Wil jij graag zzp'er worden in de bouw? Dan ben je hier aan het juiste adres. In dit artikel bespreken we waar je allemaal aan moet denken wanneer je voor jezelf wilt beginnen in de bouw.
Zo lees je bijvoorbeeld alles over inschrijven bij de Kamer van Koophandel en het uurtarief van een bouwvakker.
Starten als zzp'er in de bouw: waar begin je?
In principe kan iedereen gaan ondernemen in de bouw. Toch hebben de meeste starters eerst een tijdje in loondienst gewerkt om ervaring op te doen. Zo weet je beter wat je klanten precies verwachten en kom je deskundiger over.
Timmerman Stefan Westerweel (34) is ervaringsdeskundige. Hij begon in 2017 zijn eigen bouwbedrijf. “Ik had dus al veel materiaal en gereedschap en dat maakt dat de stap naar zelfstandig ondernemen veel makkelijker. Ik ken de bouwwereld, de economie is nu gunstig en ik ben 34, een goede leeftijd om de stap te maken.”
Bedenk van tevoren of je je wilt gaan specialiseren, bijvoorbeeld als timmerman of zzp'er in de steigerbouw, of dat je liever allerlei verschillende opdrachten aanneemt. Je kunt gaan ondernemen in de bouw als bouwvakker, maar ook als aannemer.
Bepaal je rechtsvorm
Nu je weet wat je precies gaat doen als ondernemer, is het tijd om te bepalen welke rechtsvorm het meest geschikt is voor jouw bedrijf. Er zijn veel verschillende varianten, denk bijvoorbeeld aan de:
- Eenmanszaak
- Bv
- Nv
- Vof
De meeste startende ondernemers kiezen voor een eenmanszaak of bv, lees hier wanneer je voor welke kiest.
Inschrijven bij de KvK
Een van de eerste dingen die je als starter doet, is je inschrijven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel. Dit is verplicht voor ieder bedrijf met de intentie om goederen of diensten te verkopen om winst te maken.
Je maakt hiervoor online een afspraak en gaat langs bij een kantoor bij jou in de buurt. Zorg dan dat je jouw bedrijf uiterlijk één week nadat je gestart bent, inschrijft bij de KvK (inschrijven voor de startdatum is ook mogelijk).
Inschrijven kost eenmalig 50 euro. Je wordt dan ook direct aangemeld bij de Belastingdienst als ondernemer. Mocht je een papieren uittreksel willen, kost dit 15 euro extra.
Let op: Ondernemer zijn voor de btw, betekent niet direct dat je ook ondernemer bent voor de inkomstenbelasting.
Als zzp'er of personeel in dienst?
De meeste starters beginnen eerst als zzp'er, aangezien ze nog niet de financiële middelen hebben om medewerkers te betalen. Ben je al een tijdje aan de weg aan het timmeren, dan kun je ervoor kiezen om personeel te gaan aannemen.
Je kunt dan steeds grotere klussen aannemen, en projecten waar je meerdere expertises voor nodig hebt.
Een groot, succesvol bedrijf is een prachtig doel, maar besef je wel dat er bij het aannemen van personeel veel komt kijken. Wist je dat je als zelfstandige ook andere zzp'ers kunt inhuren?
Lees meer over het aannemen van personeel als zelfstandige.
Wat is het uurtarief in de bouw?
Vraag je je af hoeveel je zou moeten vragen als zelfstandige in de bouw? Je bent niet alleen. Je tarief hangt onder meer af van je ervaring en de kosten die je kwijt bent aan materialen. Over het algemeen geldt voor het uurtarief van een bouwvakker:
- Laag uurtarief: 32 tot 37 euro.
- Gemiddeld uurtarief: 38 euro.
- Hoog uurtarief: 39 tot 45 euro.
Tip: houd bij het bepalen van je uurtarief in je achterhoofd dat je niet te ver van je concurrenten wilt afzitten. Vraag je veel minder? Dan verstoor je de markt en snijd je jezelf in de vingers. Vraag je juist veel meer? Dan krijg je waarschijnlijk niet zoveel werk.
Tip: Ontdek hoe je jouw uurtarief kunt verhogen!
Administratie; zelf doen of uitbesteden?
De boekhouding is voor veel ondernemers niet het meest favoriete klusje. Toch ben je door de Belastingdienst verplicht om een duidelijke boekhouding te voeren. Hieronder valt bijvoorbeeld:
- De urenadministratie
- Alle facturen en offertes
- Bankafschriften
- Eventuele rittenadministratie
Weet je van jezelf dat je niet zo handig bent met cijfers? Besteed het dan uit aan een boekhouder of accountant.
Zorg dat je in ieder geval weet hoeveel btw je moet rekenen bovenop je uurtarief. Het standaard tarief is 21%.
Liever zelf aan de slag? Download dan eerst ons gratis whitepaper administratie.
Hoe kom je aan klanten?
Als je net voor jezelf begint, is het vaak even zoeken naar de juiste manier van acquisitie. Als je in de bouw werkt, heeft het vaak weinig zin om naar netwerkborrels te gaan. Binnen deze sector werkt mond-tot-mondreclame veel beter.
Zo ging het ook bij Stefan: “Er komen veel opdrachten binnen via mond-tot-mondreclame. Ik had de verwachting dat ik het eerste jaar blij mocht zijn als er een paar mensen zouden bellen voor wat kleine karweitjes, maar het werden al snel grote opdrachten.”
Probeer ook websites als Werkspot eens. Daar kun je reageren op klusverzoeken van mogelijke klanten. Let op: je betaalt voor het ontvangen van het telefoonnummer van een klant.