6 tips voor succesvol ondernemen in crisistijd

Bijgewerkt op 17 april 2020
6 min  leestijd
1.455
Auteur: Marieke Leijnen
Zo start je een bedrijf

In crisistijd is het voor (startende) ondernemers  belangrijk om op een eventuele recessie in te spelen. Klanten hebben minder geld te besteden en het verkrijgen van leningen is lastiger. Wat kun je doen om de onderneming draaiende te houden?

1. (Her)schrijf je ondernemingsplan

Een succesvolle onderneming begint met een goed ondernemingsplan. Dit plan brengt niet alleen je beperkingen en mogelijkheden in kaart, het helpt je ook om externe financiers te overtuigen.

In tijden van economische crisis is het verstandig om nog eens goed naar je mooi opgestelde plan te kijken. Je branche kan er namelijk door de crisis ineens heel anders voorstaan dan een half jaar geleden.

Tip: geef je ondernemingsplan een APK!

Houd een vinger aan de pols en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in je branche. Het is nu belangrijk om vooruit te kijken en zo actief mogelijk in te spelen op deze ontwikkelingen.

2. Innoveren, juist in crisistijd

In tijden van crisis komen veel (startende) ondernemers met de mooiste ideëen. Je moet immers creatiever zijn dan normaal om het hoofd boven water te houden. Dit is misschien wel hét moment om iets nieuws te proberen. Een nieuw businessmodel slaat soms juist aan in crisistijd.

Veel ondernemers komen er in moeilijke tijden pas achter dat hun verdienmodel eigenlijk niet aansluit bij de behoefte van de klant. Durf dan het roer om te gooien.

Uurtarief: hoeveel vraag jij in 2025?

Er zit veel verschil in de uurtarieven van zzp'ers. Hoeveel vraag jij per uur in het komende jaar?

Choices

3. Actief debiteurenbeheer

Het is belangrijk nu extra belangrijk om de inkomsten in de gaten te houden en op tijd actie te ondernemen. Een overzichtelijke administratie is daarvoor onmisbaar, anders weet je niet goed van wie je nog geld krijgt.

Verstuur je rekeningen op tijd en scherp het debiteurenbeheer (het betaald krijgen van facturen) aan. Bijvoorbeeld door direct actie te ondernemen als je klant te laat betaalt.

whitepaper administratie cover

Administratie opzetten?

Speciaal voor starters: de basis in 5 minuten. Een overzicht van wat je nodig hebt om aan de slag te gaan met je boekhouding, inclusief tips.

Download gratis PDF

Wanbetaler aanpakken

Grote kans dat jouw klant tijdens een crisis ook in geldnood komt, het is dan ook aan te raden niet meteen met een incassobureau te dreigen. Gebruik liever het volgende stappenplan:

  1. Betalingstermijn verstreken? Stuur een betalingsherinnering.
  2. Bel je klant, misschien is een regeling te treffen.
  3. Stuur een tweede betalingsherinnering.
  4. Pas als de klant nu niet betaalt, is het slim om een incassobureau in te schakelen. Zij kunnen je helpen met het betaald krijgen van je factuur.

4. Klanten vinden in crisistijd (acquisitie)

Om winst te blijven maken, is acquisitie ontzettend belangrijk. Probeer altijd een aantal klanten te houden om je basisinkomen niet in te laten zakken. Hierbij is het belangrijk om tariefverlagingen te allen tijden te voorkomen. Zie maar eens terug te komen op je oude niveau als je 'ja' zegt...

Tegelijkertijd is het als ondernemer vaste kost om constant op zoek te zijn naar meer klanten. Als je het vaker doet, word je er ook steeds handiger in. Wees niet te bescheiden, presenteer je unique selling point met enthousiasme en laat je zien op netwerkbijeenkomsten, je website en social media.

De juiste marketing

Neem je marketinguitingen eens kritisch onder de loep, passen ze wel bij de huidige tijd? In tijden van crisis houden mensen sneller de hand op de knip, goede, wervende reclame is nu extra belangrijk.

Marketing zonder budget? Zo doe je dat!

5. Inzetten social media

Social media worden steeds belangrijker voor ondernemers voor het vinden van nieuwe opdrachten. Er zijn regelmatig opdrachten te vinden in groepen op Facebook en LinkedIn. 

Via deze kanalen kun je als ondernemer bekendheid, autoriteit en uiteindelijk ook klanten genereren. Alleen een account aanmaken is niet genoeg, je moet er wel echt werk van maken.

6. Kosten reduceren

Kijk nog eens goed naar de kosten die je jaarlijks maakt. Zijn ze allemaal wel nodig om je bedrijf draaiende te houden? Als je personeel in dienst hebt, is dat een constante kostenpost.

Soms lopen contracten af en dan kan een kritische blik op je personeelsbestand geen kwaad. Werkt deze medewerker zoals je dat zou willen? Veel ondernemers vinden het moeilijk om mensen te ontslaan, maar als je iemand alleen in dienst houdt uit loyaliteit, snijd je jezelf uiteindelijk in de vingers.

Investeringen, noodzakelijk of niet?

Stond er een investering op de planning? Dan is het slim om hier nog eens kritisch over na te denken. Is het slim om hier nu geld aan uit te geven? Of kan het beter gebruikt worden om bijvoorbeeld personeel in dienst te houden?

Heb je wél genoeg cashflow, dan is het niet onverstandig om nu te investeren. De prijzen zijn waarschijnlijk lager, al moet je dit wel goed doorrekenen om de investering rendabel te maken.

zakelijke rekening afbeelding

Zakelijke rekening: 6 voordelen!

Zakelijke rekening nodig of twijfel je nog?

Bekijk de 6 voordelen

Meer over zzp

Meer over zzp
ZZP rekening

Breng je financiële administratie op orde voor 2024

Makkelijk onderscheid maken tussen privé en zakelijke uitgaven? Met de Rabo ZZP rekening start je laagdrempelig met weinig kosten: je betaalt alleen voor wat je gebruikt.

Sluiten