Zo haal je meer voordeel uit de belastingaangifte

Bijgewerkt op 18 augustus 2016
6 min  leestijd
23.669
Auteur: Marieke Leijnen
Zo haal je meer voordeel uit de belastingaangifte

De zelfstandigenaftrek en startersaftrek: je hebt er vast wel eens van gehoord. Maar welke fiscale voordelen kun jij nog meer halen uit de belastingaangifte? Pas de volgende tips toe en benut zo de slimme voordelen bij jouw aangifte.

De btw-aangifte

De btw-aangifte (ook bekend als omzetbelasting) hangt samen met jouw inkoop- en verkoopfacturen. Het verschil in btw daartussen moet je vervolgens afdragen of - als het een positief getal is - krijg je terug van de Belastingdienst. De btw-aangifte doe je per maand, kwartaal of per jaar. Hierin geef je aan hoeveel btw je hebt berekend aan jouw klanten en welke door jouw betaalde btw fiscaal aftrekbaar is. 

De aangifte inkomstenbelasting

Als ondernemer regel je de aangifte inkomstenbelasting niet vanuit jouw privéaangifte. Je gebruikt in dat geval jouw zakelijke account en vult de zakelijke aangifte aan met privégegevens. De aangifte inkomstenbelasting bestaat uit jouw balans, het verlies, de gemaakte winst en - wanneer je een fiscale partner heeft - ook zijn of haar gegevens.

Uurtarief: hoeveel vraag jij in 2025?

€ 15 - € 30 (excl. btw)
10%
€ 30 - € 45 (excl. btw)
20%
€ 45 - 60 (excl. btw)
21%
€ 60 - 90 (excl. btw)
21%
€ 90 - € 150 (excl. btw)
18%
Meer dan € 150 (excl. btw)
3%
Ik lever niet op uurtariefbasis
7%
Aantal stemmen: 5341

7 slimme aftrekposten voor starters

Van welke fiscale aftrekposten mag jij als (beginnend) zelfstandig ondernemer gebruikmaken? 

1. Zelfstandigenaftrek

Als startende ondernemer heb je waarschijnlijk gekozen voor het oprichten van een zelfstandige onderneming. Dan kun je meestal gebruikmaken van de zelfstandigenaftrek, mits je voldoet aan het urencriterium van 1225 uur. Voor dit jaar gaat het om 7.280 euro. Let op: ook als jij halverwege het jaar met jouw bedrijf bent gestart, geldt het urencriterium van 1225 uur. Dat betekent dus dat je een paar maanden héél veel moet werken als je in september ondernemer bent geworden. 

2. Startersaftrek

Goed nieuws voor startende ondernemers: de zelfstandigenaftrek wordt namelijk verhoogd met een bedrag van 2.123 euro aan startersaftrek wanneer jij in één of meer van de afgelopen vijf jaar geen ondernemer was én wanneer je gedurende die periode niet vaker dan twee keer de zelfstandigenaftrek hebt toegepast. 

3. Pensioenopbouw

Als zelfstandig ondernemer kun jij je meestal niet aansluiten bij een pensioenfonds. Daarom moet je het volledig zelf regelen en er zijn verschillende opties om dit te doen. Denk aan zelfstandig sparen, banksparen, een lijfrenteverzekering, de Fiscale Oudedagsreserve (FOR), in eigen beheer (als je een bv hebt) of de nieuwste pensioenregeling voor zelfstandigen. Lees uitgebreid over de genoemde opties in het artikel: Pensioen opbouwen als ZZP'er: wat zijn de mogelijkheden? 

4. Afschrijven

Om jouw dienst of product te kunnen leveren, heb je bepaalde bedrijfsmiddelen nodig. Dat zijn spullen die je niet verkoopt, maar een aantal jaren in jouw onderneming kunt gebruiken. Denk aan een laptop, machine of vergunning(aanvraag). Dit soort materiële en immateriële bedrijfsmiddelen mag je afschrijven.

zakelijke rekening afbeelding

Start je als zzp’er?

Dan komt er veel op je af. Bij Rabobank is de zakelijke rekening voor startende ondernemer de eerste 6 maanden gratis en je opent 'm in 5 minuten.

Meer weten

Dat houdt in dat je de kosten van de bedrijfsmiddelen verdeelt over het aantal jaren dat je hiervan gebruikmaakt en dat je dus ieder jaar een deel van de kosten mag aftrekken van jouw winst. Bijvoorbeeld: van een laptop van duizend euro die je vijf jaar gebruikt, schrijf je het eerste jaar tweehonderd euro af, het tweede jaar tweehonderd, het derde jaar tweehonderd euro, etc. Je leest er meer over in het artikel Alles over het fiscaal afschrijven van bedrijfsmiddelen.

Let op: je kunt pas afschrijven bij een investeringsbedrag van minimaal 450 euro. Als startende ondernemer mag je ook willekeurig afschrijven. Je bepaalt in dat geval zelf wanneer je de totale afschrijvingskosten aftrekt.

Hiervoor moet je wel aan twee belangrijke voorwaarden voldoen: ten eerste moet jouw onderneming bij de KvK geregisteerd staan als een eenmanszaak, maatschap, commanditaire vennootschap of een vennootschap onder firma (vof). Ten tweede voldoe je aan de criteria om de startersaftrek te mogen toepassen.

In principe mag je dan middelen willekeurig afschrijven. Houd er wel rekening mee dat je dit alleen kunt toepassen op bedrijfsmiddelen die je kocht in de jaren dat je startersaftrek kon krijgen of in het jaar ervoor (het aanloopjaar). 

5. Investeringsaftrek

Het geld dat je investeert in bedrijfsmiddelen, kun je (naast de afschrijvingen) in sommige gevallen deels van de winst aftrekken. Dit gaat via de zogenoemde investeringsaftrek. Vormen hiervan zijn de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (voor investeringen van kleine omvang), de energie-investeringsaftrek (voor bedrijfsmiddelen die op de Energielijst staan) en de milieu-investeringsaftrek (voor bedrijfsmiddelen die op de Milieulijst staan).

6. Kleineondernemersregeling

Als je in een jaar minder dan 1.883 euro aan btw hoeft te betalen, kun je in aanmerking komen voor belastingvermindering via de kleine ondernemers regeling (soms afgekort tot KOR). Moet je minder dan 1.345 euro btw betalen, dan vervalt die btw zelfs helemaal, mits je hiervoor tijdig een ontheffing hebt aanvraagd. Let op: deze regeling geldt niet voor rechtspersonen, zoals een bv, vof of stichting. Lees er alles over in het artikel Wat je moet weten over de kleineondernemersregeling.

7. Meewerkaftrek

Werkt jouw fiscale partner per jaar 525 uur (of meer) mee aan jouw onderneming zonder dat hij of zij daarvoor een vergoeding krijgt? Of gaat het om een vergoeding van minder dan 5.000 euro? Dan kun je in veel gevallen gebruikmaken van de speciale meewerkaftrek. Hoe meer uren jouw partner heeft meegewerkt, des te groter het percentage dat je van de gemaakte winst kunt aftrekken.

Calculator verzekeringen berekenen

Zelf je verzekeringen regelen

Bij Rabo ZelfZeker regel je als ondernemer eenvoudig zelf je verzekeringen. 

Bekijk de opties

Lees ook

Wanneer ben ik ondernemer voor de Belastingdienst?
Alles over de investeringsaftrek in 2016
Checklist: alles over de btw-aangifte
Dit zijn de belangrijkste aftrekposten voor ZZP'ers
Het urencriterium: hoe werkt dat?
Alles over de inkomstenbelasting voor ondernemers

Meer over belasting voor zzp'ers

Meer over belasting voor zzp'ers
ZZP rekening

Breng je financiële administratie op orde voor 2024

Makkelijk onderscheid maken tussen privé en zakelijke uitgaven? Met de Rabo ZZP rekening start je laagdrempelig met weinig kosten: je betaalt alleen voor wat je gebruikt.

Sluiten