1. Hogere kwaliteit dan de concurrent
Als je potentiële klanten op zoek gaan naar een product of dienst, zijn ze niet op zoek naar iets matigs. Ze willen goede kwaliteit.
Als jouw prijs iets hoger ligt dan bij de concurrent, maar de kwaliteit aantoonbaar beter is, zullen de meeste klanten voor jou kiezen.
Zoek de beste grondstoffen en doe goed onderzoek naar alle partijen binnen de supply chain. Alleen zo weet je exact welke kwaliteit je levert.
2. De juiste prijs bepalen
Goedkoop is vaak duurkoop, dat weet de klant ook. Ga daarom altijd voor de hoogst haalbare kwaliteit, ook als dit betekent dat je prijzen daardoor iets hoger zullen uitvallen.
Als je een dienst aanbiedt, mag je ook best een hogere prijs vragen als je bijvoorbeeld meer ervaring of een specialisatie hebt.
Hoe duur moet mijn product/dienst zijn?
Natuurlijk is er ook zoiets als een te hoge prijs. Kijk op de websites van je concurrenten om een inschatting te maken van de gemiddelde prijs. Ga hier niet te ver boven zitten.
Vind je het lastig om tot een goede prijs te komen? In dit artikel leer je de ideale kostprijs berekenen.
3. Betere service dan concurrenten
Mond-tot-mondreclame is enorm belangrijk als je je klantenkring wilt uitbreiden.
Ondernemers die hameren op klantvriendelijkheid, een goede bereikbaarheid, snelle leveringstijd en het adequaat oplossen van problemen, plukken daar uiteindelijk de vruchten van.
Denk hierbij om het volgende:
- Roep nooit zelf van de daken dat je bedrijf geweldige service biedt; dat kan ergernis wekken bij een klant die dit anders heeft ervaren
- Laat je niet verleiden tot het 'Wij van wc eend-praatje'. Vraag tevreden klanten liever om een recensie achter te laten, dat is veel waardevoller
4. Je Unique Selling Point (USP)
Waarin onderscheidt je bedrijf zich van concurrenten? Ga op zoek naar de factoren die uw producten, diensten of processen waarin je (in positieve zin) verschilt van de rest. Dit zijn je Unique Selling Points.
Tip: Beter vergelijken met concurrenten? Stel een concurrentieanalyse op!
Zit het bijvoorbeeld in het uitgebreide aanbod of juist in de jarenlange expertise van je bedrijf? Hoe tastbaarder je kwaliteiten, des te beter je het argument kunt verkopen.
5. Bied iets extra's bij de aankoop of bestelling
Potentiële klanten houden van voordelen. Met het bieden van iets extra's bij een aankoop of bestelling kun je nog meer consumenten over de streep trekken.
Zoek deze speciale aanbiedingen niet alleen in gratis producten, maar denk ook eens aan het gratis aanbieden van extra informatie, bijvoorbeeld in de vorm van een magazine of nieuwsbrief.
6. Vraag je klanten om feedback
Natuurlijk geloof jij heilig in jouw product of dienst, maar doen je klanten dat ook? Het is belangrijk om geregeld feedback te vragen van je klanten. Alleen zo kom je erachter of wat je verkoopt nog wel aansluit bij hun behoeften.
Je kunt hiervoor een survey opstellen, interviews houden of je klant gewoon opbellen of aanspreken.