1. SocialBro
Ben jij enthousiast aan het twitteren geslagen om jouw bedrijf, merk of product beter in de markt te zetten? En heb je eigenlijk geen idee of jouw werkwijze wel echt effectief is? Dan kan SocialBro een uitkomst zijn. Deze tool verschaft je onder meer kostbare informatie over jouw doelgroep. Daarnaast kun je ook jouw tweets analyseren (wat is het beste moment om berichten te versturen, hoe wordt hierop door volgers gereageerd etc.). Je mag SocialBro vijftien dagen gratis uitproberen. Daarna betaal je voor het goedkoopste pakket zo'n veertien dollar per maand.
www.socialbro.com
2. Fanpage Karma
Als je op zoekt bent naar een tool om jouw status op Facebook te analyseren, moet je eens een kijkje nemen bij Fanpage Karma. Deze tool biedt heel specifiek inzicht in onder andere het bereik, de groei en betrokkenheid van jouw zakelijke pagina. Zo kun je jouw activiteiten grondig analyseren en krijg je een beter beeld van wat jouw geval wel (en wat juist niet) werkt. Naast Facebook kun je Fanpage Karma eventueel ook 'loslaten' op jouw Twitter-pagina en YouTube-kanaaal. De tool is - afgezien van een trial van twee weken - niet gratis; het goedkoopste pakket kost circa vijftig dollar per maand.
www.fanpagekarma.com
3. RivalIQ
Als startende ondernemer moet je - ook online - in veel gevallen meteen opboksen tegen één of meer gevestigde concurrenten in jouw branche of regio. Wil je weten hoe jouw voornaamste concurrenten presteren op de belangrijkste social media-platforms? Dan kan RivalIQ uitkomst bieden. Hier selecteer je handmatig een aantal merken of bedrijven, waarvan RivalIQ vervolgens hun activiteiten op onder andere Facebook, Twitter en Google Plus volgt. Ook leuk als je eens wilt zien hoe grote merken als Coca-Cola het doen. Na een gratis proefperiode van veertien dagen kun je voor 99 dollar per maand 'meegluren' bij tien bedrijven.
www.rivaliq.com
4. Tweetcaster
Werk jij veel met je smartphone? Dan kan het verstandig zijn om eens te kijken naar de mogelijkheden van Tweetcaster. Deze kosteloze tool voor Twitter is beschikbaar voor zowel iOS als Android-toestellen en is in eerste een dashboard om jouw tweets te managen, maar Tweetcaster beschikt ook over een paar originele extra's. Zo kun je gespecialiseerde zoeklijsten aanmaken, eventuele ongewenste berichten verbergen en leuke effecten toevoegen aan afbeeldingen.
Tweetcaster.com
5. Buzz Sumo
Als je op termijn beter wilt scoren op specifieke onderwerpen, is Buzz Sumo een handige online tool om te onthouden. Hierbij kun je heel specifiek zoeken op bepaalde termen en kijken hoe deze afzonderlijke onderwerpen worden gewaardeerd op bijvoorbeeld Facebook, Twitter of Pinterest. Als je eenmaal beter weet wat scoort bij jouw doelgroep, kun je daar vervolgens jouw strategie op aanpassen en bepalen over welk onderwerp je deze week een nieuwsupdate of blog schrijft.
Buzzsumo.com
6. Infogr.am
Infographics - mits goed gemaakt - doen het doorgaans goed op social media. Als het een beetje meezit, wordt jouw visuele content namelijk opgepikt door steeds meer volgers of fans. Een goede manier dus om jouw kennis op een bepaald vakgebied onder de aandacht te brengen (en daarnaast jouw bedrijf op een positieve manier te promoten). Infogr.am is een fantastische tool om op relatief eenvoudige wijze zelf een infographic te maken. Zo kun je deze tool bijvoorbeeld ook gebruiken om de belangrijkste jaarcijfers in een infographic te verwerken.
Infogr.am
7. BeFunky
Ook afbeeldingen kunnen een meerwaarde zijn voor jouw berichten op social media. En dat is niet alleen van toepassing op Instagram en Pinterest, want ook op Facebook kan het toevoegen van een afbeelding de kans op engagement vergroten. Dan is het wel zo leuk als je een afbeelding mooi kunt bewerken. Niet iedere starter heeft voldoende budget om Photoshop te installeren, maar gelukkig zijn er online genoeg kosteloze alternatieven waarmee je ook mooie resultaten mee kunt creëren. BeFunky is hier een goed voorbeeld van.
www.befunky.com
8. Klout
Of je haat deze app, of je vindt hem fantastisch. Klout berekent op basis van je engagement op Twitter een score. Een hoge score betekent dat je volgers tevreden zijn, een lage dat je hier beter wat meer aan kunt werken.
9. Feedly
Zoveel interessants te vinden op het web, zo weinig tijd: soms zou je als ondernemer willen dat er meer dan 24 uren in een dag zitten. Maar gelukkig bestaat er zoiets als een RSS Feed waarbij het aanbod van allerlei content kan worden gefilterd. Wij zijn fan van Feedly, omdat je bij deze tool heel specifiek kunt aangeven welke onderwerpen of vakgebieden je wilt volgen. Zo hoef je niet langer meer het hele internet af te struinen naar goede artikelen of relevante gegevens, maar scan je gewoon regelmatig je Feedly-lijst op interessante nieuwe content en laat je de rest lekker links liggen.
Feedly.com
10. Bottlenose Lite
Als het gaat om het oppikken van leuke, interessante of opvallende artikelen, kun je natuurlijk ook niet om social media heen. Als je op alle links die andere gebruikers posten zou klikken, zou je zowat een halve dag kwijt zijn aan het lezen van al die gedeelde artikelen. En dat is natuurlijk zonde van je tijd. Bottlenos Lite - dit is de gratis versie - helpt je hierbij een handje, zodat je in dit geval wel de bomen door het bos blijft zien. De tool rangschikt namelijk per onderwerp berichten op LinkedIn, Facebook en Twitter op mate van relevantie en populariteit.
11. Digg Digg
Draait jouw zakelijke website op Wordpress? En zoek je naar manieren om jouw content makkelijker deelbaar te maken op social media? Dan is Digg Digg wellicht een leuke toevoeging. Deze plugin voegt een verticale zwevende 'deel deze pagina of dit artikel'-balk toe aan alle content op de website (bestaand en nieuw), zodat je het bezoekers gemakkelijker maakt om een pagina te delen op onder andere Twitter en Facebook.
Wordpress.org/plugins/digg-digg
12. FiveHundredPlus
Als je gedurende een langere periode echt actief bent op LinkedIn, kom je in bepaalde sectoren al snel aan +500 zakelijke connecties. Maar heb je met deze honderden professionals ook daadwerkelijk persoonlijk contact gehad? Als dat wel jouw doel is, is het wellicht slim om eens te kijken naar de mogelijkheden van FiveHundredPlus. Deze tool maakt het mogelijk om al jouw contacten in te delen in verschillende categorieën (week, maand, kwartaal of jaar). Vervolgens geeft de tool jou een seintje wanneer het tijd is om weer contact op te nemen met die ene connectie, zodat je het contact goed warm houdt.
Update: FiveHundredPlus bestaat niet meer
13. Powtoon
Wil jij jouw merk ook visueel in de markt zetten en zoek je naar manieren om snel en gemakkelijk bedrijfsvideo's te maken? Dan biedt Powtoon mogelijk uitkomst. Met deze kosteloze tool kun je vrij eenvoudig en snel animaties en presentaties maken die je ook kunt delen op YouTube. Als starter kun je hierbij bijvoorbeeld denken aan het maken van een demovideo voor jouw nieuwe product of dienst, die je vervolgens kunt tonen op jouw website of tijdens een salespitch met mogelijke zakenpartners of investeerders.
Powtoon.com
14. Swayy
Relevante content van anderen delen op social media kan op den duur leiden tot meer engagement met (potentiële) fans en volgers. Maar het vinden van artikelen, infographics en video's die jouw doelgroep écht aanspreken (en hen aanzet tot het retweeten of delen van deze berichten), is soms makkelijker gezegd dan gedaan. Swayy kan op dit gebied wat veldwerk voor je verrichten. Deze tool gaat op basis van jouw interesses (op basis van eerder geplaatste of gedeelde posts) op zoek naar content die jouw volgers op Twitter en Facebook mogelijk het meest aanspreekt. Swayy doet overigens alleen suggesties; je kiest uiteindelijk zelf wat je wel en niet plaatst.
Update: Swavy bestaat niet meer
15. Canva
Ook graphics zijn een goede manier om jouw berichten op social media visueel te ondersteunen. Maar een graphic maken: hoe doe je dat? Professioneel uitziende graphics moet je wellicht maar overlaten aan professionele vormgevers, maar een simpele graphic kun je best eens zelf proberen te ontwerpen. Maak hiervoor bijvoorbeeld gebruik van Canva, een handige en gebruiksvriendelijke tool waarmee je ook als beginner simpele maar strak uitziende afbeeldingen kunt creëren. Let op: je moet wel beschikken over een Twitter- of Facebook-account om deze tool te kunnen gebruiken.
Canva.com
16. LikeAlyzer
Twijfel jij of jouw zakelijke Facebook-pagina wel helemaal up-to-date is en de doelgroep voldoende aanspreekt? Dan is het misschien een leuk idee om de pagina te analyseren met LikeAlyzer. Deze tool bood onder meer uitgebreid inzicht in recente statistieken en doet aan de hand daarvan suggesties om de effectiviteit van de pagina te verbeteren. Een goede stok achter de deur voor als het even wat minder lijkt te lopen op Facebook.
Update: LikeAlyzer bestaat niet meer
17. Topsy
Topsy was een zoekmachine die zich heel specifiek richt op Twitter. Als je wilde weten hoe Twitter-gebruikers omgaan met een een bepaalde zoekterm of hashtag, kon je dat via Topsy achterhalen. Je kon zoeken op zowel links, tweets, foto's en video's.
Update: in december 2015 hield Topsy op te bestaan.
Lees ook
Starten met social media doe je zo
4 vragen en antwoorden over een social media-strategie
7 typen social media-gebruikers (en hun gebruiksaanwijzing)
6 simpele Twitter-tips voor meer retweets
Meer likes op Facebook
5 tips om jouw bereik op Pinterest te vergroten
4 dingen die u nog niet wist over Google+