1. Houd de website up-to-date
De zakelijke website is het online visitekaartje van jouw onderneming. Houd daarom de site altijd actueel, omdat het jouw bedrijf representeert. Als iemand een (fysiek) visitekaartje aan je geeft waar verouderde gegevens op staan en diegene er met een pen een nieuw e-mailadres opschrijft, komt dit amateuristisch over.
Dat geldt dus ook voor jouw zakelijke website. Houd deze up-to-date zodat bezoekers geen verouderde informatie tegenkomen. Klanten haken af als ze je niet kunnen bereiken of als ze zien dat de site al een jaar niet geüpdatet is.
Werk de website dan ook regelmatig bij. Dat hoeft niet dagelijks, maar toch zeker iedere maand en het liefst elke week. Daar komt bij dat recent onderhouden websites beter vindbaar zijn in online zoekmachines als Google. Iedere keer dat de site wordt bijgewerkt, komt dit de vindbaarheid ten goede. Als je niet goed bent in het schrijven van teksten, of niet technisch bent, is het wellicht verstandig om dit werk uit te besteden.
2. Pas SEO toe op de website
Als aan alle voorwaarden van jouw site zijn voldaan - je hebt onder andere de achterkant op orde (het CMS) en de voorkant is goed gestyled - nodigt de site uit om bezocht te worden. Maar dan moeten er wel bezoekers komen. Daar moet je zelf achteraan gaan, want niemand loopt er zoals bij een fysieke winkel even langs, ze moeten er wel naar toe worden doorverwezen.
Dat kan door middel van Search Engine Optimization (SEO), beter bekend als zoekmachineoptimalisatie. Hiermee zorg je ervoor dat jouw website via zoekmachines als Google en Bing beter online vindbaar wordt. Je kunt hiervoor gespecialiseerde tekstschrijvers inhuren, maar zelf SEO toepassen is ook een mogelijkheid. Lees voor een spoedcursus het artikel Checklist: scoren met SEO in 2015.
3. Wees actief op social media
Door actief te zijn op social media kun je meer bezoekers naar je website trekken. Presenteer jezelf als deskundige op jouw vakgebied en laat dit aan de buitenwereld zien door middel van posts op Facebook en Twitter. Langzaam bouw je een steeds groter netwerk van volgers op, waardoor je bereik steeds groter wordt. Zoek daarnaast op LinkedIn relevante groepen en deel daar je kennis en expertise.
Je moet echter wel de nodige tijd en energie investeren in het bijhouden van social media. Wanneer je de ene maand veel updates plaatst en de volgende weken niets van je laat horen, kan dit een averechts effect hebben. Let tegelijkertijd op de valkuil dat het managen van de social media niet ten koste gaat van je dagelijkse werkzaamheden. Lees ook dit overzicht van de belangrijkste social mediakanalen en welke strategie bij welk platform past.
4. Schrijf een blog
Als startende ondernemer moet je jouw bedrijf, producten en diensten onder de aandacht brengen bij de doelgroep. Naast de inzet van social media kun je jezelf ook met een blog als expert in jouw vakgebied aan de buitenwereld presenteren. Ga bij het bedenken van een onderwerp altijd uit van het belang van de lezer; zij moeten er waardevolle informatie uit kunnen halen. Een blog is dus geen advertentie!
Een klant is vooral op zoek naar informatie die iets toevoegt aan de beleving van jouw product of dienst. Maak daarom ook onderscheid tussen nieuwsberichten en blogs. Je kunt prima een nieuwsbericht wijden aan een nieuwe samenwerking met een klant, maar blogs zijn er in principe niet voor bedoeld om de lezer te overtuigen van de kwaliteit van de producten of diensten die je aanbiedt.
Presenteer jezelf als expert en overtuig de lezer op deze manier van jouw vakkennis. Houd ook de actuele stand van zaken in jouw branche goed in de gaten. Vaak lenen nieuwe ontwikkelingen zich uitstekend voor het schrijven van een blog, waarin je jouw mening kunt delen met de doelgroep.
Door slim gebruik te maken van SEO dragen zakelijke blogs er uiteindelijk ook aan bij dat je online beter vindbaar wordt. En dat vergroot de kans dat potentiële klanten met jouw producten en diensten in contact komen. Lees hier een uitgebreid artikel hoe een blog jouw bereik kan vergroten.
5. Deel informatie
Wees niet bang om informatie en kennis weg te geven op jouw site. Jouw zakelijke website is hét podium om te laten zien dat je voldoende kennis in huis hebt, dat je goed bent in je vak en dat je deze kennis op een duidelijke manier weet uit te dragen. Je bent, kortom, de moeite waard om te lezen en daarmee bezoekers naar je site te trekken. Laat door het delen van informatie potentiële klanten kennis met je maken.
6. Ga discussies niet uit de weg
Als je door klanten gevonden wilt worden of verkeer naar je site wilt krijgen, moet je jezelf laten zien. Dit doe je uiteraard door je werk goed te doen, maar ook door je mening te laten horen. Zet jezelf op de kaart als expert op jouw vakgebied, dit kan juist ook door een afwijkende mening te hebben. Dat is minder veilig, want het levert veel meer discussie op.
Niet iedereen zal het met je eens zijn, maar zo bereik je wel meer mensen dan je normaal zou doen. Wees dus niet bang om ook eens een ander geluid te laten horen. Blogs die discussie opleveren, genereren doorgaans meer traffic op social media en dat leidt weer tot extra bezoekers van jouw site.
7. Verstuur een nieuwsbrief
Als je regelmatig berichten op je website post, kan het een optie zijn om deze berichten eens in de zoveel tijd te bundelen in een nieuwsbrief. Als je dit namelijk bij ieder nieuwsbericht of update afzonderlijk doet, kan dit als spam worden gezien en dan ben je deze bezoekers (lees: potentiële klanten) kwijt.
De beste optie is om op regelmatige basis een nieuwsbrief te versturen naar abonnees. Als je dagelijkse updates wilt versturen, kun je dit doen via de al eerder genoemde social media-kanalen.
Als je besluit een nieuwsbrief te gaan verzenden is het belangrijk dat je dit dus niet voor iedere update doet. Een keer per week is vaak al genoeg al kan dit ook best een keer per maand, dat is afhankelijk van het werk dat je doet.
Zolang je maar in één keer alle relevante ontwikkelingen vermeldt. Verstuur de nieuwsbrief op een vast tijdstip op een vaste dag, liefst aan het eind van de ochtend of van de dag.
8. Ontwikkel een responsive website
Inmiddels beschikt bijna iedereen in Nederland over een smartphone en/of een tablet. Die vaker gebruikt worden dan een computer. Jouw potentiële klant checkt in de trein zijn twitteraccount en wordt via een tweet doorverwezen naar jouw website.
Dan is het handig als deze website ook volledig en leesbaar op zijn mobiele telefoon verschijnt. Het is dus raadzaam om vooraf ook na te denken over een mobiele of responsive website-variant. Dit kan in de vorm van een mobiele site, waarbij je bijvoorbeeld kunt switchen met een desktopversie.
Een andere optie is om een app te ontwikkelen, al is dit voor startende ondernemers vaak pas van toepassing wanneer het bedrijf groeit. Een app laten maken is niet goedkoop, dus de investering moet wel worden terugverdiend. Bedenk ook dat Android-toestellen en iPhones een verschillende app nodig hebben, zo ondersteunt de iPhone bijvoorbeeld geen flashplayer.
Ook interessant voor jou
Hoe een blog jouw bereik kan vergroten
Eigen website maken: zo pak je dat aan
Checklist: scoren met SEO in 2015
Dit zijn de belangrijkste social media trends voor 2015
Hoe maak je van jouw webshop een succes?