Online betaalmethoden voor je webshop
Als ondernemer wil je het je klant zo makkelijk mogelijk maken om te betalen. De klant verwacht inmiddels ook zoveel mogelijk betaalmogelijkheden. Lees meer over de meest populaire online betaalmethoden voor ondernemers, klik op de link om meteen naar één van de betaalopties te gaan:
1. iDEAL Professional, meest populaire online betaalmethode
De meest gebruikte online betaalmethode in Nederland is iDEAL: een handige en veilige methode waarbij klanten hun aankopen bij Nederlandse webwinkels kunnen afrekenen via hun eigen bank. Voor jou als ondernemer is er weinig risico, omdat de klant voor de aankoop betaalt en jij daar een bevestiging van ontvangt.
Om iDeal aan te bieden, sluit je een overeenkomst af met een partner van iDeal. Het verschilt vervolgens per partner hoe je iDeal kunt implementeren op je website. De kosten verschillen ook per partner. Bij Rabobank kun je via iDEAL Professional jouw klanten laten betalen in de vertrouwde omgeving van internetbankieren. Deze betaaloptie is geschikt voor iedereen met een webshop.
2. Creditcard
De creditcard is tegenwoordig een veelgebruikte online betaalmethode. Dit is met name het geval bij buitenlandse webshops; zij werken vaak via een zogenaamde chargeback-regeling.
Hierbij kan de creditcardmaatschappij bij uitblijvende of foutieve leveringen het geld terugvorderen bij de verkoper. Dit bedrag wordt vervolgens teruggestort op de rekening van de klant.
Gebruik creditcard
Ruim de helft van alle Nederlanders heeft een creditcard van Visa of MasterCard en gebruikt deze voornamelijk om vliegtickets en hotels te boeken. Ook wordt de creditcard gebruikt om in geval van tijdelijke financiële nood, uitgesteld te betalen.
In het buitenland is het dagelijkse gebruik van een creditcard een stuk gangbaarder. Dus als je een webwinkel gaat starten die ook buitenlandse klanten bedient, is de optie voor een creditcardbetaling onmisbaar.
3. PayPal aanbieden
PayPal is een van oorsprong online en internationaal betalingsmiddel dat steeds populairder wordt, ook in Nederland. Jij als ondernemer opent een account en koppelt dit aan je zakelijke betaalrekening (of creditcard).
Je klant stort het geld op de Paypalrekening, waarna alle betalingen plaatsvinden binnen het PayPal-systeem. Vergeleken met creditcards en iDEAL is PayPal relatief prijzig. Deze betaalmethode is vooral relevant als buitenlandse klanten online geld naar jouw bedrijf willen overmaken.
4. Achteraf betalen aanbieden met Afterpay / Klarna
Achteraf betalen wordt steeds populairder en klanten verwachten inmiddels dat je Afterpay of Klarna in je webshop aanbiedt. Klanten kopen makkelijker als ze ook later kunnen betalen. Dat klinkt als een hoger risico voor jou als webshop eigenaar, maar dat valt mee. Zowel Afterpay als Klarna betalen jou gegarandeerd uit.
Voor klanten is dit achteraf betalen een extra service. Later betalen vergroot de aankoopkans en kan dus jouw conversie en omzet verhogen.
5. Automatische incasso of acceptgiro
Een oude bekende op het gebied van betalen, maar sommige klanten waarderen de mogelijkheden om nog via automatische incasso of acceptgiro te kunnen betalen.
Betaling via automatische incasso
Een bekend voordeel van automatische incasso is dat het een goedkope en efficiënte methode is. Je weet zeker dat je de openstaande betalingen snel zult ontvangen. Als je bijvoorbeeld een abonnement aanbiedt, is dit een makkelijke betaaloplossing.
Een nadeel kan zijn dat de betaling per automatische incasso in eerste instantie herroepelijk is. Pas na afloop van de terugboekingstermijn weet je zeker dat de betaling definitief is.
Acceptgiro betalingen
Dit probleem heb je niet met de aloude acceptgiro. Dit is een gegarandeerde betaling, omdat een eenmaal bijgeschreven bedrag later niet meer kan worden teruggeboekt. Een nadeel kan zijn dat dit proces arbeidsintensiever en duurder is dan automatische incasso's. Deze betaalmethode wordt steeds minder populair, op 1 juni 2023 stopt Acceptgiro dan ook.
Online betaalmethoden aanbieden via Rabo Onlinekassa
Als je een webwinkel hebt, kun je niet zonder online betaalmethoden. Klanten moeten in jouw webshop veilig en makkelijk kunnen afrekenen. Dat kan met Rabo Smart Pay als totaaloplossing voor al je betalingen. Ook voor je webshop! Rabo OnlineKassa is een uitgebreide online kassa die verschillende belangrijke Nederlandse en buitenlandse betaalmethoden ondersteunt.
Anders gezegd: alle online transacties in jouw webwinkel worden gebundeld en verlopen vervolgens via één virtueel loket. Je bepaalt zelf welke betaalmethoden je in de webshop aanbiedt. De bank neemt alle contractuele verplichtingen met de betaalsystemen over en beheert deze. Je hoeft dus zelf geen contracten af te sluiten met alle verschillende aanbieders.
Groeien met je webshop
Heb je bijvoorbeeld een nieuwe buitenlandse afzetmarkt gevonden en wil je naast de huidige nationale betaalsystemen een internationale betaalmethode toevoegen? Dan groeit Rabo Smart Pay mee met je webshop. De centrale registratie van alle transacties verloopt via het dashboard.
Handig: bij Rabo OnlineKassa maak je automatisch gebruik van Rabo Smart Pay. Dit is een dashboard waar je eenvoudig alle transacties op één plek vindt, van al je (web)winkels. Dit dashboard kun je ook uitbreiden met andere (offline) betaalmethodes, zoals een mobiel pinapparaat.
Lees ook
Alles over het starten van een webshop
Een bedrijfsplan in 10 stappen
Veelgestelde vragen over online betaalmethodes
- Welke online betaalmethodes kan ik het beste kiezen? Er zijn verschillende online betaalmethodes waar je als ondernemer uit kunt kiezen. Zo is iDEAL in Nederland onmisbaar, maar is het ook slim om de creditcard te accepteren. Lees hier meer over de belangrijkste opties.
- Hoe werkt iDEAL zakelijk? Wil jij je klanten in een vertrouwde bankomgeving laten betalen? iDeal voor bedrijven werkt heel eenvoudig. Bij Rabobank kun je direct iDeal zakelijk afsluiten, dat heet iDEAL professional. Tip: ontdek ook het zakelijke betaalverzoek via iDEAL.