personeel de Rabo ZZP Rekening gelanceerd. Je hebt bij deze variant geen vaste kosten, maar betaalt per transactie. Zo blijf je flexibel.
- Lees meer over de voordelen van een zakelijke rekening
Stap 10. Relevante verzekeringen afsluiten
Een bekend gezegde luidt niet voor niets: een ongeluk zit in een klein hoekje. Je zou niet de eerste ondernemer zijn die enthousiast van start gaat zonder de grootste risico's af te dekken en daar achteraf de (kostbare) rekening van betaalt.
Als ondernemer loop jij en - als je personeel gaat aannemen - ook jouw werknemers - nu eenmaal bepaalde risico's.
Risico's afdekken bedrijf
Daarbij kun je denken aan arbeidsongeschiktheid door een bedrijfsongeval of ziekte, maar ook aan stormschade aan je bedrijfspand of het morsen van een kop thee over de computer op locatie bij een klant of opdrachtgever. Als je hiervoor aansprakelijk gesteld word, kan dat flink in de papieren lopen.
Vervelende situaties, maar stuk voor stuk risico's die je kunt afdekken door het afsluiten van relevante verzekeringen.
Wanneer ben je klaar voor de start?
Tot slot: veel oriënterende starters vragen zich af wat hét perfecte moment is om een eigen onderneming te starten. Volgens Mark Vletter van Voys bestaat dat moment niet en is het aan jou om te bepalen wanneer je klaar bent om te starten:
Veelgestelde vragen: eigen bedrijf starten
- Ik wil een bedrijf starten, waar moet ik beginnen?
Heb jij een goed idee en wil je hier graag een bedrijf mee starten? Dan ben je bij IkGaStarten op de juiste plek. In dit handige stappenplan vind je informatie over je eerste acties als startende ondernemer, zoals het schrijven van je ondernemingsplan en het inschrijven bij de Kamer van Koophandel. Vergeet niet om een pakkende bedrijfsnaam te kiezen en om aansprakelijkheidsrisico's af te dekken. - Ik wil een onderneming beginnen, wat zijn de kosten?
Wil je een bedrijf starten? Dan moet je je inschrijven bij de Kamer van Koophandel. De kosten hiervoor bedragen € 75. Wil je een bv oprichten? Dan betaal je nog eens gemiddeld € 500 tot € 1.500 aan notariskosten. Je hebt daarnaast minimaal 1 cent per aandeel nodig om in je bedrijf te steken. Lees meer over de kosten van het starten van een onderneming.