In dit artikel gaan we eerst in op het belang en de betekenis van SEO. Wil je meteen naar de SEO-trends? Klik dan op een van de links hieronder:
- Zoekmachine optimalisatie met BERT
- Voice search
- Mobile first
- De featured snippet
- Videocontent
- Local SEO
SEO optimalisatie voor startende ondernemers en zzp'ers
Heb je een eigen bedrijfswebsite, of ben je er een aan het maken? Dan kun je eigenlijk niet om SEO heen. SEO draait namelijk om het zo hoog mogelijk scoren in de ranking van zoekmachines.
Waarom zou je de felbegeerde eerste positie willen bemachtigen? De meeste mensen klikken bij een zoekopdracht op een van de eerste resultaten. Zeker wanneer deze de zoekvraag perfect beantwoordt. Meer bezoekers is meer potentiële klanten!
Goed om te weten: soms worden de bovenste posities bezet door betaalde advertenties. Dit wordt ook wel Search Engine Advertising (SEA) genoemd.
Content optimaliseren voor zoekmachines
Nu is de grote vraag: hoe trek je als klein bedrijf of zzp'er de aandacht van een tech-reus als Google? Zelf zeggen ze dat het vooral belangrijk is om pagina's zo leesbaar mogelijk te maken voor de bezoeker.
Pas zoekwoorden toe
In de praktijk zijn er een aantal trucjes die je kunt toepassen, zoals het gebruik van keywords (zoekwoorden).
Wanneer je de zoekwoorden die de bezoeker gebruikt om te zoeken in je tekst en koppen verwerkt, kom je hoger in de zoekresultaten. Gebruik hier ook langere en specifiekere combinaties: long tail keywords.
De zoekresultatenpagina wordt ook wel SERP (Search Engine Results Page) genoemd.
Zoekmachines zijn vrij wispelturig. SEO is constant in beweging doordat er geregeld updates worden uitgebracht van de manier waarop Google pagina's indexeert.
Trend 1: Zoekmachine optimalisatie met BERT
Ken je BERT al? Google geeft SEO-updates altijd eigen namen, BERT (Bidirectional Encoder Representations from Transformers) is daar de meest recente van.
Sinds deze update is Google beter in staat om natuurlijk taalgebruik te begrijpen. Vroeger moest je bij de zoekopdracht 'winterjas kind' deze letterlijke combinatie gebruiken in je webteksten. Nu volstaat 'winterjas voor kinderen' voor je SEO als zzp'er. Dit bespaart je een hoop kromme zinnen.
Trend 2: Voice search
Spreek jij wel eens een zoekopdracht in plaats van dat je het typt? Deze manier van zoeken wordt steeds populairder, mede door de opkomst van Siri, Alexa en Google Home. Steeds meer zoekopdrachten zijn daarom in een vraagvorm.
Deze zoektermen in vraagvorm kun je verwerken in je teksten, bijvoorbeeld in de koppen.
Trend 3: Mobile first
Toegegeven, deze trend is niet zo nieuw meer. In 2018 besloot Google dat om goed te scoren, je jouw website moet optimaliseren voor mobiel gebruik.
Sterker nog, er wordt aangeraden om bij het maken van je website in eerste instantie te gaan voor een goede mobiele pagina. Pas daarna optimaliseer je voor desktop.
Als je je website mobile first bouwt, hoeven bezoekers bijvoorbeeld niet meer in te zoomen om je teksten te kunnen lezen. Tip: zorg ook voor voldoende witregels.
Trend 4: Featured snippet (position zero) en rich snippet
De zoekresultatenpagina ziet er tegenwoordig ietsje anders uit dan je misschien gewend bent. Soms staat het antwoord op de zoekvraag namelijk al direct bovenaan, zonder dat je de pagina hoeft te openen (position zero). Dit wordt ook wel een featured snippet genoemd.
Google pakt hierbij zelf een stukje informatie van de website die het beste antwoord op de vraag geeft.
Rich snippet
De rich snippet is net even iets anders. Hierbij wordt iets toegevoegd aan het resultaat in de SERP. Denk bijvoorbeeld aan een aantal sterren bij productpagina's en Frequenty Asked Questions (FAQ's). Dat ziet er bijvoorbeeld zo uit:
Trend 5: Verrijk je website met (SEO) video's
Bezoekers zijn dol op video's, Google dus ook! Wanneer je bezoekers een video aan het bekijken zijn, blijven ze langer op je pagina. Ook heeft een video een hoge deelbaarheidsfactor waardoor je meer backlinks naar je pagina krijgt. Dit kan je SEO als zzp'er een flinke boost geven.
55% van de pagina's op de eerste SERP-pagina bevat minstens een video. (bron: internet marketing unie)
Wist je dat je zelfs met een video op position zero terecht kunt komen? Jazeker, we hebben het over zoekmachine optimalisatie voor video. Dit kun je bijvoorbeeld doen door de closed captions van een video te verrijken met de juist keywords.
Trend 6: Local SEO
Wist je dat je met zoekmachine optimalisatie zelfs aan je lokale bekendheid kunt werken? Uit een survey van Uberall in 2018 onder 1.000 smartphonegebruikers bleek dat 82% van hen in vijf dagen de "near me" functie had gebruikt. Hiermee kun je zien welke bedrijven er in de buurt zijn.
Wanneer je als bloemenwinkel local SEO toepast, zullen potentiële klanten in de buurt jouw website sneller vinden.
Google Mijn Bedrijf
Om hier hoog op te scoren, is het belangrijk om een Google Mijn Bedrijf pagina aan te maken. Vul hier je zakelijke gegevens in en gebruik bij de omschrijving zoveel mogelijk relevante keywords.
Lees ook
6 manieren om je website SEO-proof te maken
Eigen website maken: zo pak je dat aan