5 tips om een vliegende start te maken met jouw bedrijf

Bijgewerkt op 22 januari 2018
8 min  leestijd
17.241
Auteur: Marieke Leijnen
5 tips om een vliegende start te maken met jouw bedrijf

Als startende ondernemer zou je soms willen dat je een glazen bol had om in de toekomst te kunnen kijken: wordt mijn product of dienst wel of geen succes? Als starter kun je wel een aantal dingen doen om jouw kans van slagen te vergroten.

1. Ga uit van een realistisch budget

Er zijn altijd uitzonderingen, maar veruit de meeste starters beschikken tijdens de startfase niet over een onbeperkt budget. En om een onderneming goed van de grond te krijgen, zul je in bepaalde zaken moeten investeren. Als startende ondernemer of ZZP'er gaat het hierbij in eerste instantie vaak om bedrijfsmiddelen die je nodig hebt om je werk te kunnen uitvoeren. Denk aan goede computerapparatuur voor een tekstschrijver of consultant en een bestelbusje voor een aannemer. 

Terwijl er van veel kanten aan je getrokken zal worden om meer geld uit te geven (met betrekking tot investeren, adverteren etc.), moet jij, of jouw financieel adviseur, in de gaten houden welke bestedingen prioriteit hebben. Jouw financiële mantra zal in de beginfase van jouw bedrijf dus niet zozeer 'the sky is the limit' moeten zijn, maar eerder 'wie spaart, die heeft wat'.

Als je in het begin voldoende geld achter de hand houdt om eventuele tegenvallers op te vangen, kom je minder snel in de financiële problemen. En dat reclamebord bij de plaatselijke sportvereniging? Dat kan over een half jaar ook nog.

2. Reken het juiste tarief

Een van de belangrijkste besluiten die je als starter moet nemen, is het bepalen van een kostprijs: wat ga ik rekenen voor mijn product of dienst? Hoe verleidelijk het in de startfase ook is om jouw concurrenten af te troeven met absolute bodemprijzen, dit is meestal niet zo'n slimme zet. Een lage instapprijs hanteren om zoveel mogelijk klanten te winnen, maakt het nagenoeg onmogelijk om jouw tarieven op een later tijdstip weer te verhogen. 

Vanuit de klant gezien kan een superlaag tarief bovendien een tegenovergesteld effect hebben: goedkoop is duurkoop en wat niets kost, heeft vast ook geen waarde. Beter is het dan ook om vanaf het begin een marktconforme prijs te hanteren, zodat je een goede uitgangspositie behoudt voor onderhandelingen. Benieuwd hoe je in jouw sector een goed tarief bepaalt? Lees er alles over in het artikel Welk tarief mag jij als ZZP'er rekenen?

Uurtarief: hoeveel vraag jij in 2025?

Er zit veel verschil in de uurtarieven van zzp'ers. Hoeveel vraag jij per uur in het komende jaar?

Choices

3. Vermijd de klassieke 'thuiswerkvalkuil'

Thuiswerken: het klinkt veel mensen als muziek in de oren, maar je moet hiervoor wel over de nodige discipline beschikken. De kans dat je thuis wordt afgeleid van jouw werkzaamheden is een stuk groter dan wanneer je op kantoor zit en als zelfstandig ondernemer heb je straks geen baas meer die jou achter de broek aanzit om een bepaalde opdracht af te maken.

Het gevaar bestaat dan dat je 's ochtends keurig op tijd achter de computer plaatsneemt, maar om half zes 's avonds eigenlijk maar weinig concreets hebt uitgevoerd (de was moest tussendoor nog worden opgehangen, je zoontje wegbrengen naar hockeyles, op social media gebeurde van alles etc.).  Dat werkt op de langere termijn niet bijster effectief. De oplossing ligt echter voor de hand: zorg ervoor dat je onderscheid leert maken tussen werk en privé. 

Op de dagen dat je werkt, ben je voor de rest van het gezin thuis net zo goed afwezig als toen je nog hele dagen op kantoor doorbracht. Tip: werk in een bij voorkeur afgesloten ruimte en hanteer zo veel mogelijk vaste werktijden waarop je in principe niet gestoord mag worden.

Daarnaast is het aan te raden ook digitaal afstand te nemen van privé-zaken: maak bijvoorbeeld een apart e-mailadres aan en maak gebruik van een zakelijke telefoon. Meer tips vind je in het artikel Benut de voordelen van thuiswerken: 6 tips.  

Hulp nodig bij je ondernemingsplan?

Deze gratis voorbeelden van de Rabobank helpen jou met het maken van een goede start.

Download gratis voorbeeld

4. Leer omgaan met kritiek

Je hoort natuurlijk liever complimenten, maar kritiek is uiteindelijk net zo waardevol, of zelfs nog waardevoller. Doorgewinterde ondernemers in jouw branche en netwerk hebben de fase waarin jij zit ooit zelf ook doorgemaakt; zij zullen de financiële obstakels en andere problemen waar jij tegen aanloopt herkennen en hebben daar misschien ook wel een goede oplossing voor. Maar deze goed bedoelde raad moet je wel wíllen ontvangen.

In dat geval zul je op de lange termijn kunnen profiteren van de opbouwende kritiek van jouw adviseurs,  klanten en leveranciers. In veel gevallen zijn ook zij gebaat bij een doorlopende samenwerking met jou.

Houd in je achterhoofd dat deze partijen niet voor niets kritiek geven en ga hier goed mee om. Probeer de reacties niet al te persoonlijk aan te trekken. Het advies is immers niet op jou persoonlijk gericht, maar eerder bedoeld om de samenwerking verder vooruit te helpen. 

5. Creëer voldoende businesskansen

Een gemiddelde startup wordt niet met de naamsbekendheid en status van Apple of Heineken geboren. Voor iedere ondernemer geldt dat acquisitie een belangrijke rol speelt bij de dagelijkse bedrijfsvoering. Als startende ondernemer zul je hier zelfs nog een tikje harder aan moeten trekken: zonder blijvende aanwas van klanten of opdrachtgevers, heb je ook geen uitzicht op nieuwe inkomsten.

Netwerken geblazen dus! Er zijn meerdere manieren waarop je dat kunt doen. Laat bijvoorbeeld voormalige klanten weten wanneer je weer open staat voor nieuwe klussen, gebruik actief social media-sites zoals Twitter, Facebook en LinkedIn, plan regelmatig een middag cold calling in, ga naar netwerkbijeenkomsten, verstuur nieuwsbrieven en zorg er daarnaast voor dat jouw zakelijke website online goed gevonden wordt. 

Tot slot: menig oriënterende starter vraagt zich af wat hét perfecte moment is om de sprong naar het ondernemerschap te wagen. Volgens de ondernemer uit dit filmpje bestaat dat moment niet en is het aan jou om te bepalen wanneer je klaar bent om te starten. Bekijk de video met Mark Vletter van Voys:

Tip! Gratis PDF: een pakkende bedrijfsnaam

Een goede bedrijfsnaam bedenken is een essentieel onderdeel van het starten van jouw nieuwe bedrijf. Maar hoe vind je de naam die écht bij jou past en aan alle regels voldoet? Download hier de gratis PDF over bedrijfsnamen en ontvang onze tips direct in je mailbox.

Lees ook

Een bedrijf starten: waar begin je?
9 aandachtspunten bij het starten van een bedrijf
Zo vind je het gat in de markt
Een bedrijfsplan in 10 stappen
6 redenen om nu een bedrijf te starten
Een bedrijf aan huis starten doe je zo

Meer over huisvesting

Meer over huisvesting
Ondernemingsplan

Gratis ondernemingsplan voorbeelden!

Kun je wel wat hulp gebruiken bij het maken van je ondernemingsplan? Download gratis de voorbeeld ondernemingsplannen, ieder gericht op een bepaalde branche. Zo ga jij sterker van start!

Sluiten